« ملازمان حرمسیلی خدا »

انقلاب ارزش ها

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 18ام بهمن, 1394


همه ساله در کشور جمهوری اسلامی ایران، دهه ای را به عنوان سالروز بدست آوردن استقلال و آزادی از چنگ مستکبران و ظالمان که یاد آور عزت و اراده این ملت است، جشن می گیرند، با نگاه به نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و رویا رویی با فراز و نشیب ها و تحولات زمان نتایج بسیار ارزشمندی برای ما حاصل خواهد شد؛ حرکتی که بر خواسته از آموزه های قرآنی و اسلامی علیه طاغوت زمان خویش بوده است.

در گام اول از نظر قرآن کریم، جوامعی كه قوانين و احکام آنها بر اساس دستورات الهی وضع نشده باشد، مورد مذمّت قرار گرفته است و در اين باره می فرمايد: « وَ مَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ [مائده / ۴۴] و آنها که به احکامی که خدا نازل کرده حکم نمی کنند، کافرند » یا در آیه بعدی آنان را ظالم و ستمگر دانسته است.
در گام بعدی مبارزه با طاغوت در مکتب انبیاء الهی بوضوح دیده می شود، مثلا زمانی که حضرت موسی (علیه السلام )مامور به رسالت الهی گشت، خداوند متعال او را امر به مبارزه با بزرگترین طاغوت، یعنی فرعون نمود و فرمود :«اذْهَبْ إِلي‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغي [ طه / ۲۴‏] اینک به سوی فرعون برو ، که او طغیان و سرکشی کرده است.» یا مبارزه با طاغوت در سیره اهل بیت (علیهم السلام) که همواره اسوه و الگوی شیعیان در هر زمانی بوده اند در تاریخ فراوان نقل شده، مثلا زمانی که امیر المومنین علی علیه السلام بعد از قبول حکومت، اقدام به عزل حکام ستمگر نمودند و فرمودند: «من برای یک روز هم نمی توانم اشخاص فاسد و ناشایست را بر جماعت مسلمین حکمروا ببینم.» [۱]همچنین عملکرد فرزند برومندشان حضرت اباعبدالله الحسین در برابر طاغوت زمان خویش بود، که همراه فرزندان و بهترین یاران خویش به جنگ برخاست و وقتی از ایشان خواستند تا با یزید بیعت کند، فرمودند:«لا والله لا أعطیهم بیدی إعطاء الذلیل و لا أفرّ فرار العبید؛[۲] نه به خدا قسم! همانند شخص ذلیل و خوار دست بیعت با شما نمی‌دهم و همچون بردگان از شما فرار نخواهم کرد.»

انقلاب اسلامی ایران، انقلابی متفاوت

انقلابی که در بهمن ماه سال ۵۷ در ایران به وقوع پیوست، انقلابی متفاوت از لحاظ بعد فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و غیره بود که بهت و حیرت همگان را بر انگیخت. انقلابی که قدرت از دست مزدوران به دست عموم مردم رسیده بود، در صورتی که در انقلاب های دیگر، قدرت از یک ستمگر به دست قدرتمند دیگر می رسید.


یکی از مشخصه های مهم انقلاب اسلامی، شرکت و فعالیت تمام اقشار جامعه اعم از کارگر، کارمند، دانشجو، بازاری و روحانیون و غیره بود که این انسجام بزرگ در هیچ انقلابی دیده نشده بود و نتیجه آن پیروزی و تغییر سرنوشت در راستای این اتحاد و همدلی بود، که خداوند متعال در این مورد می فرماید:انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم» [رعد / ۱۱] خداوند سرنوشت هیچ قوم ( و ملّتی ) را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!
انقلابی که منشا و ریشه آن مذهب بود و از درون و بطن ملت شکوفا شد، بنیان گذار انقلاب اسلامی امام خمینی ( قدس سره ) در این باره فرمودند: «انقلاب ما متکی بر معنویات و خداست و آنهایی که با ما موافقند آنهایی هستند که با خط توحیدی موافقند.» [۳] توحیدی که بنا به گفته قرآن کریم و روایات[۴] در درون فطرت هر انسانی نهاده شده است.
دکتر حامد الگار استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه کالیفرنیا که زمینه تخصصی او تاریخ تشیع در ایران می باشد در مورد انقلاب اسلامی ایران می گوید: «مهمترین وجه تمایز بین انقلاب ایران و انقلابهای روسیه و فرانسه، ریشه مذهبی آن است که هیچگونه شباهتی به دو انقلاب دیگر ندارد. در ایران مذهب، قوه محرکه اصلی انقلاب به شمار می رفت و آتش انقلاب از درون مساجد زبانه کشید و سرانجام منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.»[۵]
به طور خلاصه باید گفت وجود حاکمیت الهی همراه با رهبری فرزانه و آگاه و ملتی آزادی خواه و ظلم ستیز با روحیه ایثار و شهادت طلب و بدون هیچ وابستگی به شرق و غرب، مهمترین عامل تمایز انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب ها بود.

انقلاب اسلامی ایران و صدور آن

انقلاب اسلامی ایران دارای اهدافی والا و متعالی و متفاوت با سایر انقلاب ها بود، زیرا تمام انقلابهای دنیا از جمله انقلاب فرانسه و روسیه دارای اهداف مادی بودند، یعنی تولید ثروت بیشتر و توزیع آن بین مردم جامعه در صورتی که اهداف انقلاب اسلامی ایران بر اساس حاکمیت الهی بوده و برپا کننده احکام اسلام وعدالت اجتماعی در تمام جوامع انسانی است که منجر به پشتیبانی از مظلومان عالم و ستاندن حق آنها در دنیا می شود، این تفکر در مکتب انقلاب اسلامی، تفکری فرا منطقه ای بوده و توجه بسیاری از اندیشمندان و سیاستمداران را به خود جلب کرده است.
بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران صدور انقلاب را یکی از اساسی ترین اصول این نهضت دانسته و فرمودند :« ما انقلابمان را به تمام جهان صادر مى کنیم؛ چرا که انقلاب ما اسلامى است. و تا بانگ لا اله الا اللَّه و محمد رسول اللَّه بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست. و تا مبارزه در هر جاى جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم. ما از مردم بى پناه لبنان و فلسطین در مقابل اسرائیل دفاع مى کنیم…..»[۶]
مقام معظم رهبری هم درمورد صدور انقلاب اسلامی به عنوان توحید و مکتب انبیا بدون هیچ ابایی می فرمایند: « ما این انقلاب را صادر مى‏ کنیم. ما از اینکه بتوانیم توحید و مکتب انبیا و روشهاى انسانىِ پاکیزه و طیب و طاهر و صبر و مقاومت و ایثار را به کشورهاى دیگر صادر کنیم، هیچ ابایى نداریم. رسانه‏ هاى غربى که با پول صهیونیستها و با تدبیر سیاستمداران خبیث و ظالم و فاسد اداره مى ‏شوند، مى ‏خواهند جنجال درست کنند و ما را از این حرف و عمل که فرهنگ و مفاهیم انقلاب باید صادر شود، پشیمان کنند.»[۷]
فراموش نکنیم !!!
وحدت اسلامی یکی از اساسی ترین و مهمترین مسائل صدور انقلاب بوده و از هر عمل و شعاری که منجر به تفرقه بشود باید پرهیز کنیم تا وحشت مستکبران و جهانخواران عالم از میلیاردها مسلمان روز افزون گردد و همچنین از این سخن خداوند متعال تبعیت کرده باشیم که فرمود: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا[آل عمران/ ۱۰۳] همه به ریسمان بزرگ خدا که اسلام است بپیوندید و تفرقه نکنید.»
ان شاء الله که بتوانیم گام های موثری در جهت رسیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی برداریم.


فرم در حال بارگذاری ...


 
مداحی های محرم