موضوع: "بیانات آقا"

پنج توصیه تربیتی. مقام معظم رهبری در روز کودک

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 17ام مهر, 1396

16 مهر ماه، روز جهانی کودک بهانه ای شد تا نگاهی بر بیانات رهبر معظم انقلاب با موضوع ضرورت توجه به کودکان و نوجوانان داشته باشیم و گوشه ای از بیانات معظم را منتشر نماییم.

? بچه‌های کوچک باید با کتاب اُنس پیدا کنند

«در منزل خودِ من، همه‌ی افراد، بدون استثناء هرشب در حال مطالعه خوابشان می‌برد. خود من هم همین‌طورم. نه این‌که حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه می کنم؛ تا خوابم می‌آید، کتاب را می گذارم و می خوابم. همه‌ی افراد خانه‌ی ما، وقتی می خواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر می کنم که همه‌ی خانواده‌های ایرانی باید این‌گونه باشند. توقّع من، این است. باید پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اوّل با کتاب محشور و مأنوس کنند. حتّی بچه‌های کوچک باید با کتاب اُنس پیدا کنند. باید خریدِ کتاب، یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود.» 1374/2/26

?فرزندان در سنین پایین باید عادت به کتابخوانی کنند

«آنچه که همیشه برای انسان می ماند، کتابخوانی در سنین پائین است. جوانان شما، کودکان شما هرچه می توانند، کتاب بخوانند؛ در فنون مختلف، در راه های مختلف، مطلبی یاد بگیرند. البته از هرزه‌گردی در محیط کتاب هم باید پرهیز کرد، منتها این مسئله‌ی بعدی است؛ مسئله‌ی اول این است که یاد بگیرند، عادت کنند به این که اصلاً به کتاب مراجعه کنند، کتاب نگاه کنند.» 1391/7/20

? مسئولان از خوابشان هم خواهند زد …

«حقیقتاً باید بگویم که اگر مسئولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسأله‌ی کودک و نوجوان را آن‌چنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال می کنم خیلی از آنهایی که مسئولند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسأله بپردازند.» 1377/2/23

?تهاجم فرهنگی حقیقتی در میان جوان، نوجوان و حتی کودک ایرانی

« تهاجم‌فرهنگی یک حقیقتی است که وجود دارد؛ می‌خواهند بر روی ذهن ملت ما و بر روی رفتار ملت ما -جوان، نوجوان، حتی کودک- اثرگذاری کنند. این بازیهای اینترنتی از جمله‌ی همین است؛ این اسباب‌بازیهایی که وارد کشور می‌شود از جمله‌ی همین است … الان آموزش زبان انگلیسی خیلی رواج پیدا کرده… همه‌ی کتابهای آموزش که خیلی هم با شیوه‌های جدید و خوبی این کتابهای آموزش زبان انگلیسی تدوین شده، منتقل‌کننده‌ی سبک‌زندگی غربی است.» 1392/9/19

?دسترسی بیگانگان به کودکان ما جای نگرانی است

«در واقع دسترسی کودک ما، یک منبع‌فرهنگی نیست؛ بلکه با دید درست، دسترسی مراکز هدایت‌کننده‌ی فرهنگ در سرتاسر دنیا برای القای مقاصد استعماری به کودک ماست… ناگهان مشاهده می کنید دسترسی یک نفر که حداقل بیگانه است به این بچه، از راه همین کالاهای فرهنگىِ متداول و رسانه‌های گوناگون خبری و فرهنگی، بیشتر از شماست! این، جای نگرانی است و امروز این وجود دارد؛ چه من و شما بخواهیم، چه نخواهیم…

دفاع رهبری

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 14ام مهر, 1396

پس از آنکه میثم مطیعی در روز عید فطر و قبل از اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب ، شعری انتقادی و صریح را قرائت کرد؛ واکنش های مختلفی از طرف احزاب و گروه های مختلف سیاسی و رسانه های آنها منتشر شد.

این واکنش ها را میتوان به سه دسته مثبت ، منفی و محافظه کار تقسیم کرد ، اما به تازگی نظر رهبر انقلاب اسلامی نیز درباره این شعر در فضای مجازی منتشر  شده است.

نشریه خط حزب الله در شماره جدید خود به دیدار  رهبر انقلاب با مداحان مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین در بیت رهبری و بیان نکات مهمی به آنان  اشاره کرد و در پی آن  حجت الاسلام سید کمیل باقر زاده استاد دانشگاه امام صادق (ع) با انتشار سلسله توئیت هایی در صفحه شخصی خود نظر رهبر انقلاب را درباره شعر میثم مطیعی در عید فطر امسال، این گونه بیان کرد:

“بعد از مراسم شام غريبان بيت رهبرى، آقا خطاب به ميثم مطيعى نكات مهمى فرمودند كه بیش از آنکه شخصی باشد بیانگر شاخص‌های مداحی انقلابی است.

آقا فرمودند: می‌دانم بعد از عید فطر خیلی شما را اذیت کردند و فشار آوردند، هم به شما و هم به شعرا؛ اما مطلقا اعتنا نکنید.

شما یک حرف کاملا درست و محکمی زدید. تردید نکنید. من نظرم را همان موقع به اطرافیان هم گفتم. کار شما کاملا درست بود.

اصلا محل نگذارید به این حمله‌ها و بدانید کار شما مؤثر است. شما روی این جوان‌ها تاثیر دارید. این جمعیتی که امشب آمده بود تاثیر می‌پذیرد از شما.

در آن شعر هم هیچ اهانت نبود. مسؤولان رده بالای دولتی آمدند پیش من و گفتند توهین شده؛ من گفتم خیر، هیچ اهانتی نبوده.

خود بنده هم صف اوّلی هستم. صف اوّل یک نفر نیست که؛ ما هم مدعى بوديم و هم صف اوّلى.

در آن شعر هم هست: “ما مدعیان صف اول بودیم"، ولی معلوم شد خبرها جای دیگری است؛ دیگرانی را بردند و ماها جا ماندیم.

هیچ خسته نشوید. اگر بنای بر خسته‌شدن بود آنهایی که قبل از انقلاب زندان رفتند و کتک خوردند و تبعید شدند باید خسته می‌شدند.

سفت بايستيد و خسته نشوید. اگر خسته نشوید خداوند به کارتان برکت می‌دهد، و برکت داده است. راه درست همین است که شما دارید می‌روید.

من همیشه شما را دعا می‌کنم، اما سر قضیه عید فطر فقط دعا نبود؛ هم دعا می‌کردم، هم حمایت کردم و نکاتی را به آنهایی که باید می‌گفتم گفتم.

حمایت قاطع رهبر انقلاب از شعر عید فطر میثم مطیعی نشان داد خیلی از مدعیان ولایت‌مداری، از فهم ولیّ زمان خویش فرسنگ‌ها فاصله دارند.

از دیوار سفارت بالا رفتن را انقلابی‌گری دانستند، آقا آن را محکوم کردند. شعر عید فطر را افراطی‌گری خواندند، آقا از آن حمایت کردند.

آنچه که یک ملت را عظمت میبخشد...

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام مهر, 1396

«از هزار و اندی آدمی که با #امام_حسین علیه‌السّلام، از مکه به راه افتاده، یا در بین راه به حضرت پیوسته بودند، در شب عاشورا تعداد اندکی ماندند که با مجموع آنچه که روز عاشورا خودشان را به حضرت رساندند، هفتاد و دو نفر شدند! این، مظلومیت است. این #مظلومیت، به معنای کوچکی و ذلّت نیست. امام حسین علیه السّلام، عظیمترین مبارز و مجاهد تاریخ اسلام است؛ چون او در چنین میدانی ایستاد و نترسید و مجاهدت کرد. اما این انسان بزرگ، به قدر عظمتش، مظلومیت دارد. همان‌قدر که بزرگ است، همان قدر هم مظلوم است؛ و با غربت هم به شهادت رسید… عظمت شهدای #کربلا به این است! یعنی برای احساس #تکلیف، که همان جهاد در راه خدا و دین بود، از عظمت دشمن نترسیدند؛ از تنهایی خود، احساس وحشت نکردند؛ کم بودن عدّه‌ی خود را مجوزّی برای گریختن از مقابل #دشمن قرار ندادند. این است که یک آدم را، یک رهبر را، یک ملت را عظمت میبخشد: نترسیدن از عظمت پوشالی دشمن.» رهبر انقلاب؛ ۱۳۷۱/۰۴/۱۰

? #تحلیل_تاریخی: غربت، مظلومیت و تکلیف‌گرایی در قیام #عاشورا 

 آقای خامنه‌ای بگویید دیگر روضه حضرت قاسم (ع) نخوانند!

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 5ام مهر, 1396

?پسرک فریاد می‌زد: «آقای رییس جمهور! آقای خامنه‌ای! من باید شما را ببینم»

حضرت‌آقا پرسیدند: «چی شده؟ کیه این بنده خدا؟»

یکی از محافظین گفت:

«حاج آقا! یه بچه است, میگه از اردبیل کوبیده اومده اینجا و با شما کار واجب داره»

حضرت‌آقا می‌فرمایند:

«بذار بیاد حرفش رو بزنه وقت هست».

لحظاتی بعد پسرکی 12-13 ساله خودش را به حضرت‌آقا می‌رساند.

حضرت آقا میگویند: «سلام پسرم! حالت چطوره؟شما اسمت چیه؟»

پسرک نوجوان که با شنیدن گویش مادری‌اش انگار جان گرفته بود، با هیجان و به ترکی می‌گوید:

«آقاجان! من مرحمت هستم از اردبیل تنها اومدم تهران که شما را ببینم.»

حضرت‌آقا : ‌«افتخار دادی پسرم صفا آوردی چرا این قدر زحمت کشیدی؟ بچهٔ کجای اردبیل هستی؟»

پسرک که حالا کمی لبانش رنگ تبسم گرفته بود می‌گوید: «انگوت کندی آقا جان!»

حضرت‌آقا می‌پرسند:

«از چای گرمی؟»

پسرک انگار هم ولایتی پیدا کرده باشد زود می‌گوید: «بله آقاجان! من پسر حضرتقلی هستم».

حضرت‌آقا می‎فرمایند: «خدا پدر و مادرت رو برات حفظ کنه.»

و پسرک می‌گوید:

«آقا جان! من از ادربیل آمدم تا اینجا که یک خواهشی از شما بکنم.»

حضرت‌آقا عبایش را که از شانه راستش سر خوره بود درست کرده و می‌فرمایند: 

«بگو پسرم. چه خواهشی؟»

پسرک می‌گوید:

آقا! خواهش می‌کنم به آقایان روحانی و مداحان دستور بدهید که دیگر روضه حضرت قاسم (ع) نخوانند!

حضرت‌آقا می‌فرمایند:چرا پسرم؟

پسر نوجوان به یکباره بغضش ترکیده و سرش را پایین انداخته و با کلماتی بریده بریده می‌گوید:

«آقاجان! حضرت قاسم (ع) 13 ساله بود که امام حسین (ع) به او اجازه داد برود در میدان و بجنگد، من هم 13 ساله‌ام ولی فرمانده سپاه اردبیل اجازه نمی‌دهد به جبهه بروم هر چه التماسش می‌کنم, می‌گوید 13 ساله‌ها را نمی‌فرستیم, اگر رفتن 13 ساله‌ها به جنگ بد است، پس این همه روضه حضرت قاسم (ع) را چرا می‌خوانند؟»

حضرت آقا دستشان را دوباره روی شانه او و می‌فرمایند: «پسرم! شما مگر درس و مدرسه نداری؟ درس خواندن هم خودش یک جور جهاد است»

پسرک هیچ چیز نمی‌گوید، فقط گریه می‌کند و این بار هق هق ضعیفی هم از گلویش به گوش می‌رسد.

?حضرت‌آقا وی را جلو کشیده و در آغوش می‌گیرند و رو به سرتیم محافظانش کرده و می‌فرمایند:

«آقای…! یک زحمتی بکش با آقای ملکوتی (امام جمعه وقت تبریز) تماس بگیر بگو فلانی گفت این آقا مرحمت رفیق ما است، هر کاری دارد راه بیاندازید و هر کجا هم خودش خواست ببریدش، بعد هم یک ترتیبی بدهید برایش ماشین بگیرند تا برگردد اردبیل، نتیجه را هم به من بگویید»

حضرت‌آقا خم شده صورت خیس از اشک پسرک 13 ساله را بوسیده و می‌فرمایند:

«ما را دعا کن, پسرم درس و مدرسه را هم فراموش نکن, سلام مرا به پدر و مادر و دوستانت در جبهه برسان»

و این پسرک 13ساله کسی نبود جز «شهید بالازاده»…

?آری! رفت و به آرزویش رسید… «شهادت»

?به شهدا مدیونیم؛

?دفاع مقدس را زنده نگه داریم

حضور رهبرانقلاب در کنار پیکر مطهر شهید حججی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 5ام مهر, 1396

?دقایقی پس از سحرگاه امروز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسجد امام حسین واقع در میدان امام حسین علیه‌السلام تهران رفتند و برای لحظاتی در کنار پیکر مطهر #شهید_محسن_حججی حضور یافته و ضمن قرائت فاتحه، برای این مدافع حرم اهل بیت علیهم السلام آرزوی علو درجات کردند.

?همچنین، ایشان دقایقی با خانواده‌ی این شهید عزیز به دیدار و گفت‌وگو پرداخته و از مجاهدت آنان تقدیر و تشکر کرده و برایشان صبر و اجر از درگاه الهی آرزو نمودند.

یک نطق پر از دروغ

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 30ام شهریور, 1396

شاید بیست دروغ واضح در نطق ابلهانه‌ی این رئیس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل وجود داشت؛ نشان‌دهنده‌ی این است که هم عصبانی‌اند، هم درمانده‌اند.

پیامبر در واقعه «غدیر» حاکمیت اسلامی را به طور صریح مطرح کرد

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 18ام شهریور, 1396

«در مورد اصل واقعه‌ی #غدیر، خوب است همه‌ی افرادی که به مسائل #تاریخ_اسلام علاقه‌مندند، بدانند که قضیه‌ی غدیر، یک قضیه‌ی مسلم است. مشکوک نیست… از کاروان بزرگ مسلمانان که در این سفر با پیامبر حج گزارده بودند، بعضی جلو رفته بودند. پیامبر پیکهایی را فرستاد تا آن‌ها را به عقب برگردانند و ایستاد تا آن‌هایی که عقب مانده‌اند، برسند. اجتماع عظیمی در آنجا تشکیل شد. بعضی گفته‌اند نود هزار، بعضی گفته‌اند صد هزار و بعضی هم گفته‌اند صد و بیست هزار نفر در آن اجتماع حضور داشتند. در آن هوای گرم، مردم ساکن جزیره العرب که بسیاری از آن‌ها هم اهل بیابانها و روستاها بودند و به گرما عادت داشتند طاقت نمی‌آوردند روی زمین داغ بایستند. لذا عباهایشان را زیر پاهایشان می‌گذاشتند تا طاقت بیاورند و بایستند. این نکته در روایت مربوط به اهل سنت هم آمده است. در چنین شرایطی، پیامبر اکرم از جای برخاست، #امیرالمومنین علیه الصلاه و السلام را از زمین بلند کرد و جلو چشم خلایق نگه داشت و فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه». البته این جملات، قبل و بعد هم دارد؛ اما مهم‌ترین قسمتش این است که پیامبر در اینجا مساله‌ی #ولایت یعنی #حاکمیت_اسلامی را به طور رسمی و صریح مطرح می‌کند و امیرالمومنین را به عنوان شخص، معین و مطرح می‌نماید. این را همان‌طور که لابد شنیده‌اید و من هم عرض کردم، برادران اهل سنت ما در کتابهای معتبر نه یکی، نه دوتا؛ در دهها کتاب معتبر نقل کرده‌اند. مرحوم علامه‌ی #امینی این‌ها را جمع کرده است، و غیر از ایشان هم کتابهای زیادی در این خصوص نوشته‌اند. بنابراین، این روز، اولا روز ولایت است؛ ثانیا روز ولایت امیرالمومنین علیه‌الصلاه‌والسلام است.» ۱۳۷۹/۰۱/۰۶

? #روایت_تاریخی: واقعه‌ی غدیر و طرح رسمی و صریح مساله‌ی ولایت و حاکمیت اسلامی توسط پیامبر (ص)

? هجدهم شهریور مصادف با سالروز واقعه غدیر خم در سال ۱۰ هجری قمری - عید سعید غدیر

 برای حمایت از مسلمانان میانمار از جایگاه حقوقی وارد شوید تا در دنیا منعکس شود.

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 15ام شهریور, 1396

در کنار مادرمان اعمال روز عرفه را بجا می‌آوردم

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396

«یادم است هنوز بالغ نبودم که اعمال روز #عرفه را بجا آوردم. اعمال آن روز، طولانی هم هست - لابد آشنا هستید؛ خیلی از جوانان با آن اعمال آشنا هستند - چند ساعت طول میکشد. اعمال، از بعد از نماز ظهر و عصر شروع میشود و اگر انسان بخواهد به همه آن اعمال برسد، شاید تا نزدیک غروب - روزهای نه چندان بلند - به طول می‌انجامد.

آن وقت من یادم است که با مادرم - چون مادرم هم خیلی اهل دعا و توجّه و اعمال مستحبّی بود - می‌رفتیم یک گوشه حیاط که سایه بود - منزل ما حیاط کوچکی داشت - آن‌جا فرش پهن می‌کردیم - چون مستحب است که زیر آسمان باشد - هوا گرم بود؛ آن سالهایی که الان در ذهنم مانده، یا تابستان بود، یا شاید پاییز بود، روزها نسبتاً بلند بود. در آن سایه می‌نشستیم و ساعتهای متمادی، اعمال روز عرفه را انجام می‌دادیم. هم دعا داشت، هم #ذکر و هم #نماز. مادرم می‌خواند، من و بعضی از برادر و خواهرها هم بودند، می‌خواندیم.» ۱۳۷۶/۱۱/۱۴

خاطرات_رهبری

موسم پرواز

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396

اجازه دهید صدای طلاب انقلابی به رهبری برسد

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 6ام شهریور, 1396

?امروز صبح دیداری برگزار شد بین طلاب حوزه علمیه تهران و مقام معظم رهبری. این دیدار به درخواست شخص حضرت آقا مخصوص #طلاب است و عموم مدعوین و سخنرانان طلبه خواهند بود و خبری از بیانات گوهر بار مدیران فانتزی برای گرفتن چند متر زمین در تپه های #عباس_آباد نیست. دیداری که نه حضرت آقا از آن راضی بودند و نه طلاب. همان وقت هم مطلبی در اینجا نوشتم در انتقاد از حجت الاسلام والمسلمین رشاد که اعتراضاتی در پی داشت.

.

?نکته خوب دیدار امروز یکدست بودن مدعوین است که همه طلبه هستند و مدیران جزء نقش زینتة المجالسی نقش دیگری ندارند. اما نکته منفی و تأسف بار، نحوه انتخاب #سخنران ها و ايضا متن سخنرانی هاست. که بصورت فرمایشی و دستوری از بالا به پایین گزینش شده اند. آن هم توسط مدیران حوزه علمیه تهران که لا بئس فيه و برخی منبری های مشهور علی ما نقل.

.

?اینکه تنها حرف های مدیران از زبان طلاب به حضرت آقا منتقل شود و طلاب نتوانند حرف خود را با زبان و شیوه خود بزنند، آفتی است که رفته رفته دیدار #امت با #امام خویش را به بار عام پادشاه نسبت به رعیت تبدیل می کنند. دیداری که به #تملق و بذله گویی بگذرد و حرف زدن و نقد کردن حوزه، عملکرد مدیران و حتی نظام و حاکمیت در آن راه نداشته باشد، چه فایده ای می تواند داشته باشد!؟ البته نقد و اعتراض من به مدیران و دست اندرکاران جلسه است نه مقام معظم رهبری که کوچک ترین نقشی در این انحراف ندارند.

.

?سوال مهم تر در مورد چنین جلسه ای این است که نسبت رهبری با حوزه علمیه و روحانیت در طی این ۲۸ سال چیست؟ چرا دانشجویان می توانند هر ساله دیدار ثابت و با نشاطی با رهبری معظم در ماه رمضان داشته باشند ولی طلاب حوزه علمیه از چنین دیداری در طی این چند دهه محروم هستند؟

 حوزه‌ی مطلوب را باید با مبارزه به‌دست‌آورد آورد؛ مبارزه به معنای تلاش مجاهدت و هم‌فکری!

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 6ام شهریور, 1396

? رهبرمعظم‌انقلاب، امروز: درباره‌ی #انتقادهایی که به #حوزه دارید، این حوزه‌ای که شما می‌خواهید و به قول شما الان وجود ندارد، شما به‌وجود بیاورید. اراده و خواست شما حوزه را به‌وجود می‌آورد.

? بله، شما آن جایگاه مدیریتی و پشتیبانی منابع مالی را ندارید اما تحقق خواسته‌های مطلوب، صرفاً‌ با داشتن مدیریت و منابع مالی به‌دست نمی‌آید؛ عنصر دیگری لازم است؛ آن عنصر دیگر همان چیزی است که شما دارید: انگیزه، میل، وضوح مطلوب و غایت مورد نظر؛ این‌ها لازم است و باید #مبارزه کرد.

?بدون مبارزه هیچ چیز به‌دست نمی‌آید. حوزه‌ی مطلوب را باید با مبارزه به‌دست آورد. البته مبارزه به معنای زنده‌باد و مرده‌باد نیست؛ معنایش مبارزه‌ی سیاسی نیست. #مبارزه یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن، متشکل شدن.

?بنابراین این حوزه را شما درست کنید. البته ما وظیفه داریم کمک کنیم به شما. مدیران حوزه وظیفه دارند تسهیل کنند کارها را. آنچه را که باید در آینده به‌وجود بیاید، سنگینی بار مسئولیت آن را بر دوش خود احساس کنید. ۹۶/۶/۶

 انقلاب ادامه دارد؛ برای تداوم و حفظ انقلاب باید مبارزه کرد!

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 6ام شهریور, 1396

? رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران: انقلاب ادامه دارد؛ اینکه بعضی‌ها اینجور بگویند که انقلاب حادثه‌ای بود و تمام شد و حالا برگردیم به زندگی عادی؛ این #خیانت به انقلاب است. انقلاب تمام نمی‌شود.

?انقلاب هنجارهای گذشته را به‌هم می‌ریزد، هنجارهای جدیدی را به‌وجود می‌آورد، حفظ این هنجارهای جدید تداوم انقلاب است. اگر انقلاب مبارزه لازم داشت تا به پیروزی برسد امروز هم #مبارزه لازم است تا بتوانیم هنجارهای انقلاب را تثبیت کنیم و به نتیجه برسانیم؛ تا جامعه، جامعه‌ی اسلامی بشود. 

?ما جامعه‌ی اسلامی نداریم؛ ما دولت اسلامی هم نداریم. ما توانستیم یک انقلاب اسلامی یعنی یک حرکت انقلابی به‌وجود بیاوریم؛ توانستیم براساس آن یک نظام اسلامی به‌وجود بیاوریم. تا اینجاها توفیق حاصل شده است و خیلی هم مهم است لکن بعد از این، ایجاد یک #دولت_اسلامی و ایجاد تشکیلات مدیریتی اسلامی برای یک کشور است. ما در این قضیه هنوز خیلی فاصله داریم تا به مقصود برسیم.

? البته معنایش این نیست که کسی احساس ناامیدی بکند؛ ابداً. ما با وجود همه‌ی مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها داریم پیش می‌رویم بلاشک. بنابراین مبارزه باید کرد. ۹۶/۶/۶

دیپلماسی انقلابی و دینی، لازمه روابط دیپلماتیک در دنیای امروز

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 5ام شهریور, 1396

✳️مقام معظم رهبری در جلسه روز گذشته خود با اعضای دولت دوازدهم، صحبتهای مهمی را بیان نمودند. در یکی از فرازهای این سخنان، ایشان به مسئله مهم #دیپلماسی و خط مشی اساسی آن پرداختند و دو اصل مهم انقلابی بودن و دینی بودن را لازمه آن بیان کردند و فرمودند: «حفظ جهت گیری و روحیه انقلابی و دینی در دیپلماسی مهم است. باید در مسائل دیپلماسی به انقلاب خود افتخار کنیم و از عمل کردن به هنجارهای ملی یعنی هنجارهای برآمده از انقلاب، نظیر #ایستادگی در مقابل استکبار، ظلم ستیزی و مخالفت با نظام سلطه، احساس #عزت کنیم.» (4/6/96)

?چرایی اینکه ایشان در این برهه از زمان به حفظ جهت گیری دستگاه دیپلماسی کشور در روابط دیپلماتیک، بر مسیر ارزشهای دینی و انقلابی تاکید مینمایند، را باید در فضای حاکم در روابط سیاسی حال حاضر دنیای امروز جستجو کرد. چراکه دشمن امروزه پس از ناامیدی از جنگ و مقابله رودررو با ما ناامید شده و سعی دارد از طریق قوانین نظام سیاسی جهانی و ضوابط آن همچون توافقات بین المللی و ظرفیت سازمان ملل بهره کافی ببرد. دشمن در این مسیر ابتدابا الزام به پذیرش ایران به این تعهدات ما را وارد مسیر تعیین شده سیاسی بین الملل میکند و بعد خواسته های خود را در قالب این روابط و توافقات تحمیل مینماید. مسئله ای که باید همواره دستگاه دیپلماسی به آن توجه داشته باشد و تنها راه مقابله با آن حفظ #جهت_گیری انقلابی و دینی و مطابقت با ارزشهای آن است که این نقشه ها را خنثی میکند. به فرموده ایشان ابزار مهم پیاده سازی این نوع دیپلماسی نیز #چابک بودن و #هوشیار بودن است. 

مبانی شجره طیبه صالحین از دیدگاه مقام معظم رهبری

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 5ام شهریور, 1396

گاهی از ما میپرسند صالحیت را از کجا آوردید؟

خیلی ساده باید گفت: صالحین خواسته ولایت از ما و همچنین توثیه ایشان برای فعالیت فرهنگی است:

۱ – ایمان کمتر در کلاس بدست می آید ، بیشتر در جلسات موعظه ، در برخورد خوب و بیشتر از همه در رفتار ما و در سوق دادن آنها به نماز ، عبادت ، ذکر ، تضرّع و توسّل بدست می آید.

۲ – جوانها ، از معارف بلندی که جزء بهترین آنها ( آثار شهید مطهری ) است ، حتماً استفاده کنید.

۳ – مجموعه فکری درست بکنید ، از آدمهای مطمئن ( یک مجموعه اندیشه ورز ).

۴ – بهره گیری از نیروهای عاطفی در کنار فعالیت عقلی.

۵ – جوان اول باید احساس مسئولیت کند ، مثل پر کاهی در امواج حوادث نباشد.

۶ – ای بسا با تشکیل کلاس ، معلومات فرد را از دین بالا می بریم ، در حالیکه ایمان او بیشتر نشده است ؛ باید معلومات دینی هم بالا برود.

۷ – باید آنچنان خود را بسازید که مثل شمعی پروانه ها را به دور خود جمع کنید.

۸ – می تواند محور باشد ، انسانهایی را به خود جلب کند ، بیست نفر را به دور خود جلب کند.

۹ – انسان برجسته در میدان رزم دارای بنیّه قویّ فرهنگی ، خودجوش در عرصه سیاست ، توانا در تبلیغ دین ، باید اینگونه افراد درست کنید.

تربیت فرزندان

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 5ام شهریور, 1396

جلوی بچه ها قرآن بخوانید!

جلوی بچه‌ها دعابخوانید!

مقابل چشم بچه ها از خدای متعال بخواهید!

دعا کردن و حرف زدنِ با خدا را عملاً یاد بدهید!

جلوی بچه ها دروغ نگویید!

غیبت نکنید!

اظهار ذلتّ در پیش غیر خدا نکنید!

طمع به مال را نشان ندهید!

اگر اینطور شد، فرزند ما هم اینطوری بار می آید..

شرح احادیث خارج فقه رهبر انقلاب/۱۹

آیت‌الله خامنه‌ای در اولین دیدار خود با دولتِ حجت‌الاسلام روحانی چه مطالباتی را مطرح کردند؟

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 4ام شهریور, 1396

? نخستین دیدار هیأت #دولت یازدهم با رهبر انقلاب اسلامی در روز چهارشنبه ششم شهریور ماه ۱۳۹۲ برگزار شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار شاخص‌های مهم #دولت_اسلامی را تبیین کردند و در ادامه اولویت‌های کاری دولت یازدهم را برشمردند. در ادامه گوشه‌هایی از #مطالبات_رهبری که ناظر به اتکاء به ظرفیت‌های داخلی و رعایت #اولویت‌ها بود را مرور می‌کنیم:

▫️کلید حل #مشکلات در ظرفیت‌ها و امکانات داخل کشور است که باید با خردمندی از آنها بهره گرفت. این حرف به معنای استفاده‌نکردن از ظرفیت‌های بیرونی نیست، بلکه نکته‌ی اساسی این است که نباید به خارج امید بست و به آن اعتماد کرد.

▫️واقعیت این است که از جبهه‌ی خصم، نمی‌توان و نباید انتظار دوستی و صمیمیت داشت.

▫️سهم هر کشور در مناسبات بین‌المللی به #اقتدار درونی آن کشور وابسته است. بنابراین باید تلاش کرد روند اقتدار روزافزون داخلی کشور استمرار یابد و تقویت شود.

▫️#اقتصاد و #علم، اين دو به نظر من چيزهايى است كه امروز بايد در رديف اوّل اولويّتهاى ما قرار بگيرد.

▫️#اقتصاد_مقاومتى، به معناى رياضت اقتصادى نيست، ما بايد بتوانيم يك اقتصادى را در كشور به‌وجود بياوريم كه در مقابل بحرانها و جزرومدهاى بين‌المللى مقاوم باشد.

▫️ما اين سه شعار #عزت، #حكمت، #مصلحت را درست بايد بفهميم؛ اگر توانستيم اينها را عمليّاتى بكنيم، #سياست_خارجى ما همان چيزى خواهد شد كه نياز كشور به آن است و شايسته‌ى تراز نظام جمهورى اسلامى است.»۱۳۹۲/۰۶/۰۶ 

١٢ توصيه امروز رهبرانقلاب به رئيس جمهور و اعضای هيأت دولت

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 4ام شهریور, 1396

⛔️ مبادا این جانِ با ارزشِ انسانی را به غیر بهشت بفروشید. ارزش جان شما بهشت است

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 2ام شهریور, 1396

?رهبرانقلاب: «انّ الله اشتری من المؤمنین أنفسهم و أموالهم بأنّ لهم الجنّة»؛ این جان را خدای متعال با بهشت معامله می‌کند. «هی فلا تبیعوها بغیرها»، مبادا این جانِ با ارزشِ انسانی را به غیر بهشت بفروشید. ارزش جانِ شما بهشت است. جان شما ارزشی به قدر بهشت دارد.

?آنچه که برای یک انسان اهمیت دارد، این است؛ موفقیت در این دنیا، چشم انداز خوب و در نهایت چشم انداز رضوان الهی و بهشت الهی است. این با مجاهدت به دست می‌آید، با صبر به دست می‌آید، با پرهیزگاری و پاکدامنی به دست می‌آید و با تلاش خستگی ناپذیر به دست می‌آید.

?در مقابل چالش‌هایی که دشمن آفریده، انسان سختی‌هایی را تحمل می‌کند؛ اما قرآن به ما می‌گوید از این سختی‌ها نترسید: «ان تکونوا تألمون فإنّهم یألمون کما تألمون»؛ اگر شما از ناحیه‌ی آسیب دشمن رنجی را تحمل می‌کنید، دشمن هم از ناحیه‌ی مقاومت، صبر و رشادت شما رنج‌هایی را تحمل می‌کند؛ اما با این فرق: «و ترجون من اللَّه ما لا یرجون»؛ چشم‌انداز برای شما چشم اندازِ روشن است، اما برای دشمن نه. ۸۵/۰۸/۱۸

برای شهید لاجوردی فقط «خدمت» مهم بود؛ نه ملاحظه این و آن!

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

?رهبرانقلاب: شهید لاجوردی از اوّلِ انقلاب تا شهادتشان همیشه در راه و صراط مستقیم حرکت کردند و ذرّه‌اى انحراف پیدا نکردند.

?کار را ایشان براى خدا میکرد، اهل تظاهر، اهل نشان دادن نبود؛ براى خدا کار را قبول میکرد، براى خدا کار را انجام میداد؛ براى همین هم بود که هیچ ملاحظه‌اى نمیکرد.

?بعضى‌ها در کار، ممکن است ملاحظه‌ى وجهه را بکنند، ملاحظه‌ى شأن و آبرو را بکنند، [امّا] بعضى‌ها هستند که نه، این ملاحظه را نمیکنند و شهید عزیزِ ما، شهید لاجوردى، ازاین‌قبیل بود؛ آدمى نبود که ملاحظه‌ى گفتن این و آن، وجاهت پیش این و آن را بکند، محض «خدمت» براى ایشان مطرح بود.

?حقیقتاً اخلاصى که ایشان داشتند، خیلى اخلاص بالایى بود. ۷۷/۰۷/۱۴