موضوعات: "پژوهش" یا "پایان نامه"

اولین جلسه کارگروه نشریه حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام روز پنج شنبه مورخ 13.7.96تشکیل گردید 

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 14ام مهر, 1396

اولین جلسه کارگروه نشریه حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام در رو ز پنج شنبه با حضور تعداد از طلاب ، مدیر حوزه سرکار خانم سلیمان پور ، سردبیر و مدیر اجرایی تشکیل گردید .در این جلسه اهداف ،انگیزه ها و برنامه های پیش رو نشریه به اعضای تحریریه بیان شد و هریک از طلاب عزیز با توجه به علاقه مندی خود دریکی از  بخش های نشریه اعلام امادگی کردند .این نشریه قرار است ابتدا به صورت ویژه نامه و ان شاءالله در اینده به صورت ماهنامه چاپ گردد .طلاب گرامی با هم فکری مدیر مسئول و سردبیر پیشنهاداتی را ارائه کردند و قرار شد در باره اسم نشریه نیز تمر کز بیشتری کنند .محور مطالب نشریه بیشتر علمی ،پژوهشی می باشد .دوستان عزیز ی که تمایل همکاری با گروه تحریریه نشریه را دارند میتوانند به واحد پژوهش خانم تبرایی مراجعه کنند.

تشکیل جلسه دفاعیه پایان نامه ی جمعی از طلاب

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام مهر, 1396

جلسه دفاعیه چهار تن از طلاب عزیز مدرسه باقر العلوم علیه السلام در محل سالن اجتماعات مدرسه مورخ 28.6.96برگزار گردید . در این جلسه که معاون پژوهش حوزه ،اساتید راهنما و استاد داور جناب آقای باقی زاده حضور داشتند طلاب عزیز به دفاع از متن و محتوای پایان نامه های خود پر داختند .به گفته معاون پژوهش حوزه ،سرکار خانم صفیاری عمده مشکلی که برای طلاب عزیز هنگام دفاع پیش می آید این است که فرصت کافی برای رفع نواقص پایان نامه ی خود پیدا نمی کنند و ما با توجه به سنوات آنها مجبوریم جلسه دفاعیه را تشکیل دهیم و همین موضوع باعث می شود تا علی رغم تلاش آنها از نمرات خود چندان راضی نباشند.بنابراین توصیه ما به طلاب عزیز این است که قبل از اتمام فرصت کافی خود نسبت به انجام پایان نامه اقدام کنند تا ان شاءالله برای رفع مشکلات و نواقص فرصت کافی داشته باشند و در روز دفاعیه مشکلی نداشته باشند . به زودی موضوعات دفاع شده به همراه چکیده آن ها بار گذاری خواهد شد

ان الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام مهر, 1396

               انسان‏ها به‏ طور معمول و غالب در این عالم این‏طور هستند که یک تولّد شخصی دارند و یک تولّد شخصیتی؛ تولّد شخصی همگانی است و همان تاریخی است که به دنیا می آیند. امّا انسان یک تولّد شخصیتی هم دارد. تولّد شخصیتی‏اش آن جایی است که او در حرکت و مسیر و راهی وارد می شود که آثاری بر آن مترتّب است. این حرکت شخصیتی اگر در مسیر حق باشد، هر چه آثار بهتر و بیشتری نسبت به ابنای بشر بر آن مترتّب شود، این شخصیت والاتر و بالاتر است. یعنی بستگی به شعاع وجودی آن حرکت دارد. لذا ممکن است شعاع یک انسان از نظر شخصیتی، عالم‏گیر شود؛ یعنی سراسرِ عالم را بگیرد و تمام طول تاریخ را پر کند.
               آن نکته ذوقی که می خواستم عرض کنم این بود که من وقتی به روایات و تاریخ مراجعه کردم، دیدم امام حسین(علیه‏السلام) تولّدش بنا بر مشهور، سوم ماه شعبان است. این تولّد شخصی او است. از آن طرف، بنا بر مشهور ورود حسین(علیه‏السلام) به مکّه هم سوم شعبان است. این هم مبدأ حرکت و تولّد شخصیتی او است. این مقارنه چه زیبا است! این مقارنه خودش چه بسا مطلب داشته باشد. لذا این شخص و شخصیت در ابنای بشر نادر است و من اعتقادم این است که بی‏نظیر است و آن حرکتی که او انجام داد، از نظر فراگیری بی‏نظیر است.از نظر جاذبه هم بی‏نظیر است! حسین(علیه‏السلام) هم مجذوب می‏کند و هم عاشق می کند.حرکت شخصیتی اش این کار را می کند.  صحبت این نیست که خودی باشد یا بیگانه؛ جذب حسین(علیه‏السلام) فراگیر است. هم خودی را عاشق می‏کند، هم بیگانه را مجذوب می کند. بیگانه‏ای که مغرض نباشد، مجذوب حسین(علیه‏السلام) و حرکت حسین(علیه‏السلام) می‏شود. عجیب است که حسین(علیه‏السلام) مصداق جمیع عناوین زیبا است. کارش دستگیری بود؛ «إنَّ الحُسینَ مِصباحُ الهُدَی وَ سَفینَۀُ النَجاۀِ». حسین(علیه‏السلام) است که همه بیچارگان را در هر بعدی دستگیری می کند.

                                                                برگرفته از کتاب سلوک عاشورایی آقا مجتبی تهرانی

در شرایط فتنه کار دشوارتر است شناخت سخت تر است اما خدا حجت را تمام می کند

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 7ام مهر, 1396
در شرایط فتنه کار دشوارتر است شناخت سخت تر است اما خدا حجت را تمام می کند

چادر حجاب ایرانی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 29ام شهریور, 1396
چادر حجاب ایرانی

ویژگیهای یک نوشته خوب

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 27ام شهریور, 1396

 

. ویژگی هاي نوشته خوب از حیث آیین

یک. درست نویسی

دو. شیوا نویسی

محورهاي اصلی نگارش

پیش از نگارش نویسنده باید پیش از دست به قلم بردن، به این چهار پرسش اساسی پاسخ دهد و به تناسب پاسخی که براي آنهامی یابد، گام در میدان بگذارد:

یکم. چه می نویسیم ؟

در این گام، باید موضوع را به خوبی بشناسیم و قلمرو آن را معلوم کنیم. نیز در نظر بگیریم که آنچه می نویسیم برخاسته از تعهّدي مؤمنانه است یا نه؛ و اگر نیست، بکوشیم تا همین گام اوّل را متعهّدانه برداریم.

دوم. چرا می نویسیم ؟

آیا در پی اثبات مدّعایی هستیم یا وصف رویدادي یا گزارش تجربه اي؟ این، بر زبان نگارش و شیوه داخل شدن به بحث و بیرون آمدن از آن کاملا اثر می گذارد.

سوم. براي که می نویسیم ؟

مخاطب خود را، خواه حاضر و خواه غایب، خوب بشناسیم و مقتضیات روحی او را بفهمیم و آن گاه دست به قلم ببریم.

چهارم. در چه وضعیتی می نویسیم ؟

وضعیت ما و روزگار ما چه اقتضا می کند؛ براي انجام دادنِ کار خویش چه اندازه مهلت داریم؛ اثر ما در چه محیطی به دست مخاطب می رسد.

 

                                              ( برگرفته از کتاب بربال قلم ، نوشته سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)

                                                                                                                            ادامه دارد

معاون پژوهش

 

 

 

شهدا شفیعان روز قیامت

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 27ام شهریور, 1396
شهدا شفیعان روز قیامت

ارائه طرح اجمالی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 27ام شهریور, 1396

طلاب محترمی که واحد پایان نامه را اخذ کرده اند ،برای ارائه طرح اجمالی خود به واحد پژوهش مراجعه کنند .همچنین طلابی که طرح اجمالی آنها تصویب شده است هر چه سریعتر طرح تفصیلی خود را برای مطرح شدن در شورای پژهشی مدرسه به معاون پژوهش تحویل دهند .

                  با تشکر معاون پژوهش

فراخوان ..

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 23ام شهریور, 1396


​انتخاب نام نشریه با شما اهدای جایزه به بهترین پیشنهاد باما ?پیامک کنید به این شماره09907060436 به همراه نام ونام خانوادگی ??

با سلام طلاب عزیز و.گرامی با توجه به رونمایی از اولین نسخه نشریه علمی پژوهشی حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام از شما طلاب عزیز درخواست میکنیم تا برای انتخاب نام نشریه پیشنهاد دهید تا ان شاءالله بهترین نام انتخاب شود به بهترین پیشنهاد جایزه نفیسی اهدا خواهد شد و نام پیشنهاد دهنده در نسخه دوم نشریه برای همیشه ثبت خواهد شد ان شاءالله طلاب عزیز بسم الله☺️☝️

ویژگیهای یک نوشته خوب

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 15ام شهریور, 1396

با آنکه همه اجزاي نوشته همچون تار و پود یک قالی در هم تنیده اند، می توان به هنگام نقد و ارزیابی آن، دو اقلیم را از هم بازشناخت؛ یکی گستره محتوا و پیام، و دیگري قلمرو قالب و آیین. از این رو، می توان ویژگی هاي نوشته خوب را نیز در این دو قلمرو ارزیابی کرد: پیام (محتوا) و آیین(قالب)…    .

ویژگی هاي نوشته خوب از حیث پیام

یک. تناسب با مقتضیات زمان

نوشته خوب باید با نیازهاي روزگار خود همساز و دمساز باشد. گذشته از اصول ثابت اعتقادي و برخی احکام عملی که در همه روزگاران ثابتند، دیگر اصول و فروع را باید به تناسب مقتضیات زمان دریافت و به خواننده انتقال داد… .

 دو. هماهنگی با نیاز مخاطب

نوشته خوب پیش از شکل یابی و استوار شدن، مخاطب خود را ارزیابی می کند… .

سه. اصالت و استواري مفهوم

نوشته خوب باید مبانی و اصول خود را از سرچشمه اي وام بگیرد که تشنگی انسان و جهان را سیراب کند، نه آن که او را به امید آب به سوي سراب بکشاند. نویسندگانی که اصول فکري خویش را از شرق و غربِ اندیشه اي وام می گیرند، حتّی اگر مطلب خُنثا بنویسند - البتّه به اعتقاد ما، مطلب خُنثا وجود ندارد به هر حال روزي خواننده خود را به بیراهه می برند… .                          

                                       ( برگرفته از کتاب بربال قلم ، نوشته سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)) 

                                                                                                                        ادامه دارد .

 

معاون پژوهش

 

 

 

 

ویژگیهای یک نوشته خوب

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 13ام شهریور, 1396

نوشته خوب باید هم بر پایه قواعد و هنجارهاي شناخته شده ادبی استوار باشد و هم دلکش و شیواجلوه کند. درستی سخن در دانش هاي دستور زبان، لغت، بافت شناسی و ساخت شناسی ارزیابی می گردد. از این رو، نوشته درست آن است که با معیارهاي این چهار دانش برابري کند. نیز براي شیوانویسی (فصیح و بلیغ نویسی) راهکارهایی یافت می شوند که در دانش هاي معانی، بیان، بدیع، و سبک شناسی مطالعه می گردند. … ناگفته نگذاریم که معمولاً جز با درست نویسی، شیوانگاري ممکن نیست. برخی بر این عقیده اند که کسی با آموختن قواعد درست نویسی، به ویژه دستور زبان، نویسنده نمی شود. ما نیز با این گروه همنواییم، امّا نباید از این مقدّمه درست به نتیجه ای نادرست رسید است.  آموختن قواعد درست نویسی، براي نویسنده شدن«لازم » است ، امّا مسلّماً « کافی » نیست.

مشکل امروز ما این است که قواعد درست نویسی را بَد می آموزیم، یعنی آنها را به مثابه ضوابطی خشک و غیر کاربردي تعلیم می دهیم. هرنویسنده خوب باید قواعد را فراگیرد تا هم از راهی کوتاه به مقصد برسد و هم بتواند پشتوانه اصولی و استدلالی براي کار خود فراهم آورَد و هم در آموزشِ سبْک و شیوه خویش به دیگران موفّق باشد… .                                                                                                                                                                                           

( برگرفته از کتاب بربال قلم ، نوشته سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)) 

                                                                                                                                                                                   ادامه دارد

                                                                                                                    

معاون پژوهش

                                                                        کلید واژه :دستور زبان ،فصیح ،بلیغ ،شیوا

 

مهمترین نقش زن در کلام رهبری

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 13ام شهریور, 1396
مهمترین نقش زن در کلام رهبری

معاون پژوهش

 

                                                       کلید واژه: مادر ،همسر ،مسئولیت

عید قربان مبارک

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام شهریور, 1396
عید قربان مبارک

گوشه ای از سخنان رهبرمعظم انقلاب خطاب به حجاج بیت الله الحرام

هدف جنگ نرم

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396
هدف جنگ نرم

  معاون پژوهش

                                                            کلید واژه :رهبر،جنگ نرم ،آرمان ،تبلیغات

سخنان رهبری

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396
سخنان رهبری

 معاون پژوهش،روحانیون

شهیدان حامل بشارتند

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 7ام شهریور, 1396
شهیدان حامل بشارتند

واحد پژوهش،کلام رهبری

عناوین موضوعات قرانی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 7ام شهریور, 1396

عناوین پایان نامه های قرآن

 

 
پژوهشی در فیلم نامه نویسی قرآنی
استرانژی قرآن در مواجهه با انحرافات اجتماعی
ارزش ها و ضد ارزش ها در قرآن
افشاگری از منظر قرآن کریم (با رویکرد مبحث نفاق)
خطابات قرآن مجید به مؤمنان
لغزش های تفکر و تعقل از منظر قرآن و سنت
وعیدهای الهی در قرآن و سنت
سنت استدراج در سقوط امتهای پیشین در قرآن
شیوه های تشویق و تنبیه در قرآن کریم
تعصب گرایی در آیات و روایات
نقش قوه سامعه در یادگیری از منظر آیات و روایات یا نظر اجمالی به علم روان شناسی
وضعیت کودکان رها شده در قرآن
سرمایه های زندگی از منظر قرآن (مال و فرزند)
زیارت ائمه (ع) در قرآن و سنت
بررسی عملیات استشهادی در اسلام
الگو و الگو پذیری در قرآن
محرومین از محبت الهی (با محوریت برخی از آیات قرآن)
بررسی نقش و ویژگی های مسجد نمونه در آیات و روایات
برخی از نکات اخلاقی سوره یوسف (ع)
تسبیح موجودات در قرآن
شعور عالم هستی
اهمال کاری و راه های درمان آن از دیدگاه آیات و روایات
نکات اخلاقی و تربیتی سوره لقمان
گروههای انسانی در جهان آخرت ( براساس سوره واقعه)
عوامل پیروزی و شکست مسلمانان از دیدگاه قرآن
صور بیان و بدیع در سوره یوسف (ع)
واکاوی اصول دشمن شناسی بیرونی در آیات و روایات و شناخت تاکتیک ها و روش های آنها علیه مسلمانان
هجرت و مهاجرت در قرآن و حدیث
بررسی بعد علمی مواد و پدیده های سیال در قرآن
شیوه ی زندگی یک خانواده مسلمان از دیدگاه آیات و روایات
مصادیق و معیارهای سب و لعن در قرآن و سنت و سیره معصومین (ع)
عزت و ذلت در آیات و روایات
امید و امیدوای از دیدگاه قرآن

ادامه »

نکاتی در مورد فصل اول پایان نامه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

فصل اول پایان نامه با عنوان «کلیات پژوهش» به معرفی پژوهش می پردازد. حداقل محورهایی که لازم است مطرح شود به شرح زیر است:

✏️مقدمه 

✏️بیان مساله پژوهش

✏️اهمیت انجام پژوهش و ضرورت تحقیق (توجیه لزوم انجام پژوهش)

✏️اهداف پژوهش (آرمانی، اصلی و ویژه)

✏️سوالات پژوهش

✏️فرضیه های پژوهش

بخش هایی از اطلاعاتی را که در فرم پیشنهاد پژوهش (پروپوزال) وجود دارد، مطابق با محورهای فوق بوده و مناسب برای فصل اول است، انتخاب و در جای خود درج کنید. 

فراموش نکنید که برخلاف پروپوزال که زمان افعال آینده اند، هنگام تدوین پایان نامه و رساله، زمان ها باید به صورت گذشته بیان شوند. 

در صورتی که در مرحله پروپوزال، محتوا، بخوبی تدوین شده باشد، معمولا در نگارش فصول اولیه مشکل جدی وجود نخواهد داشت. فقط مطالب جدیدی را که پس از تصویب پروپوزال یافته اید، باید به این بخش اضافه شود.

سازماندهی مطالب و تیترهای اصلی و فرعی و پیکره اصلی متن مهم است. کدگذاری عددی مطالب و استفاده از حروف الفبا دو شیوه غالب در مطرح ساختن مطالب گزارشات است. به عنوان مثال، در شیوه کدگذاری عددی، کد اصلی با شماره فصل شروع شده، تیترهای اصلی دارای شماره های بعدی بوده و به همبن ترتیب، می تواند زیر تیترهای فرعی شکل بگیرد.

واحد پژوهش حوزه

چگونه انسان با گفتن یک جمله لا الله الا الله رستگار می‏شود؟

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 27ام مرداد, 1396

 گرچه در روایت آمده است: قولوا لا اله الا الله تفلحوا ( بحار، ج‏۱۸، ص ۲۰۲)

 اما مراد از آن تنها حرکت زبان نیست، بلکه عقیده به توحید است. 

کلمه” تفلحوا ” از واژه فلاحت به معنای رستن است و به کشاورز فلاح گویند زیرا وسیله رستن دانه را فراهم می‏کند. 

برای رستن دانه از زیر خاک، سه مرحله لازم است: 

۱. ریشه خود را در عمق خاک فرو کند. 

۲.  مواد غذایی لازم را جذب کند. 

۳. مانع بالای سر خود را کنار بزند تا به فضای باز برسد. 

انسان نیز اگر بخواهد به فضای باز توحید برسد باید عقاید خود را به استدلال و منطق عمیق بند کند، از تمام امکانات موجود برای رشد خود بهره گرفته و جذب کند، موانع رشد را نیز از خود دفع کند. پس رستگاری در گروه  عمق بخشیدن و تلاش حرکت در مسیر  الهی است.

موضوعات جدید برای پایان نامه 2

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 13ام مرداد, 1396

تأثیر تربیت دینی در رشد اجتماعی ،روش های تبلیغ در انتقال معارف به نسل حاض،رنقش مرد در خانواده مهدوی ،ضرورت تربیت پژوهشگر دینی و چگونگی آن ،نقش زیارت در کاهش آسیب های اجتماع ی ،تاثیر افکار انسان بر اعمال او از دیدگاه آیات و روایات ،عوامل شکوفایی عقل در قرآن و روایات ،مهجوریت مساجد در عصر حاضر و ارائه راهکارروش شناسی تربیت در قرآ ن، اسیب شناسی فردی و اجتماعی در پسران و ارائه راهکارها با رویکرد دین ی ،وظایف فرزندان نسبت به والدین از منظر امام سجاد (ع)،ویژگی های دختران نمونه از دیدگاه اسلام ،نقش علمای دین در تربیت اسلامی ،عبادت کودکان و آثار آن ،جایگاه معلم در اسلام ،تأثیر قصه های قرآنی در تربیت دینی کودکان ،سبک اسلامی تربیت کودک در دنیای معاصر با تاکید بر سن 7 تا 12 سالگ ی ،معیارهای زندگی صحیح و تاثیر غرب بر سبک زندگی اسلامی ،نقش بازی در تربیت کودک با محوریت بازی های دینی و قرآنی ،نقش بازی در رشد اجتماعی کودک ،سبک زندگی با رویکرد ازدواج فاطمی و علوی ،آسیب شناسی تربیتی تک فرزندی ،تاثیر سبک زندگی والدین در جلوگیری از بروز رفتار پرخاشگرانه در کودک ،راه های انتقال و تعمیق باورهای دینی به نوجوانان ،تربیت فرزند از دیدگاه امام صادق‌(ع)،راهکار قرآن برای مشکلات اکثریت مردم ،هدفمندی در زندگی جوان ،سلامت فردی در اسلام ،راه کارهای پیشگیری از انحرافات اخلاقی و تربیتی فرزندان طلاب و روحانیون ،رابطه معنوی با هوش معنوی ،ضرورت و چگونگی تشویق و تنبیه از دیدگاه امام علی (ع)،مدیریت تغییر و تحول رفتار،پوشش زن و مرد در سبک زندگی اسلامی ،تمایز تربیتی ارتباط دختران و پسران ،نقش حوزه و روحانیت در ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه ،نقش حوزه و روحانیت در ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه ،فواید تربیت اعتقادی در اسلام، جایگاه عاشورا در دفاع مقدس و الگوگیری از آن در جوامع معاصر و پیش رو،نقش تغافل در تربیت دین ی ،مهارت های زندگی در سیره خانوادگی شهدا،تربیت معنوی کودک ،تعلیم و تربیت معنوی از دیدگاه امام خمینی (ره)،تربیت کودک درخانواده از دیدگاه اسلام،نقش دوست در تربیت انسان در اسلام ،تربیت دینی- اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه علم، قرآن و سنت در دوره جوانی ،نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در کودکان از دیدگاه آیات و روایات ،نگاهی به ساختار تربیت در اندیشه ی دین ی ،بازی کودکان از دیدگاه اسلام و روان شناسی ،تربیت دختران از دیدگاه اسلام ،اصول تربیت فرزند در قرآن ،مهارتهای تربیت فرزند از دیدگاه اسلام (کودک و نوجوان)فرزند صالح: وظایف فرزند در قبال والدین از منظر آیات و روایا ت،آ سیب شناسی تربیت دینی جوانان از منظر قرآن و حدیث، اهمیت تربیت فرزند در دوران جوانی از دیدگاه علم، قرآن و سنت ،ره رستگاری: نگاهی به تربیت از دیدگاه قرآن و سنت ،تشویق و تنبیه از دیدگاه قرآن و سنت ،تربیت فرزند از دیدگاه امام علی (ع)،تربیت فرزند از تولد تا 2 سالگی از دیدگاه علما،لگوهای تربیتی قرآن (زنان و مردان نمونه)،نقش والدین در تربیت فرزند،چگونگی تربیت دینی و روش انتقال آن ،تأثیر بازی بر رشد کودک ،تربیت فرزند قبل از تولد از دیدگاه آیات و روایات ،بایسته های تربیتی جوانان در قرآن ،تربیت کودک از دیدگاه پیامبر اکرم (ص)،بررسی رویکرد تربیتی انذار و تبشیر در قرآن ،تربیت دینی کودکان ،نقش روابط کلامی والدین در رشد شخصیت فرزند در اندیشه دینی ،نقش والدین در شکل گیری شخصیت اجتماعی فرزندان از نظر اسلام ،تلوزیون و اثرات آن بر کودکان و نوجوانان با تأکید بر تأثیر آن در تربیت دینی ،تربیت از منظر امام علی(علیه السلام)حضرت زهرا(سلام الله علیها) و تربیت فرزندان ،شیوه های تربیتی از دیدگاه امام سجاد (علیه، السلام)آثار تربیتی یاد مرگ در زندگی انسان،نقش مسجد در تربیت جوانان ،مدیریت اعضاء و جوارح انسان در قرآن ،وظایف مشترک والدین در تربیت دینی و علمی کودک (ازتولد تا شش سالگی)،تربیت جنسی در قرآن، روش معصومین(علیهم السلام) در تربیت و جذب کودکان و نوجوان ،احتکار و احکام آن در جامعه ی اسلامی ،تربیت فرزند از دیدگاه اسلام و روان شناس ،هجمه های فرهنگی صهیونیسم در ایران ،نقش و مسئولیتهای والدین در تربیت دینی فرزندان ، تربیت جنسی کودک از منظر آیات و روایات ،تربیت جوان با محوریت مقطع جوانی زندگی امیرالمؤمنین (ع)،آراء تربیتی شهید مطهری ،تربیت جنسی نوجوان از منظر اسلام ،اصول تربیت در قرآن زن و خانواده از دیدگاه شهید مطهری ،سنت مباحثه، بایدها و نبایدها،بررسی انگیزه های ورود به حوزه و ارائه راهکار در ایجاد یا استمرار انگیزه های مطلوب ،شیوه های تربیتی ،انتقال مفاهیم دینی به فرزندان ،ضرورت تربیت پژوهشگر دین ی ،رابطه ی تربیت اسلامی و معیشت واحد پژوهش