موضوع: "مناسبات"

مراسم عزاداری اقا اباعبدالله الحسین علیه السلام در صبگاه مدرسه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام مهر, 1396

​بی حسین بن علی احساس پیری میکنم .نی که پیری بلکه احساس حقیری می‌کنم گفت سائل از چه روی محکم به سینه میزنی ،گفتم از ایینه دل گردگیری میکنم

مراسم عزاداری اقا اباعبدالله الحسین علیه السلام صبگاه هرروز در مدرسه باقر العلوم علیه السلام با شروع دهه اول محرم الحرام واحد فرهنگی حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام با همکاری طلاب عزیز هرروز در برنامه صبحگاهی خود راس ساعت هفت و نیم،اقدام به برگزاری مراسم و عزاداری نموده است .در این برنامه پس از قرائت قرآن،دعای عهد و زیارت عاشورا به رو ضه خوانی و سینه زنی در مصائب امام حسین علیه السلام و یارانش میپردازند و سپس سر کلاس درس حاضر میشوند .

​برگزاری  مراسم عزاداری اقا اباعبدالله الحسین علیه السلام در تاسوعا و عاشورای حسینی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام مهر, 1396


حوزه علمیه باقر العلوم شهر قدس همزمان با سراسر جهان در سوگ سالار شهیدان اقا اباعبدالله الحسین علیه السلام در تاسوعا و عاشورای حسینی مراسم روضه و عزاداری برگزار کرد 

در این مراسم سراسر نور وعرفان جمع کثیری از طلاب به همراه خانواده هایشان حضور داشتند و مراسم از ساعت نه و سی دقیقه با قرائت زیارت عاشورا با صد لعن و صد صلوات اغاز و با سخنرانی استاد ارجمند سرکار خانم غلامی ادامه یافت و در ادامه استاد بزرگوار سرکار خانم احمدیان در مصائب کربلا به مرثیه  خوانی و سینه زنی پرداختند

مراسم با قرائت نماز جماعت و نکته هایی در باره احکام نماز جماعت به پایان رسید و عزاداران بر سر خوان پر کرامت اقا امام حسین علیه السلام مهمان شدند باشد که مورد قبول حضرت حق قرار بگیرد ان شاءالله

درس ها و دستاوردهای دفاع_مقدس

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام مهر, 1396

❇️❇️بر خلاف مفهوم جنگ که به شکل عام در ادبیات سیاسی القا کننده ی ویرانی وامری نامقدس است اما #دفاع_مقدس گذشته از ایستادگی و #مقاومت در مقابل تجاوزگر به عنوان اقدامی پسندیده وعقلانی در بردارنده ی ارزش ها و هنجارهای والای دینی، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه است.

❇️❇️❇️هشت سال دفاع در جنگ تحمیلی علیه ایران برترین مظهر #دفاع_مقدس بود به تعبیر رهبر انقلاب #دفاع_مقدس ما مظهر حماسه بود مظهر دینداری و معنویت و ایثار و از خود گذشتگی که منشا #دستاورد_ها و معجزات فراونی شد.

 

✅در طول تاریخ هرگاه جنگ و تهاجمی از خارج به سمت مرزهای کشور تحمیل شده بخشی از خاک این سرزمین نیز از آن جدا شده است این در حالی است که با وجود نوپایی ارکان انقلاب و نظام پس از هشت سال یک وجب از خاک کشور به دشمن متجاوز الحاق نشد 

✅جبهه ی جنگ فرصتی برای تببین عملی، شکوفایی استعدادها و خلاقیت هابود؛ بسیاری از جوانان انقلابی با حداقل آموزش در صف فرماندهان بزرگ به خلق بزرگترین حماسه ها و معجزات دست زدند.

✅از برکات #دفاع_مقدس این بود که زمینه را برای  هدایت، تقویت و نهادینه کردن مبانی و ارزش های اسلامی انقلاب،حفظ و ارتقای مبانی اعتقادی، باور پذیری و تبیین عملی نمادها، قهرمانان و اسطوره های اخلاقی فراهم کرد.

✅#دفاع_مقدس گنجینه و سرمایه ی تمام ناشدنی از اعتماد به نفس، رشد فضایل اخلاقی، عزت نفس، ایمان، از خوگذشتگی و وفاداری حضور داوطلبانه ی مردم بود. که قهرمانان و اسطوره های حقیقی را نمایان ساخت.

✅ استقامت ها و تجارب دوران #دفاع_مقدس توطئه ی دشمنان را به فرصت تبدیل کرد فرصتی برای خودباوری، پیشرفت فنی و مهندسی و تقویت بنیه دفاعی شد. 

✅#هشت_سال_دفاع_مقدس و شکست #ارتش_بعث که از حمایت شرق و غرب برخوردار بود باعث شد فکر تعرض مجدد دشمنان به خاک کشور ناکام بماند.

چرا زینب جز زیبایی ندید؟ 

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 7ام مهر, 1396

? چون وقت جان دادن اهل تو رسد ، خدای ـ تبارک و تعالی ـ قبض ارواح آنان را با دست خود ، به عهده می گیرد. از آسمان هفتم ، فرشتگانی سوی زمین می فرستد. همراه ایشان ظرفهایی از یاقوت و زمرّد است. این جامها از آب حیات پر است. با خود ، عطر و جامه بهشتی دارند. تن آنان را با آن آب می شویند و بر آن تن ها ، جامگاه بهشتی می پوشانند. ایشان را با عطر بهشتی حنوط می کنند. ملائکه ، گروه گروه بر ایشان صلوات می فرستند. سپس خدا از میان امت تو ، قومی را بر می گزیند که کفار ، ایشان را نمی شناسند. اینان در آن خون ها ، نه با قول نه با فعل و نه با نیت ، شرکت نداشته اند. این قوم ، جسم آن کشته گان را می پوشانند. برای قبر سیّد شهیدان ، در آن سرزمین پرچمی بر پا می دارند. پرچمی که برای اهل حقّ ، عَلَم ، و برای مومنین ، سبب فوز است. از هر آسمان ، صد هزار فرشته ، هر روز و شب آن قبر را در بر می گیرند و بر آن صلوات می فرستند . نزدش تسبیح خدا می گذارند و از خدا ، برای زائرانش طلب مغفرت می کنند. هر کس از امّت تو به قصد نزدیکی به خدا و تو ، به زیارت آن قبر بیاید اسمش را می نویسند؛ هم چنین اسم پدران و خاندان و سرزمین آنان را. بر چهره آنها ، از نور عرش الهی مُهر می زنند؛ این زائر قبر بهترین شهیدان و فرزند بهترین پیامبران است. پس چون قیامت رسد ، در اثر آن مُهر در چهره اینان نوری می درخشد که چشمها را می پوشاند. آن نور ، دلالت بر ایشان دارد و به آن واسطه شناخته می شوند. 

ای محمّد! گویا تو را می بینم؛ آن وقتی که میان من و میکائیل قرار گرفته ای و علی ، پیش روی ماست. همراه ما ، بی شمار از ملائکه الهی است. در آن هنگام ، ما از نور مُهر ، و از چهره آنها در میان خلایق بر می داریم ؛ تا بدین واسطه ، خدا آنان را از هول و شدائد آن روز نجات دهد. ای محمّد! آن ، حکم  خدا و عطای اوست؛ برای هر که قبر تو ، یا برادرت ، یا دو سبط تو را زیارت کند. و از این زیارت ، غیر خدا ـ عزّ و جلّ ـ را اراده نکند.

به زودی ، مردمانی که مستحقّ لعن و غضب خدایند ، کوشش بسیار می کنند که نشانه این قبر را محو ، و اثرش را نابود کنند. خدا برای ایشان و برای این کار ، راهی نمی گذارد. سپس رسول خدا فرمود: اینها بود که مرا به گریه و حزن واداشت!

زینب ـ سلام الله علیها ـ فرمود: وقتی ابن ملجم ـ لعنه الله ـ بر پدرم ـ علیه السلام ـ ضربت فرود آورد ، و اثر مرگ را از او دیدم ، گفتم: پدر جان! امّ ایمن برایم اینگونه حدیث نموده. دوست دارم آن را از تو بشنوم. فرمود: دخترم! حدیث  همان بود که امّ ایمن گفت. گویا می بینم آن روز که تو و زنان خویشانت را در حال اسیری و ذلّت و خشوع ، بر این سرزمین وارد می سازند. در آن حال ، خوف این دارید که مردم ، هر لحظه شما را بربایند! پس صبر کن! که قسم به کسی که دانه را شکافت و جاندار را نفس داد ، آن روز برای خدا بر زمین ، غیر از شما و دوستان و شیعیانتان ، ولیّ ای نیست!

وقتی رسول خدا این خبر را به ما می داد ، این را فرمود: ابلیس ، در آن روز با شادمانی پرواز می کند. بر همه زمین می گردد و به میان شیاطین و جنّیان خویش می رود. به آنها می گوید: ای شیاطین! به آنچه که از فرزندان آدم می خواستیم ، رسیدیم. در هلاکت آنها ، به غایت رسیدیم . در میان فرزندان آدم ، بدی را به ارث نهادیم ؛ مگر این جماعتی که از این خاندان بازمانده اند. پس میان مردم ، درباره اینان تشکیک کنید و همگان را به دشمنی اینان وادارید! مردم را به دشمنی اینان و دوستانشان بشورانید! تا گمراهی و کفر خلق ، مستحکم شود و هیچیک از آنان نجات نیابد! پس ابلیس گمانش را درباره آنان به راستی آورد؛ در حالی که رو به راستی نداشت.

دخترم! ماجرا این است که با دشمنی شما ، عمل صالح سودی ندارد. و با محبت و ولایت شما ، گناهان ـ غیر کبیره ـ ضرری نمی رساند.

زائده می گوید: وقتی امام سجّاد ـ علیه السلام ـ این را بر من روایت نمود ، فرمود: آن را خوب بگیر! که اگر برای طلب این حدیث ، یک سال پهلوی شتران را می گرفتی ، باز هم کم بود!» 

? کامل الزیارات ، ص 260 – 266 ؛ 

بحارالأنوار ، ج 28 ، ص 56 - 61

به مناسبت دفاع مقدس

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 5ام مهر, 1396

​عید دارد می­رسد، یکبار دیگر نیستی

جمع ما جمع است، ما هستیم و مادر، نیستی

گیرم آخر هفت­سین سفره هم تکمیل شد

باز کم دارد کنار سفره، آخر نیستی

لااقل پیغام سبزی باش، در این فصل سرد 

زود برگرد، از پرستوها که کمتر نیستی

خواهرم از کفشهای تازه­اش چیزی نگفت 

خواست آنها را ببینی، حیف دیگر نیستی

هستی این خانه هجده سال پیش از دست رفت

آی دنیا! آی دنیای سراسر نیستی!

می­سرایم اشک­هایم را و می­دانم به حتم

از سرودم جزهمین یک بیت ازبر نیستی:

جان ما قربان اشک دختری ویران‌نشین،

چشم من! مدیون من باشی اگر تر نیستی!

 

عباس سودایی

دنیای اسلام مدیون امام حسین(علیه السلام)است

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 2ام مهر, 1396

?امروز تمام ادیان، شیعه و سنی مدیون امام حسین علیه السلام هستند چون ابا عبدالله نفرمود اگر من با یزید بیعت کنم غدیر از بین می رود، ولایت پدرم یا مسئله ی تشیع از بین می رود بلکه فرمودند: فاتحه ی اسلام خوانده است یعنی اگر من دست بیعت با یزید بدهم نماز و اذان از بین می رود، توحید از بین می رود.

لذا امروز دنیای اسلام و صاحبان ادیان مدیون امام حسین علیه السلام هستند نه فقط شیعه. لذا ماه محرم را همه ی مسلمانان باید عزاداری کنند نه فقط شیعه، اگر حکومت یزید استمرار پیدا می کرد و امام حسین علیه السلام بیعت را می پذیرفتند توحید از بین می رفت.

بخشی از سخنرانی حجت الاسلام رفیعی 

•┈••✿?✿••┈•

 

ﺩﺭ ﻭﺭﻭﺩ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻛﺮﺑﻠﺎ

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 30ام شهریور, 1396

​ 

▪️ﺑﺪﺍﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻭﺭﻭﺩ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺧﻠﺎﻑ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺻﺢ ﺍﻗﻮﺍﻝ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﺭﻭﺩ ﺁﻥ ﺟﻨﺎﺏ ﺑﻪ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺩﻭﻡ ﻣﺤﺮﻡ ﺍﻟﺤﺮﺍﻡ ﺳﺎﻝ ﺷﺼﺖ ﻭ ﻳﻜﻢ ﻫﺠﺮﺕ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺳﻴﺪ ﭘﺮﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻦ ﭼﻪ ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻧﺪ: ﻛﺮﺑﻠﺎ ﻣﻰ ﻧﺎﻣﻨﺪﺵ، ﭼﻮﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﺎﻡ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺷﻨﻴﺪ ﮔﻔﺖ: ﺍَﻟﻠّﻬُﻢَ ﺍِﻧّﻰ ﺍَﻋُﻮﺫُﺑِﻚَ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻜَﺮﺏِ ﻭَ ﺍﻟْﺒَﻠﺎﺀ! 

▪️ ﭘﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻊ ﻛَﺮﺏْ ﻭ ﺑَﻠﺎ ﻭ ﻣﺤﻞ ﻣﺤﻨﺖ ﻭ ﻋﻨﺎ ﺍﺳﺖ، ﻓﺮﻭﺩ ﺁﺋﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻣﻨﺰﻝ ﻭ ﻣﺤﻞ ﺧِﻴﺎﻡ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻦ ﺟﺎﻯ ﺭﻳﺨﺘﻦ ﺧﻮﻥ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻜﺎﻥ ﻭﺍﻗﻊ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻗﺒﺮﻫﺎﻯ ﻣﺎ، ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﺟﺪّﻡ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠّﻢ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ. ﭘﺲ ﺩﺭﺁﻧﺠﺎ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪﻧﺪ.

▪️ ﻭ ﺣﺮّ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺍﺻﺤﺎﺑﺶ ﺩﺭ ﻃﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﺰﻭﻝ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺭﻭﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﺷﺪ ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ (ﻣﻠﻌﻮﻥ) ﺑﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺮﺩ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﻪ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻟﺸﻜﺮ ﺁﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻈﻠﻮﻡ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪﻧﺪ. 

? #منتهی_الآمال ، باب پنجم 

قاتلین یا خاذلین؟

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 29ام شهریور, 1396

در حادثه کربلا، تکلیف قاتلان مشخص است، #امروز شاید گله کردن از قاتلان حسین(ع) که چرا او را به شهادت رسانیدید کار کاملی نباشد.

قاتل، قاتل است.

✅اما سوال این است، چگونه #حسین به دست قاتلان افتاد؟

پاسخ مورد غفلت ماست، مهمتر از #قاتلان کربلا، باید به #خاذلان پرداخت.

✅خاذلان کسانی هستند که نشستند و نگاه کردند. 

زینب(س) هم عصر عاشورا به عمر سعد فرمود: تو داری نگاه می‌کنی و حسین(ع) را می‌کُشند؟

یعنی تو هم از #خاذلین هستی.

این است که حسین(ع) به آنها می‌فرماید: «به خدا قسم، یاری نکردن(نامردی و عهدشکنی) در خون شماست»

?ارشاد مفید/2/ 112

✅خادلان کسانی بودند که خودشان #حسین را دعوت کردند اما گوشه ای نشستند و فقط نژاره گر بودند‌‌…

سیاهپوش کردن و برپایی خیمه اباعبدالله الحسین (ع)

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 28ام شهریور, 1396

حضرت عشق عزاداریت شروع شد…

روز مباهله و معنای مباهله چیست؟

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 24ام شهریور, 1396

مسيحيان نجران، پس از گفت‌وگوي بسيار پيامبر با ايشان گفته بودند: «گفت‌و گوهاي شما ما را قانع نمي‌كند. راه اين است كه در وقت معيني با يكديگر مباهله نمائيم و بر دروغگو نفرين بفرستيم، و از خدا بخواهيم دروغگو را هلاك و نابود كند.»

در اين هنگام بود كه حضرت جبرئیل نازل گرديد، آيه مباهله را آورد و پيامبر را مأمور كرد تا با كساني كه با او مجادله مي‌كنند و حق را نمي‌پذيرند به مباهله برخيزد:

✨«پس هركه بعد از رسيدن به علم با تو محاجه كرد…

 پس بگو بياييد فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را فرا خوانيم، آن‌گاه مباهله كنيم و لعنت خداوند را بر دروغ‌گويان قرار دهيم.»✨

چنين بود كه دو طرف مذاكره‌كننده رضايت دادند كه بحث و گفت‌وگو را پايان دهند و قرار بر اين شد كه فرداي آن روز براي اثبات حقانيت خود با يكديگر مباهله نمايند و از خداوند بخواهد كه دروغگويان را عذابي? نازل كند و به كيفر برساند.

اكنون بيست و چهارم ذي الحجه است و روز مباهله فرا رسيده است. پيامبر اسلام فاطمه و علی،حسن و حسين  علیه السلام را فراخوانده و آنان را در زير عباي خويش گردآورده،

در همين لحظه فرشته وحي آيه تطهير را بر او نازل مي‌كند كه:

✨«انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا»  «خداوند اراده كرد كه پليدي را از شما خاندان دور بدارد و شما را بسيار پاك بدارد.»✨

و چنين بود كه وقت مباهله فرا رسيد. قبلاً پيامبر و هيئت نمايندگي «نجران»، توافق كرده بودند كه مراسم مباهله در نقطه اي خارج از شهر مدينه، در دامنه صحرا انجام بگيرد.

پيامبر از ميان مسلمانان و بستگان خود، فقط همین چهار نفر را برگزيده است كه در اين حادثه تاريخي شركت نمايند. 

زيرا در ميان تمام مسلمانان، نفوسي پاك تر، و ايماني استوارتر از ايمان اين چهار تن، وجود ندارد.

پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) پيش از ورود به ميدان «مباهله»، به همراهان خود گفت: من هر وقت كه دعا كردم، شما دعاي مرا با گفتن آمين بدرقه كنيد.

سران هيئت نمايندگي نجران گمان مي‌كردند كه محمد (صلی الله علیه و آله) با افسران و سربازان خود به ميدان مباهله بیاید ، 

وقتی صحنه آمدن بي پيرايه پيامبر به صحنه مباهله را ديدند، همگي با بهت و حيرت به چهره يكديگر نگاه كردند و انگشت تعجب به دندان گرفتند.

آنان دريافتند كه پيامبر، به دعوت و دعاي خود اعتقاد راسخ دارد والّا يك فرد مردد، عزيزان وجگرگوشه های خود را در معرض بلاي آسماني و عذاب الهي قرار نمي‌دهد.

اسقف نجران گفت: من چهره‌هايي را مي‌بينم كه هر گاه دست به دعا بلند كنند و از درگاه الهي بخواهند كه بزرگ‌ترين كوه‌ها را از جاي بكند، فوراً كنده مي‌شود.

 بنابراين، هرگز صحيح نيست ما با اين افراد بافضيلت، مباهله نمائيم.

و چنين بود كه هيئت نصرانيان نجران درخواست مباهله را پس گرفتند و از پيامبر خواستند تا تحت حاكميت حكومت اسلام درآيند.

از اين روي روز بيست و چهارم ذي الحجه، در تقويم ديني اسلام، روزي با اهميت شد و مهر تأييدي ديگر بر حقانيت خاندان پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) و اسلام راستين گرديد.

?منابع:

۱. جعفر سبحاني، فروغ ابديت.

۲. شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان.

۳. علامه طباطبايي، تفسير الميزان.

اعمال روز مباهله

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 23ام شهریور, 1396

​فردا 24 ذی الحجه ??

?روز مباهله پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)با نصارای نجران(10ه.ق)
?نزول آیه تطهیر در شأن پنج تن آل عبا (9ه.ق)
?انگشتر بخشی امیرالمومنین علی(علیه السلام) درحال رکوع و نزول آیه ولایت(10ه.ق)
?اعمال این روز :
?-غسل
?-روزه
?-دو رکعت نماز: پس از حمد ده بار سوره توحید، ده بار آیة الکرسی و ده بار سوره سوره قدر.

?-خواندن دعای مباهله

?-صدقه دادن

?-خواندن زیارت امیرالمومنین(علیه السلام).

مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه شهر قدس+تصاویر

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 21ام شهریور, 1396

 

مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه شهر قدس با سخنرانی سرکار خانم دکتر همیز

21 شهريور1396

آیین آغاز سال تحصیلی حوزه ی علمیه باقر العلوم علیه السلام با سخنرانی سرکار خانم دکتر همیز در سالن آمفی تاتر مجتمع باقرالعلوم علیه السلام برگزار شد .به گزارش واحد فرهنگی حوزه در برگزاری آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه جمعی از مسئولین محترم شهرستان شخصیت های علمی و فرهنگی،اعضای هیئت امناءمدرسه اساتید طلاب حضور داشتند که جناب آقای محمودی نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

مراسم از ساعت 9:30اغاز و تا وقت نماز با برنامه های متنوع ویژه عید غدیر و بازگشایی مدارس علمیه ازجمله تاتر و پخش کلیپ،تواشیح وسخنرانی دکتر همیز ادامه یافت.

کلاس درس طلاب رسما از روز شنبه مورخ25.6.1396 آغاز خواهد شد

از کلیه دوستان عزیزی که در برگزاری هر چه با شکوه مراسم تلاش کردند صمیمانه سپاسگزاریم

 

 

 

فرازی از خطبه غدیر درباره امام زمان

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 18ام شهریور, 1396

​آگاه باشید؛ او (حضرت مهدی) انتقام دوستان خدا را باز خواهد ستاند.

آگاه باشید؛ او (مهدی) فاضلان را به فضلشان و جاهلان را به جهلشان میشناسد و میشناساند

آگاه باشید؛ که تمامی پیام آوران گذشته، به آمدنِ او (حضرت مهدی) نوید داده اند.

آگاه باشید؛ او (حضرت مهدی) راست کردار و درست کردار و استوار و پابرجاست.

آگاه باشید؛ او (مهدی) از خدایش برای شما گزارش می نماید و شما را به چگونگی ایمان به خدا آگاه می کند.

 سلام بر عظمت روزی که خدا آخرین دینش را، کاملترینش را کامل کرد.

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 18ام شهریور, 1396

​‍

سلام بر عظمت مردی که زمین و آسمان برایش سر فرو آوردند و او برای بازی با کودکی یتیم سر خم كرد.

سلام بر معنای مردانگی 

معنای اسلام 

تفسیر قرآن 

سلام بر برادر احمد (ص) 

همسر کوثر (س) 

و پدر حسنین (علیهماالسلام) 

و سایه‌سار این امت 

سلام بر غدیر که مدیونم به خدا برای داشتنش

برای این نعمت که ودیعه داد شیعه بودن را 

منتظر بودن را به من …

و سلام بر شما 

ای یادگاری که نوید غدیر دیگرى هستيد،

برای ما …

کاش همين امروز غدیر دوباره رقم بخورد 

و دستانتان را این بار امیرالمومنین (ع)

بالا ببرد. 

پیامبر در واقعه «غدیر» حاکمیت اسلامی را به طور صریح مطرح کرد

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 18ام شهریور, 1396

«در مورد اصل واقعه‌ی #غدیر، خوب است همه‌ی افرادی که به مسائل #تاریخ_اسلام علاقه‌مندند، بدانند که قضیه‌ی غدیر، یک قضیه‌ی مسلم است. مشکوک نیست… از کاروان بزرگ مسلمانان که در این سفر با پیامبر حج گزارده بودند، بعضی جلو رفته بودند. پیامبر پیکهایی را فرستاد تا آن‌ها را به عقب برگردانند و ایستاد تا آن‌هایی که عقب مانده‌اند، برسند. اجتماع عظیمی در آنجا تشکیل شد. بعضی گفته‌اند نود هزار، بعضی گفته‌اند صد هزار و بعضی هم گفته‌اند صد و بیست هزار نفر در آن اجتماع حضور داشتند. در آن هوای گرم، مردم ساکن جزیره العرب که بسیاری از آن‌ها هم اهل بیابانها و روستاها بودند و به گرما عادت داشتند طاقت نمی‌آوردند روی زمین داغ بایستند. لذا عباهایشان را زیر پاهایشان می‌گذاشتند تا طاقت بیاورند و بایستند. این نکته در روایت مربوط به اهل سنت هم آمده است. در چنین شرایطی، پیامبر اکرم از جای برخاست، #امیرالمومنین علیه الصلاه و السلام را از زمین بلند کرد و جلو چشم خلایق نگه داشت و فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه». البته این جملات، قبل و بعد هم دارد؛ اما مهم‌ترین قسمتش این است که پیامبر در اینجا مساله‌ی #ولایت یعنی #حاکمیت_اسلامی را به طور رسمی و صریح مطرح می‌کند و امیرالمومنین را به عنوان شخص، معین و مطرح می‌نماید. این را همان‌طور که لابد شنیده‌اید و من هم عرض کردم، برادران اهل سنت ما در کتابهای معتبر نه یکی، نه دوتا؛ در دهها کتاب معتبر نقل کرده‌اند. مرحوم علامه‌ی #امینی این‌ها را جمع کرده است، و غیر از ایشان هم کتابهای زیادی در این خصوص نوشته‌اند. بنابراین، این روز، اولا روز ولایت است؛ ثانیا روز ولایت امیرالمومنین علیه‌الصلاه‌والسلام است.» ۱۳۷۹/۰۱/۰۶

? #روایت_تاریخی: واقعه‌ی غدیر و طرح رسمی و صریح مساله‌ی ولایت و حاکمیت اسلامی توسط پیامبر (ص)

? هجدهم شهریور مصادف با سالروز واقعه غدیر خم در سال ۱۰ هجری قمری - عید سعید غدیر

برای عید غدیر چند پیشنهاد به شیعیان امیرالمومنین علی (ع)‌داریم

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 15ام شهریور, 1396

1- عیدی و هدیه به کودکان: به فرزند خود و یا فرزند اقوام و همسایگان خود عیدی دهید( این عیدی میتواند هم اسکناس باشد هم کتاب داستانی پیرامون حضرت علی ع و یا حتی یک خوراکی یا بادکنک)

♦️2- دید بازدید سادات و بزرگان فامیل: در این روز به سادات فامیل دوست و همسایه سری بزنید و عید را به او تبریک بگوئید(‌متاسفانه این روزها بسیاری از افراد به جای دیدار حضوری صله رحم خود را با پیامک و تلفن انجام میدهند که پیشنهاد اکید میشود همراه با خانواده به صورت شب نشینی خدمت سادات فامیل و یا بزرگتر های فامیل برسید)

♦️3- دادن غذا به فقرا و یا اقوام و همسایه:چه خوب است افرادی که توانش را دارند در این روز به فقرا و یا اقوام خویشان اطعام دهند. چرا که اطعام در این روز سفارش شده است. حتی میتوان به تعداد 2 یا سه نفر از همسایگان غذا بیشتر درست کرد و به انان دهیم(در حالی که اکثراطعام ها در ماه محرم انجام میشود که با اینکه ان هم پسندیده است اما در رابطه با اطعام روز غدیر ائمه سفارش فراوان کرده اند)

♦️4-اهدای هدیه: میتوان در کنار عیدی، اطعام ودید بازدید ها، شکلات و برگه ای را که حدیثی از امیرالمومنین باشد به دیگران هدیه دهیم.

همچنین اهدای نهج البلاغه های جیبی و یا سی دی های صوتی از امیرالمونین برای هدیه و یا جایزه بسیار مناسب است.

 

♦️5- مسابقه برای کودکان: میتوان از کودکان بخواهیم تا با نقاشی و یا رنگ امیزی نقاشی های  اماده، جایزه ای مانند کتاب داستان در رابطه با حضرت علی(ع)،سربند، پازل و یا حداقل بادکنک یا لوازم التحریر به انها هدیه داد.

و یا به کودکانی که اسم علی را دارند جوایز ی اهدا شود

‍ میدونی چرا چادری شدم؟

گفت :میدونی چرا چادری شدم؟

گفتم: چه میدونم لابد این ‌طوری خوش‌تیپ تری!!!

گفت: نه!!!

گفتم: خب لابد فهمیدی این ‌طوری حجابت کامل‌تره مثلاً!!!

گفت:نه !!!

گفتم: ای بابا!!! خب لابد عاشق یکی شدی، اون گفته اگه چادر بپوشی بیشتر دوستت دارم!!

گفت: نزدیک شدی!!!

گفتم: آها!!! دیدی گفتم همه ‌ی قصه ‌ها به ازدواج ختم می‌شوند؟ دیدی!!!

گفت: برو بابا… دور شدی باز…

گفتم: خب خودت بگو اصلاً…

گفت: یک جایی شنیدم چادر، لباس “حضرت زهرا”ست، خواستم کمی شبیه “حضرت زهرا” باشم.

ذبح قربانی ویژه عید قربان در حوزه علمیه باقرالعلوم علیه السلام

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام شهریور, 1396

​ 

هرساله طبق سنت حسنه و نیکوی قربانی در روز عید قربان حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم علیه السلام نیز این امر خدا پسندانه را  اجرا میکند امسال نیز به حول و قوه  الهی بعد از فراخوان.و جمع اوری نذورات و صدقات در بین طلاب  ،مراسم قربانی به مناسبت این عید فرخنده اجرا گردید و مقرر شد گوشت ان بین فقرا توزیع گردد

توصیه هایی برای بهره مندی هرچه بیشتر از روز عرفه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396

استاد فیاض بخش

?سعی کنیم بیش از قبل توسّل به ساحت مقدس امام عصر(عج) داشته باشیم و با نثار هدیه به پیشگاه ایشان، درخواست عنایت خاص حضرتش را در این ایام بنماییم. خصوصاً اعمال و معرفت خود را به محضر ایشان عرضه کنیم تا نواقص آن را به فضل و کرمشان اصلاح و تکمیل فرمایند.

?غسل و زیارت سید الشهداء(ع) از اهم اعمال این روز است؛ با تفصیلی که در کتب ادعیه آمده.

?روز عرفه در بین ایام سال به روز دعا و نیایش به درگاه پروردگار معروف است؛ تا به آنجا که در انتخاب میان روزه این روز -با همه سفارشی که به آن شده- با دعا، دومی مقدم است. لذا باید همه تلاشها در جهت اقامه دعا در این روز باشد و توصیه حقیر آنست که هرچند روز عرفه تعطیل رسمی نیست، ولی اهتمامتان این باشد که از صبح خود را خسته نکنید و بعد از ظهر را تعطیل نمایید و با فراغ بال به دعا و نیایش بپردازید.

?هرچند برای روز عرفه غسل خاص توصیه شده، ولی مرحوم سید در اقبال توصیه میکنند که با همان غسل، نیت غسل زیارت سید الشهداء(ع) و امام عصر(عج) و نیز غسل توبه و همه اغسالی را که در گذشته از انسان فوت شده را بنماید تا با دلی پاک و روحی شاداب به ضیافت عرفه وارد شود.

?چگونگی خواندن دعای عرفه:

? خواندن دعا در جمع، خصوصاً اگر بیش از چهل نفر باشند، به اجابت نزدیکتر است و لذا بهتر است دعا در جمع خوانده شود.

? اما اگر شرایط انسان به گونه ای است که در جمع دچار حواس پرتی میشود و یا در جمع به امور حاشیه ای بیش از خود دعا پرداخته میشود، بهتر است در تنهایی دعا را بخواند و مکانی را انتخاب کند که او را به یاد مرگ و تنهایی در برزخ و قیامت بیندازد؛ لذا رفتن به بیابان و یا قبرستان و یا اماکن مخروبه ای که مورد توجه نیست، در این باب مناسب است. 

?خلاصه اینکه بهتر است در این روز و هنگام دعا، انسان هر کجا که هست خود را فارغ برای خداوند قرار دهد و عوامل مزاحم را به حداقل برساند.

?از اهمّ مطالبی که در آداب دعا توصیه شده، اول از همه توسّل به اهل بیت(ع) و درود و سلام به ساحت مقدس آنهاست.

به استقبال روز عرفه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396

?روز عرفه در میان ایام سال همانند شبهای قدر در میان شبهای آنست. لذا اگر اولیای الهی یک سال انتظار شبهای قدر را میکشیدند و از ماه رجب تهیه استعداد برای درک شب قدر مینمودند، از ابتدای اربعین موسوی نیز همه اهتمامشان برای درک لقای الهی و معرفت به توحید در روز عرفه بود.

? علاوه بر این، در روایات شب قدر اشاره شد که همه‏ اهتمام سالک می‏باید درخواست مغفرت الهی باشد و در عین حال اگر کسی به هر دلیل در شب‏های قدر مشمول مغفرت الهی واقع نشد، امید به روز عرفه داشته باشد. 

?بنابراین، اگر عدم مغفرت الهی به معنای نابودی و هلاکت ابدی عبد است، روز عرفه آخرین سنگر برای توبه‏ بندگان خداوند محسوب می‏شود و به همین دلیل است که مرحوم سید(ره) دعای سوزناکی را برای آخرین لحظات عصر عرفه نقل می‏کند؛ به این مضمون که: «بار الها، اگر در این آخرین مرحله از فرصت قبولی توبه، من به دلیل شقاوت و افسردگی ‏ام از قافله سالکان عقب افتاده‏ ام و توفیق مغفرت برایم حاصل نشده، پس مصیبت‏ زده ‏ای هستم که از تو مسألت دارم مرا از اجر مصیبت ‏دیدگان محروم نگردانی.»

? و لذا هر مقدار که عصر عرفه نزدیک‏تر می‏شد، اهل معنا ابتهال بیشتری به درگاه الهی می‏کردند که مبادا نام آنان در طومار مغفورین در روز عرفه ثبت نشود.

شب عرفه 

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396

​ای مسلم ای بزرگِ مسَلّم تو را سلام 

ای گل که زینت در دارالشهاده ای 

تو اولین سفیرحسینی که حمزه وار 

تا پای جان به راه عقیدت ستاده ای

از غروب شب عرفه تا غروب روز عرفه زمان بسیار بزرگی است. این را گفتم تا امشب که به حسب ظاهر شب عرفه است و موقعیت بسیار خوبی است، هم دعا کنید و هم به اعمال صالحه مشغول شوید! این را هم بدانید که دعاهایی که می‌‏کنید اگر برای دیگران باشد، چیز بیشتری نصیبتان می‌‏شود.

خدا کند یکی از آن کسانی که شما دعا می‏‌کنید من باشم…

?مقید باشید که امشب مشغول به غیر عبادت نشوید! کاری کنید که اشتغالات کنار برود تا بتوانید به سوی عبادات و صالحات بروید! وقتی چنین معادل‌ه‏ایی هست که عبادت امشب مانند عبادت صد و هفتاد ساله است، خیلی انسان باید مراقبت و جدیت داشته باشد. این خیلی قابل توجه است، چون امشب یکی از بزرگترین فرصت‌هایی است که ما داریم.

در روایتی نقل شده است که شب عرفه هر دعای خیری که انسان بکند، به اجابت می‌رسد و برای کسی که در شب عرفه اطاعت الهی را بکند و اعمال صالحه انجام دهد، معادل صد و هفتاد سال اطاعت و عبادت است؛ یعنی از نظر پاداش چنین چیزی به او داده می‏‌شود.