موضوع: "پایان نامه"

تشکیل جلسه دفاعیه پایان نامه ی جمعی از طلاب

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام مهر, 1396

جلسه دفاعیه چهار تن از طلاب عزیز مدرسه باقر العلوم علیه السلام در محل سالن اجتماعات مدرسه مورخ 28.6.96برگزار گردید . در این جلسه که معاون پژوهش حوزه ،اساتید راهنما و استاد داور جناب آقای باقی زاده حضور داشتند طلاب عزیز به دفاع از متن و محتوای پایان نامه های خود پر داختند .به گفته معاون پژوهش حوزه ،سرکار خانم صفیاری عمده مشکلی که برای طلاب عزیز هنگام دفاع پیش می آید این است که فرصت کافی برای رفع نواقص پایان نامه ی خود پیدا نمی کنند و ما با توجه به سنوات آنها مجبوریم جلسه دفاعیه را تشکیل دهیم و همین موضوع باعث می شود تا علی رغم تلاش آنها از نمرات خود چندان راضی نباشند.بنابراین توصیه ما به طلاب عزیز این است که قبل از اتمام فرصت کافی خود نسبت به انجام پایان نامه اقدام کنند تا ان شاءالله برای رفع مشکلات و نواقص فرصت کافی داشته باشند و در روز دفاعیه مشکلی نداشته باشند . به زودی موضوعات دفاع شده به همراه چکیده آن ها بار گذاری خواهد شد

موضوعات جدید برای پایان نامه 2

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 13ام مرداد, 1396

تأثیر تربیت دینی در رشد اجتماعی ،روش های تبلیغ در انتقال معارف به نسل حاض،رنقش مرد در خانواده مهدوی ،ضرورت تربیت پژوهشگر دینی و چگونگی آن ،نقش زیارت در کاهش آسیب های اجتماع ی ،تاثیر افکار انسان بر اعمال او از دیدگاه آیات و روایات ،عوامل شکوفایی عقل در قرآن و روایات ،مهجوریت مساجد در عصر حاضر و ارائه راهکارروش شناسی تربیت در قرآ ن، اسیب شناسی فردی و اجتماعی در پسران و ارائه راهکارها با رویکرد دین ی ،وظایف فرزندان نسبت به والدین از منظر امام سجاد (ع)،ویژگی های دختران نمونه از دیدگاه اسلام ،نقش علمای دین در تربیت اسلامی ،عبادت کودکان و آثار آن ،جایگاه معلم در اسلام ،تأثیر قصه های قرآنی در تربیت دینی کودکان ،سبک اسلامی تربیت کودک در دنیای معاصر با تاکید بر سن 7 تا 12 سالگ ی ،معیارهای زندگی صحیح و تاثیر غرب بر سبک زندگی اسلامی ،نقش بازی در تربیت کودک با محوریت بازی های دینی و قرآنی ،نقش بازی در رشد اجتماعی کودک ،سبک زندگی با رویکرد ازدواج فاطمی و علوی ،آسیب شناسی تربیتی تک فرزندی ،تاثیر سبک زندگی والدین در جلوگیری از بروز رفتار پرخاشگرانه در کودک ،راه های انتقال و تعمیق باورهای دینی به نوجوانان ،تربیت فرزند از دیدگاه امام صادق‌(ع)،راهکار قرآن برای مشکلات اکثریت مردم ،هدفمندی در زندگی جوان ،سلامت فردی در اسلام ،راه کارهای پیشگیری از انحرافات اخلاقی و تربیتی فرزندان طلاب و روحانیون ،رابطه معنوی با هوش معنوی ،ضرورت و چگونگی تشویق و تنبیه از دیدگاه امام علی (ع)،مدیریت تغییر و تحول رفتار،پوشش زن و مرد در سبک زندگی اسلامی ،تمایز تربیتی ارتباط دختران و پسران ،نقش حوزه و روحانیت در ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه ،نقش حوزه و روحانیت در ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه ،فواید تربیت اعتقادی در اسلام، جایگاه عاشورا در دفاع مقدس و الگوگیری از آن در جوامع معاصر و پیش رو،نقش تغافل در تربیت دین ی ،مهارت های زندگی در سیره خانوادگی شهدا،تربیت معنوی کودک ،تعلیم و تربیت معنوی از دیدگاه امام خمینی (ره)،تربیت کودک درخانواده از دیدگاه اسلام،نقش دوست در تربیت انسان در اسلام ،تربیت دینی- اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه علم، قرآن و سنت در دوره جوانی ،نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در کودکان از دیدگاه آیات و روایات ،نگاهی به ساختار تربیت در اندیشه ی دین ی ،بازی کودکان از دیدگاه اسلام و روان شناسی ،تربیت دختران از دیدگاه اسلام ،اصول تربیت فرزند در قرآن ،مهارتهای تربیت فرزند از دیدگاه اسلام (کودک و نوجوان)فرزند صالح: وظایف فرزند در قبال والدین از منظر آیات و روایا ت،آ سیب شناسی تربیت دینی جوانان از منظر قرآن و حدیث، اهمیت تربیت فرزند در دوران جوانی از دیدگاه علم، قرآن و سنت ،ره رستگاری: نگاهی به تربیت از دیدگاه قرآن و سنت ،تشویق و تنبیه از دیدگاه قرآن و سنت ،تربیت فرزند از دیدگاه امام علی (ع)،تربیت فرزند از تولد تا 2 سالگی از دیدگاه علما،لگوهای تربیتی قرآن (زنان و مردان نمونه)،نقش والدین در تربیت فرزند،چگونگی تربیت دینی و روش انتقال آن ،تأثیر بازی بر رشد کودک ،تربیت فرزند قبل از تولد از دیدگاه آیات و روایات ،بایسته های تربیتی جوانان در قرآن ،تربیت کودک از دیدگاه پیامبر اکرم (ص)،بررسی رویکرد تربیتی انذار و تبشیر در قرآن ،تربیت دینی کودکان ،نقش روابط کلامی والدین در رشد شخصیت فرزند در اندیشه دینی ،نقش والدین در شکل گیری شخصیت اجتماعی فرزندان از نظر اسلام ،تلوزیون و اثرات آن بر کودکان و نوجوانان با تأکید بر تأثیر آن در تربیت دینی ،تربیت از منظر امام علی(علیه السلام)حضرت زهرا(سلام الله علیها) و تربیت فرزندان ،شیوه های تربیتی از دیدگاه امام سجاد (علیه، السلام)آثار تربیتی یاد مرگ در زندگی انسان،نقش مسجد در تربیت جوانان ،مدیریت اعضاء و جوارح انسان در قرآن ،وظایف مشترک والدین در تربیت دینی و علمی کودک (ازتولد تا شش سالگی)،تربیت جنسی در قرآن، روش معصومین(علیهم السلام) در تربیت و جذب کودکان و نوجوان ،احتکار و احکام آن در جامعه ی اسلامی ،تربیت فرزند از دیدگاه اسلام و روان شناس ،هجمه های فرهنگی صهیونیسم در ایران ،نقش و مسئولیتهای والدین در تربیت دینی فرزندان ، تربیت جنسی کودک از منظر آیات و روایات ،تربیت جوان با محوریت مقطع جوانی زندگی امیرالمؤمنین (ع)،آراء تربیتی شهید مطهری ،تربیت جنسی نوجوان از منظر اسلام ،اصول تربیت در قرآن زن و خانواده از دیدگاه شهید مطهری ،سنت مباحثه، بایدها و نبایدها،بررسی انگیزه های ورود به حوزه و ارائه راهکار در ایجاد یا استمرار انگیزه های مطلوب ،شیوه های تربیتی ،انتقال مفاهیم دینی به فرزندان ،ضرورت تربیت پژوهشگر دین ی ،رابطه ی تربیت اسلامی و معیشت واحد پژوهش

چگونه موضوع پایان نامه انتخاب کنیم؟

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 4ام مرداد, 1396

عناوین مختلف برای پایان نامه نویسی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 31ام تیر, 1396

تبیین فلسفی دعا در حکمت اسلامی، ‎آثار تربیتی انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه السلام)،آثار تربیتی حیا و روش های پرورش آن ،اثار تربیتی یاد معاد در زندگی انسان ،اثار گناه در زندگی دنیوی و اخروی،آثار و پیامدهای تربیتی تقوا،آداب باطنی تلاوت قرآن کریم با تاکید بر کتاب آداب الصلوه امام خمینی(ره)،آداب معاشرت از دیدگاه قرآن کریم ،آرامش در خانواده از دیدگاه اسلام ،آموزه نجات از دیدگاه علامه طباطبایی با نگاهی بر دیدگاه رایج مسیحیت، ابعاد اخلاقی و تربیتی امر به معروف و نهی از منکر در متون اسلامی ،ابعاد تربیتی واقعه عاشورا،ابعاد و آثار تربیتی اعتقاد به مرگ در المیزان ،ابعاد وآثارامانتداری از دیدگاه اسلام ،احترام به آراء و افکار دیگران از دیدگاه آیات و روایات، اخلاق از دیدگاه فلسفه اسلامی ،اخلاق در فقه شیعه ، ادب گفتگو در محاورات انبیاء علیهم السلام در قرآ ن،ارزش های برتر اخلاقی از دیدگاه اسلام (ملاک ها، اولویت ها و سلسله مراتب)اسلام و تربیت جهانگرا، قرآن کریم در نهضت عاشورا،اندیشه های اخلاقی- تربیتی خواجه نصیرالدین طوسی ،انگیزش در اخلاق از دیدگاه قرآن کریم ،بدعت در نگاه فریقین، بررسی آثار تربیتی حمد و شکر در آیات و روایات (با تأکید بر صحیفه سجادیه)،بررسی اجمالی خرافات ( آثار، مصادیق و راهبردهای دینی)،بررسی ارتباط سیاست و دین در نهج البلاغه ،بررسی اهداف، اصول و روش های تربیتی از دیدگاه قرآن ،بررسی تحلیلی گامهای شیطان ،بررسی تطبیقی رابطه تربیت دینی و تربیت اخلاقی با نگرش اسلامی(با تأکید بر نقش اسلام در تبیین مبانی، اصول و روشهای تربیت اخلاقی)بررسی رابطه معلم و شاگرد با تأکید بر دیدگاه اسلام ،بررسی عجب از دیدگاه آیات و روایات ،بررسی و تبیین فلسفه اخلاق از دیدگاه شهید مطهری و علامه طباطبای ،بررسی ویژگیهای شخصیتی مشاور در اسلامپژوهشی،  قساوت قلب، علل و آثار آن ،پژوهشی در نقش الگویی معصومان(ع) در تربیت انسان ،پیامد های دنیوی گناه از منظر قرآن و روایات ،پیامدهای تربیتی فعالیت اجتماعی زنان با تأکید بر متون اسلامی ،تأثیر الدعاء فی تربیة الإنسان من منظر أهل البیت(علیه السلام)،تبیین وظایف اخلاقی و دینی فرزندان نسبت به والدین در متون اسلامی ،تجلی قرآن در آثار اخلاقی امام خمینی(ره)،  تقوا، مراتب و آثار آن از دیدگاه قرآن ،تهاجم فرهنگی و جوان ،توکل و آثار تربیتی آن ،جایگاه اخلاق در صحیفه کامله سجادی ه،جایگاه عفّت دراسلام ،جلوه های اخلاقی امام حسین(علیه السلام)جلوه های طبیعت در جزئیات اسلام ،چیستی گناه وحدود تأثیر الشیطان فی انحطاط أخلاق الانسان، طرق المواجهةحسن خلق در قرآن و سنت و تأثیرات فردی و اجتماعی آن حقوق والدین در قرآن و حدیث ،خطوط تربیتی از دیدگاه رسول اکرم صلی اله علیه واله،دعا از دیدگاه امام علی(ع)دعا و کارکرد آن ،رابطه بین قناعت و حرمت خود در معلمان مقطع ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی -رابطه دختر و پسر در اسلام ،رابطه دین و اخلاق از منظر علامه طباطبائ ،رابطه علم و عمل در تربیت اسلامی ،رابطه فقه و اخلاق ،رابطه ی اخلاق و عرفان اسلامی ،ر شوه از دیدگاه اسلام - عوامل سقوط انسان:دنیا، شیطان، هوای نفس و رهایی از آنها،روش تبلیغ انبیا در قرآن ،روشهای تربیت فرزند از دیدگاه اسلام ،روشهای تربیتی یک مربی از منظر ایات و روایات.

تأثیر تهاجم فرهنگی بر پوشش جوانان ایرانی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 7ام آذر, 1394

عنوان:تأثیرتهاجم فرهنگی برپوشش جوانان ایرانی                                 استادراهنما:سرکارخانم راستکار


پژوهشگر:اکرم رنجبری                   تعداد صفحه: 91                         آبان ماه 1394


تهاجم فرهنگی تأثیرات فراوانی در جامعه ما داشته است که یکی از آن ها ، تأثیر بر نوع پوشش افراد به خصوص جوانان می باشد ،گستردگی این آسیب و تهدید ، بدین خاطر است که جوانان بیشترین قشر جامعه ما را تشکیل می دهند . پوشش ، از خواسته های فطری هر انسان است و پوشش مناسب ، نماد فرهنگ و شخصیت افراد یک جامعه می باشد و از آن جایی که دین ما اسلام است ، به عنوان کامل ترین دین در جهان ، برای پوشش مناسب اهمیت خاصی قائل است ، پس ضروری است که یک ایرانی مسلمان ، به مسئله پوشش اهمیت بیشتری بدهد . و امروزه به خاطر اهمیت ندادن جوانان به این مهم، شاهد استفاده پوشش های نامناسب در جامعه می باشیم ،که برخی از آن ها عبارتند از : عدم توجه به فلسفه ی اصلی پوشش ، تقلید کورکورانه ، شیفتگی پوشش خارجی ، مدگرایی ، مصرف گرایی ، مارک پرستی ، فخر فروشی ، جلب توجه دیگران و… با توجه به این آثار می توان گفت ، تهاجم فرهنگی با ترویج فرهنگ مبتذل غرب ، از طریق عوامل زیادی چون ماهواره و سایر رسانه ها ، مانکن های خیابانی ، شو های زیر زمینی و… در فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی جوانان رخنه می کنند و ارزش ها و باورها و اعتقادات دینی و بومی جوانان را تحت تأثیر قرار می دهند . مهمترین عامل در تهاجم فرهنگی ، مد گرایی است ، که پیروی از الگو ها و موهای غربی و آرایش ظاهر و تقلید از مدها و الگوهای دیگران ، جز بحران هویت و دور شدن از اصالت های خویشتن ، نتیجه ای در بر نخواهد داشت و نمی تواند به جوانان شخصیت اعطا کند .آنچه موجب پیشرفت عوامل اصلی موفقیت در تمامی زمینه ها می باشد ،خود باوری ( اعتماد به نفس ) و پایبندی به اصول اعتقادی و ارزش های اخلاقی است .


کلید واژه ها : فرهنگ ،تهاجم فرهنگی ،پوشش ، دوره جوانی ، مد .


فهرست منابع پیشنهادی


1- تقوی، علی ، جامعه‌شناسی غرب‌گرایی، تهران: امیرکبیر ۱۳۶۱

2- خامنه ای،علی،فرهنگ وتهاجم فرهنگی، برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، تهران: سازمان مدارك فرهنگی انقلاب اسلامی ، چاپ اول 1373.

3-غروی زاد،احمدرضا،درآمدی برتئوری ها ومدل های تغییرات اجتماعی،تهران:جهاد دانشگاهی،1373،ص 196.

 4- زاهد،سعید،و مهدی کاوه،گفتمان های پوشش ملی در ایران ،فصل نامه علمی پژوهشی مطالعات اجتماعی در ایران ،دوره اول،شماره4،زمستان 1391

5- سایت دنا ، در مورد “فصل گرما رهاوردی برای پوشش های بدن نما"، شناسه خبر: 364930، تیرماه

رابطه حقانیت و نجات در کثرت گرایی دینی اس

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 2ام آذر, 1394

عنوان: رابطه حقانیت و نجات در کثرت گرایی دینی  استاد راهنما: خانم کاظمی   پژوهشگر:فاطمه کولیوند   مرداد1394    تعداد صفحه 137   

با توجه به عنوان،این تحقیق قصد دارد به بررسی رابطه حقانیت و نجات بخشی ادیان بپردازد.در دنیای امروز که جوانان با شبهات گوناگون در مورد دین اسلام روبرو هستند ،در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب دچار گمراهی می شوند و تمایل و گرایش به سمت مکاتب انحرافی پیدا می کنند.یکی از شبهات ،شبهه نجات بخش بودن همه ادیان است به این معنا که آیا پیرو همه ادیان اهل نجات خواهند بود یا تنها پیروان یک دین خاص هستند که اهل نجات در آخرت هستند؟تردیدی نیست که امروزه در جهان،ادیان گوناگون یافت می شوند که گاه تفاوتشان با یکدیگر چنان است که به دشواری می توان همه آنها را زیر یک نام(مانند دین)گرد آورد.کثرت ادیان به معنای یاد شده انکار ناشدنی است.کثرت گرایی یا پلورالیسم دینی دیدگاهی است که ادیان گوناگون را به رسمیت می شناسد و همه آنها را راهی به سوی حقانیت می داند و در شرایط خاص،افراد غیر مسلمان همه بهشتی می شوند،ولی هرگز معنای این سخن آن نیست که ادیان دیگر هم بر حق هستند،بر اساس آموزه های دینی سرنوشت و سعادت هر کس در گرو ایمان و عمل صالح و باور و پذیرش دین حق در زمان خود اوست.همه ادیان تا زمانی که دین الهی بعدی نیامده نجات بخش بوده و پیروان آنان اهل نجات خواهند بود.

کلیدواژه:دین،پلورالیسم،حقانیت،دین حق،اهل کتاب،اهل نجات

منابع پیشنهادی

1-تورانی،علی،پلورالیسم و چالش ها،چاپ اول،تهران:مرشد،1381
2-خطیبی،محمد،بررسی تطبیقی جامعه اسلامی ومدنی،چاپ اول،قم:زمزم هدایت،1384
3-خسروپناه،عبدالحسین،زیرساخت های قرائت پذیرانگاری دین،چاپاول،تهران:خوارزمی،1391
4-ریچارد،گلین،رویکرد مختلف به پلورالیزم دینی،(رضا گندمی نصر آبادی)،چاپ دوم،مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب،1383
5-مجتهدی شبستری،محمد،نقد بر قرائت رسمی از دین،چاپ اول،تهران:طرح نو،1381
6-مک لنان،گرگور،پلورالیسم،(عبدالرسول بیات و دیگران)،چاپ سوم،قم:اندیشه و فرهنگ دینی،1386

 

نقش انتظار در سبك زندگي فردي و اجتماعي منتظران

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 24ام آبان, 1394

عنوان:نقش انتظار در سبك زندگي فردي و اجتماعي منتظران        استاد راهنما: سركار خانم شهربانو صائب نيا          

پژوهشگر:زهرا مختاري                              تعداد صفحه:70       تابستان 1394    

              

با توجه به عنوان تحقیق که نقش انتظار در سبک زندگی فردی، اجتماعی منتظران است، معناي صحيح انتظار اين است كه انسان در خودش زمينه آمادگي براي اطاعت و پيوستن به حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه) را ايجاد كند و همچنين زمينه ظهور را براي ايشان فراهم نمايد. در اين صورت است كه سبك زندگي معناداري پيش روي او قرار خواهد گرفت كه با توجه به اين سبك زندگي وظايف خود را به گونه اي انجام خواهد داد که در زمينه سازي براي ظهور منجي سهيم شود. امروزه انسان با وجود تمامي پيشرفت هاي علمي و صنعتي هنوز گرفتار است و تنها عامل مؤثري كه ميتواند او را رهايي بخشد و به كمال و سعادت برساند، همين انتظار است. شخصي كه در انتظار به سر مي برد، داراي تكاليفي است كه از جمله آنها: بايد به اصلاح نفس و مبارزه با هواهاي نفساني بپردازد و با رعايت ورع و تقوا و ايمان خود را حفظ نمايد، در راه خدمت به آن حضرت نهايت تلاش خويش را بنمايد، او بايد تسليم امام خود باشد، در عصر غيبت از ولي فقيه زمان خود تبعيت نمايد و در همه اين امور بر خداي متعال توكل نمايد.نقش هایی که انتظار می تواند در زندگی یک فرد منتظر ایفا کند، نقش های بسزایی است که از آن جمله کسب علم و دانش از سوی منتظر واقعی و تأثیر آن بر زمینه سازی ظهور امام عصر (عج) می باشد. که این امر ضمن فراهم نمودن شرایط مطلوب برای زندگی منتظران از جمله رعایت اخلاق در کسب و کار، تربیت صحیح فرزند، احسان به پدر و مادر و محبت به اهل بیت، می تواند مؤمنان را آماده زندگی در شرایط عصر ظهور نماید.


كليد واژه: انتظار، سبك زندگي، منتظران، تکالیف, نقش انتظار.


منابع پیشنهادی


الف) کتاب های فارسی


1- فيروزآبادي و همكاران، سيدحسن، سبك زندگي اسلامي ايراني برگرفته از جلال و زيبايي اخلاقي در مسير سبز انتظار فرج، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه عالي دفاع ملي، 1393

2- گنجي، حسين، تهراني، سيدعلي، آماده باشِ ياران امام زمان عليهالسلام، قم، 1386

3- مهدوي كني، محمدسعيد، دين و سبك زندگي، چاپ دوم، دانشگاه امام صادق، 1387



ب) كتابهاي عربي


4- العميدي، ثامرهاشم، در انتظار ققنوس، (مهدي عليزاده)، چاپ سوم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1387

5- موسوي اصفهاني، محمدتقي، مكيال المكارم في فوائد الدّعا للقائم عليهالسلام، (سيد مهدي حائري قزويني)، جلد 1 و 2، چاپ اول، تهران: انتشارات بدر، 1363


ج) مقالات و نشريات


6- شفيعي سروستاني، ابراهيم، «سبك زندگي منتظران»، نشريه معارف، شماره 97، 4/2/1392

7- «انتظار، منتظر و تكاليف منتظران»، گروه پژوهش مؤسسه فرهنگي موعود، موعود عصر، تهران، 1389

رجعت از دیدگاه عقل و نقل

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام آبان, 1394

تحقیق پایانی سطح دو: رجعت از دیدگاه عقل و نقل    پژوهشگر:زهرا رضاعلی

یکی از حوادث مهمی که پس از ظهور حضرت مهدی (ارواحنا فداه) و قبل از قیامت رخ خواهد داد، رجعت است. در این رخ‌داد مهم، مؤمنان ناب و حقیقی و همچنین کافران محض و حقیقی به دنیا بازمی گردند، تا مؤمنان عزیز و کافران ذلیل و خوار گردند. کسی که می خواهد از منتظران حضرت مهدی (ارواحنا فداه) باشد، باید از وقایع مهمی که در زمان ظهور ایشان اتفاق می افتد، آگاه باشد تا در آن موقعیت و جایگاه گرفتار شبهات نشود و آگاهانه پیرو حقیقی حضرت(عج) باشد. رجعت مومنان به اختیار خودشان است، ولی رجعت کفار به اجبار است؛ یعنی کفار در زمان رجعت مجبور هستند که به این دنیا باز گردند و نتیجه اعمال بد خویش را تا آنجا که اقتضای دنیا باشد، ببینند و مورد عذاب واقع گردند. اعتقاد به رجعت در طول تاریخ از زمان نزول وحی بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مورد بحث بوده و به آن توجه شده است و ائمه اطهار (علیهم السلام) به تبیین آن پرداخته اند و مردم را به آن تشویق نموده اند و آیات رجعت را بر آنان تلاوت نموده‌اند، البته در زمان برخی ائمه اطهار (علیهم السلام) با توجه به شرایط سیاسی زمان، ائمه‌(علیهم‌السلام) مجبور به تقیّه شده اند و از لفظ رجعت استفاده نمی‎‌نمودند. ولی مخفیانه مردم را به اعتقاد به آن دعوت می کردند. شبهات زیادی در این زمینه وجود دارد از قبیل رجعت و بدن مثالی، عدم تفاوت بین رجعت و معاد، رجعت و بازگشت از فعلیت به قوه و … که برخی از مهمترین شبهات در این تحقیق آورده شده و به آنها پاسخ داده شده است. برخی رجعت را با تناسخ که از نظر عقل و شرع باطل است یکی دانسته‌اند و حال آنکه چنین نیست و اینها با هم تفاوت بسیار دارند. در قرآن کریم آیات بسیاری در مورد رجعت وجود دارد، همچنین روایات و احادیث متواتر از معصومین (علیهم السلام) در مورد این مسأله به ما رسیده است. از نظر عقلی و فلسفی نیز هیچ مانع و محذوری برای رجعت وجود ندارد و عقل می پذیرد که رجعت اتفاق بیافتد، چون اقتضای عدل و حکمت و رحمت خداوند این است.

کلید واژه: رجعت، تناسخ، متواتر

منابع پیشنهادی

1. اصفهانی، محمد مهدی، بیداری امت در اثبات رجعت، مترجم ابوالقاسم سحاب، چاپ اول، ناشر کتابفروشی حاج محمد علی علمی، خرداد 1331.
2. بهمنی، اصغر، رجعت از دیدگاه متکلمان برجسته شیعی و رابطه آن با تناسخ، آستان مقدس قم، چاپ دوم، بهار 1387.
3. خادمی شیرازی، محمد، رجعت یا دولت کریمه خاندان وحی، نشر مؤلف، قم، چاپ دوم، ربیع الاول 1411 ه ق.
4. سلیمیان، خدامراد، بازگشت به دنیا در پایان تاریخ،موسسه فرهنگی انتظار نور، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بوستان کتاب قم، چاپ اول، 1384.
5. شیرازی، محمد بن ابراهیم صدرالدین( ملاصدرا)، اسفار اربعه، داراحیاء التراث العزلی، چاپ پنجم، 1419ق.
6. موسوی، صادق، الکره و الرجعه، النعمان، نجف اشرف، بی تا.

تاثیرسبک زندگی دینی درکاهش جرایم اجتماعی جوانان

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام آبان, 1394

عنوان:تاثیرسبک زندگی دینی درکاهش جرایم اجتماعی جوانان     پژوهشگر:سمیرا رحمانی مرغزار

پژوهشی که پیش رو است، به بررسی تاثیر سبک زندگی دینی در کاهش جرایم اجتماعی جوانان می پردازد.جرم به معنای وادار کردن فرد به امری ناپسند است. با توجه به این که ارتکاب جرم در هرجامعه ای به خصوص دربین جوانان،باعث از بین رفتن امنیت اجتماعی وهرج و مرج می شود،ارائه ی سبک زندگی دینی وترویج آن درجامعه باعث اصلاح روش زندگی می گردد.عواملی که موجب بروزجرم در جوانان می شود به دو دسته عوامل داخلی و عوامل خارجی تقسیم می شود که هر کدام تقسیم بندی دارند.سبک زندگی دینی نیز از راه هایی چون،آموزش همگانی، معرفی الگوها ایجاد می شود. دراین راستا آشنایی وشناخت نحوه ی سبک زندگی روشی موثراست.زیراکودکان به دلیل فطرت پاکی که دارند اگر ازهمان ابتدادر خانواده و سپس درجامعه و به خصوص مدرسه تربیت دینی داشته باشند، در آینده زندگی مطلوب،طبق شاخصه های سبک زندگی دینی خواهند داشت.روش جمع آوری مطالب بصورت کتابخانه ای بوده و ازجهت تدوین موضوع توصیفی – تحلیلی است.
واژگان کلیدی: سبک زندگی ، تربیت دینی ، جوان ، جرایم اجتماعی .

منابع پیشنهادی

1- خاکپور،محمد مهدی،جرم شناسی زنان ناسازگار،بی جا، انتشارات پیام ، چاپ اول ، 1354 .
2- ساروخانی، محمد علی ، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده ، تهران ، انتشارات سروش ، چاپ اول ، 1370 .
3- شامبیاتی،هوشنگ،بزهکاری اطفال ونوجوانان، تهران، انتشارات مجد، چاپ دوم ، 1389 .
4- شرفی، محمدرضا، روانشناسی نوجوانان و جوانان، تهران ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چاپ اول ، 1368 .
5- شریفی،احمد حسین، سبک زندگی اسلامی ایرانی، تهران ،انتشارات امیر کبیر ، چاپ دوم ، 1392 .
6 - (ماهنامه اصلاح وتربیت )،بررسی اثرات رسانه ها بر بزه کاری افراد،ش60 .

نقش سینما و تلویزیون در سبک زندگی اسلامی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام آبان, 1394

عنوان:نقش سینما و تلویزیون در سبک زندگی اسلامی      پژوهشگر: ناهید عمرانی

این تحقیق با عنوان “نقش سینما و تلویزیون در سبک زندگی اسلامی” رویکرد اجتماعی نسبت به مسئله دارد و از نظر نگرش،مسئله محور و از نظر راهبردی، توصیفی تحلیلی ونیز ازنظرجمع آوری مطالب کتابخانه ای می باشد.ضرورت پرداختن به چنین مسئله ای به جهت عدم اجرای سبک زندگی اسلامی در زندگی مردم درشرایط کنونی وبیانات مقام معظم رهبری درخصوص تبیین سبک زندگی اسلامی است.هدف اصلی از تهیه و تدوین این پژوهش فراهم آوردن وسیله ای برای روشن سازی بیشتر و بررسی و مطالعه توسط دست اندرکاران در این زمینه و نیزایجاد پیوند میان نظریه های دین ،رسانه و سبک زندگی اسلامی در مجموعه ای منسجم تراست.نتایج بدست آمده نشان می دهد که سینما و تلویزیون بر سبک زندگی اسلامی اعم از فرهنگی ، دینی ، اجتماعی و…تاثیر می گذارد،به گونه ای که توانسته با مقابله با تهاجم فرهنگی و با تکیه بر ارزش های اسلامی و تقویت باورهای دینی وتاکید بر رفتارهای انسانی موجب توسعه فرهنگی شودوازجنبه های مختلف کوشیده است که ابزار مناسبی برای انتقال محتوای دینی وارزش ها و هنجارهای دینی جامعه باشد تا بتواند با ریشه دار کردن شناخت وباور عمومی به ارزش ها و بنیان های عمومی بر مردم موثر باشد. با دنبال کردن برخی برنامه ها در زمینه ی تاریخ ، زبان و عقاید مذهبی و با ایجاد برنامه های آموزشی و با آگاه ساختن مردم نسبت به استعمارگران جهانی وعوامل داخلی آن وتلاش جهت برگزاری بحث های آزاد وآموزنده میان احزاب وسازمان های سیاسی پرداخته و نیز با اجرای برنامه های طنز آلود و سرائیدن اشعار برنامه ای تفریحی سالم و شادی آفرین و پرهیز از ترویج ورزش ها و سرگرمی هایی که با معیار اسلامی مخالفت دارند.
کلید واژه:نقش،سینما،تلویزیون،فرهنگی،اقتصاد،اجتماع،سبک زندگی دینی

منابع پیشنهادی

1-اولسون ،دیوید ،رسانه ها و نماد ها ،مترجم:محبوبه مهاجر ، تهران ، انتشارات صدا و سیما1376
2-کمالی علی اکبر، بررسی مفهوم جامعه پذیری سیاسی ،تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1374
3-مولانا حمید،جریان بین المللی اطلاعات ، تهران،1379

سخنرانی ها

4-بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران تولید صدا و سیمای کشور 29/10/61
5- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای سیاستگذاران و مسئولان اجرایی صداوسیما14/12/69
6- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مدیر و مسئولان شبکه دوسیما 7/11/70

مجلات

7-اخترشهر،علی، رسانه های ارتباط جمعی و نقش آنها در جامعه پذیری دینی ،مجله معرفت سال شانزدهم شماره دوازدهم اسفند 1386
8-ذاکر،محمد،انقلاب اسلامی و ترویج سبک زندگی اسلامی ، مجله نگهبان سال بیست و دوم شماره 138 بهمن ماه 1392
9-کلالی،محمد آقابیگی، تحلیل پدیده بدحجابی در ارتباط با سیاست ها و ساختارهای کلان جامعه ،مجله سوره ،شماره 58-59،اردیبهشت و خرداد 1391

بررسی حقوق زوجین از دیدگاه اسلام و فمنیسم

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام آبان, 1394

عنوان تحقیق:بررسی حقوق زوجین از دیدگاه اسلام و فمنیسم   پژوهشگر:مرضیه دمرچلو

در این تحقیق با بررسی حقوق اختصاصی زن بیان می شود که اسلام نه مرد مدار است و نه زن مدار. محور قوانین اسلامی حق مداری است که بر پایه کرامت انسان و مصلحت خانواده و سلامت جامعه وضع شده است. در چنین نظامی مرد و زن حق گرا بوده و نسبت به خانواده و جامعه خود مسئول هستند، خانواده اولین و اساسی ترین نهاد جامعه است که عمری به درازای تاریخ بشر دارد، و زن و مرد به عنوان ارکان اصلی یک خانواده در مقابل هم حقوقی دارند، و هر حقی با تکلیفی همراه است که اهمیت دادن به آنها تضمین کننده و استحکام بخش کانون خانواده است. در اسلام این حقوق و تکالیف آنچنان ظریف و دقیق لحاظ شده است که باعث الفت و محبت بین زن و مرد می گردد. در صورتی که در غرب با توجه به مطالعه تاریخ متوجه می شویم که برای زن به عنوان یک فردی از جامعه حقوق خاصی در نظر گرفته نشده است و با توجه به اندیشه برخی از متفکران غربی که زن را طفیلی مرد می دانسته اند، به جنبه انسانی زن به عنوان یک مخلوق که در خلقت و سرشت هیچ تفاوتی با مرد ندارد، اهمیت داده نشده و در طول تاریخ باعث ظلم و نایده گرفتن حقوق زن شده است. جریان فمنیسم نیز برای دادخواهی و با شعار گرفتن حقوق از دست رفته زنان به بیراهه رفته به دلیل اینکه این جریان یک جریان انسانی با تفکرات و نظرات مختلف افراد وابسته به گرایشهای مختلف فکری است. شاید حقوق کوچکی را مطالبه کرده باشند، ولی با نادیده گرفتن بسیاری از نیازهای فطری زن مانند نیاز به تشکیل خانواده و داشتن فرزند باعث بحران فروپاشی نظام خانواده در غرب شده اند. و چیزی که در جریان فمنیسم بسیار مشخص است و آن مردستیزی است، زیرا آنها مردسالاری را که در طول تاریخ تسلط مردان بر زنان بوده، نتیجه ظلم به زن می دانند.
کلید واژه: زن- حقوق- حقوق زن- فمنیسم

منابع پیشنهادی

1- تبریزی، جواد، ارشاد الطالب الی التعلیق علی المکاسب، قم، موسسه اسماعیلیان، 1369 (1411 ﻫ ق)، چاپ سوم.

2- طباطبایی حکیم، محسن، مستمسک العروه الوثقی، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1392 ﻫ ق، چاپ سوم.

3- طباطبایی یزدی، محمدکاظم، تعلیفیه علی المکاسب، چاپ سنگی، تهران، بی نا، 1317ه.ق.

4- اسلاملو، نعیمه؛ محمد حسن زمان وزیری، زن، ستم تاریخی، ستم برابری، موسسه فرهنگی هنری خیبر، چاپ اول، 1389.

5- جعفری لنگرودی، محمدجعفر، مقدمه عمومی علم حقوق، تهران، کتابخانه گنج دانش، چاپ احمدی، 1384، چاپ دهم.

6- جگر، آلیسون، چهار تلقی از فمنیسم، ترجمه س. امیری در بولتون مرجع، بی جا، انتشارات بی المللی الهدی، 1387.

7- ضمیران، محمد، گفتمان زنانه، انقلاب در عشق و دگرگونی اندیشه های فلسفی در پایان هزاره دوم، انتشارات هرمس، 1380، چاپ اول.

8- نلسون، گزیده اساسی طب کودکان، ترجمه استادان کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ویراسته محسن ارجمند، تهران، نشر علوم پزشکی، نشر آگه، 1370.

دلایل مشروعیت ازدواج موقت و آثار آن

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام آبان, 1394

تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی):دلایل مشروعیت ازدواج موقت و آثار آن  پژوهشگر:سکینه اوجاقلو

امر مقدس، ازدواج که در همه ادیان و ملل وجود دارد، از دو صورت خارج نیست ازدواج دائم وموقت.. ازدواج موقت عبارت است از عقد مخصوصی که رابطه ی زوجیت را تا وقت مسمی و با مهر معلوم معین می کند واین نوع از ازدواج دارای شرایطی از قبیل ایجاب وقبول و سایر شرایط ضمن عقد است که بدون ذکر مهر و وقت معین باطل می گردد. .
ازدواج دائم و موقت در برخی از شرایط با هم مساویند. مثلاً فرزند حاصل از ازدواج موقت با فرزند حاصل از ازدواج دائم از لحاظ عاطفه و ارث ….با هم تفاوتی ندارند، ولی در برخی شرایط و احکام مثل ارث و نفقه ی زوجه با هم تفاوت دارند.
ازدواج موقت از نظر دین اسلام کاملاً مشروع وحلال است که این از طریق قرآن و سنت و اجماع به اثبات رسیده است و علت عمده اینکه اهل تسنن آن را قبول ندارند به خاطر تحریم خلیفه دوم بوده است .البته برخی عوامل مثل کردار زشت عاملین متعه ویا شباهت آن به زنا در نظر عموم و…باعث قبیح شمردن آن در جامعه شده ولی اینها دلیل بر رد آن نیستند. و البته صاحب نظران برای این قبح پیشنهادهایی را ارائه کرده اند از جمله: استفاده از وسائل ارتباط جمعی جهت بالا بردن سطح فرهنگ جامعه، جلوگیری از سوءاستفاده گروهی از اینگونه ازدواج و ….. می باشد.
و همچنین این امر آثار و پیامدهایی دارد که برخی آثار نشان می دهند که متعه امری بجا و پسندیده است ولی برخی آثار نشان می دهند که متعه اثر منفی دارد.
پیرامون مسئله ازدواج موقت شبهات و ایرادهای فراوانی مطرح شده که در این تحقیق به تعدادی از آنها پرداخته شده است.
کلید واژه: متعه، ازدواج موقت، صیغه، ازدواج دائم.

منابع پیشنهادی

1- جزایری، محمد، گذر از بحران ازدواج موقت، نشر قادر، 1381

2- رافعی، طلعت، تحلیلی بر روانشناسی زن در ازدواج موقت، چاپ ماه

3- شرقی شهری، مجید، تأثیر ازدواج موقت در کاهش جرایم جنسی، نشر خیزران

4- النجفی، شیخ محمد حسن، جواهر الکلام فی شرایع الاسلام، چاپ سوم، تهران، المکتبة الاسلامیه، 1367

فهرست مقاله‌ها

5- درآوری، زندگی ساعت دار، ازدواج موقت، متعه، هفته نامه پنجره،شماره35، 1388

6- شکری، غلامعلی، گذری بر ازدواج موقت ، مجله اینترنتی فصل نو، شماره 54

علل گرايش مردم به خرافات

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام آبان, 1394

عنوان تحقيق:علل گرايش مردم به خرافات    پژوهشگر:آزاده افراسيابي

انسان از ديرباز همواره در پي از بين بردن کاستی ها کمبودها و آسيب¬هاي زندگي اجتماعي و فردي خود بوده است، در اين راستا و براي دستيابي به اين مهم به راه هاي گوناگوني دست پيدا کرده است که بعضي از اين راه ها به پذيرش خرافات مي¬انجامد. و از آنجا که رشد خرافه در فرد کاستی هاي او را جبران نمي¬کندو حتي او را به کژ راهه مي¬کشاند و همچنين موجب عقب ماندگي علمي جامعه مي¬شود، بايد درصدد از بين بردن خرافات از صحنه جامعه باشيم. به طور طبيعي درمان و پيشگيري از خرافات مانند ديگر بيماريها و آسيبها، در گرو شناخت عامل آن است که در اين پژوهش علل گرايش مردم به خرافات مورد بررسی قرار می گیرد .این علل به دو دسته علل دروني و علل بيروني تقسيم مي¬شوند که علل دروني نيز به دو دسته علل معرفت شناختي و علل روان شناختي قابل تقسيم اند. عوامل معرفت شناختي شامل ضعف عقلانيت، فاصله گرفتن از خدا و تقليد از نياکان است عوامل روان شناختي نیز شامل ترس و نگراني از آينده، مواجهه با ناکامي در زندگي، راحت طلبي، گرايش مردم به علم و آگاهي، داشتن شخصيت ناپايدار و متزلزل، افسردگي و اختلالات روحي- رواني، فرار از وضعيت موجود و جنسيت است.از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است،عوامل بیرونی و اجتماعی نیز در به وجود آمدن و گرایش مردم به خرافات دخیل هستند که از موارد آن حکومت ها، فقر فرهنگی و رسانه ها هستند. با بررسي اين عوامل معلوم مي¬شود که خرافه از ريشه در ضعف تحليلي عقلاني نسبت به حقيقت پديده¬ها و موضوعات دارد که بايد براي از بين بردن اين عامل تلاش شود و با ترویج اندیشیدن ، تفکر انتقادی ، ارائه تحلیل علمی از موارد خرافه ، موجبات رشد عقلانیت را در سطح عمومی جامعه فراهم آورد.

کلید واژه : خرافه ،اساطیر ، عقل ، جهل .

منابع پیشنهادی

1- پاکدامن، محمد حسين، جامعه در قبال خرافات، مشهد نشر مرنديز، چاپ اول، دارالقلم العربي.

2- جاهودا، .گوستاو، روان شناسي خرافات، ترجمه محمد تقي براهني، نشر البرز، ۱۳۷۱.

3- حسيني شيرازي، محمد، دنيا بازيچه يهود، ترجمه سيد هادي مدرسي، نشر سلسله، 1387.

4- سبزي ابوالفضل، وارونه¬ها و خرافات در آخر الزمان، قم، دارالکرامه، چاپ پنجم، ۱۳۹۱.

5- شفيعي، سروستاني، اسماعيل، جاهليت مدرن، تهران، موعود عصر (عج) 1389.

مقالات

6- شريفي وحيد، خرافات يادگاري از نسلهاي گذشته، سايت آفتاب، سوم مرداد، ۱۳۸۴.

7- قاسمي، نيم تاج، عناصر منفي فرهنگ جاهلي از ديدگاه قرآن، پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه تهران، 1375.

سایت ها


 www.Daneshnameh.ir
www.Parsigold.ir

مفهوم انتظار و تکالیف منتظران در عصر غیبت

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام آبان, 1394

 

تحقیق پایانی سطح دو : مفهوم انتظار و تکالیف منتظران در عصر غیبت  پژوهشگر: زینب سلیمانپور اسطلخ کوهی

معنای صحیح انتظار این است که انسان در خودش زمینه آمادگی برای اطاعت و پیوستن به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) را ایجاد کند و همچنین زمینه ظهور را برای ایشان فراهم نماید .
امروزه انسان با وجود تمامی پیشرفت های علمی و صنعتی هنوز گرفتار است و تنها عامل مؤثری که می تواند او را رهایی بخشد و به کمال و سعادت برساند همین انتظار است ، البته برداشت های انحرافی گوناگونی در این زمینه وجود داشته و دارد که بایستی با تکیه بر قرآن و روایات وارد شده بطلان آنها را ثابت کرد.
انتظار تنها عامل مبارزه با فساد در جوامع بشری است و از سویی تنها عامل مقاومت و پایداری در انسان-هاست .
شخصی که در انتظار حضرت به سر می برد دارای تکالیفی است که از جمله آنها : باید به اصلاح نفس و مبارزه با هواهای نفسانی بپردازد و با رعایت ورع و تقوا ایمان خود را حفظ نماید . در راه خدمت به آن حضرت نهایت تلاش خویش را بنماید. او باید تسلیم امام خود باشد در عصرغیبت از ولی فقیه زمان خود تبعیت نماید و در همه این امور بر خداوند متعال توکل نماید. او بایستی آسیب¬هایی که مفهوم وسیع انتظار را تهدید می کند، شناخته تا هم خود منحرف نشده و هم از انحراف دیگران جلوگیری نماید .

کلید واژه ها : انتظار ،منتظر ، مهدی ، تکلیف ، عصر غیبت

منابع پیشنهادی

1- صافی گلپایگانی ،لطف الله ،منتخب الاثر فی امام الثانی عشر(عج) ،تهران،حضرت معصومه (س)، 1419 ق،چاپ اول

2- صادقی،محمد،بشارت العهدین،تهران،دارالکتب الاسلامیه ،1362،چاپ چهارم

3- نهاوندی ،علی اکبر،العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان(عج)، تصحیح صادق برزگرو حسین احمدی،قم،مسجد مقدس جمکران،1386،چاپ اول،ج7

4- هاشم العمیدی ،سید ثامر،در انتظار ققنوس کاوشی در قلمرو موعود شناسی ومهدی باوری ،مهدی علیزاده،قم،مؤسسه آموزسی وپژوهشی امام خمینی (ره) ،1382،چاپ دوم

مقاله ها

5- الکایی،قربان علی ،نگاهی به آسیب های درون دینی مهدویت ،نشریه آموزشی بسیج،1387، ش24

6- پورسیدآقایی ،مسعود ،بازکاوی حقوق امام مهدی (ع) ،فصلنامه انتظار ،ش5، 1381

7- خامنه ای ،علی ،عدالت مهدوی در اندیشه مقام معظم رهبری ،فصلنامه انتظار،ش14، 1383

8- داوودپور،مرتضی ،نقش انتظار در کاهش ناهنجاری های اجتماعی ،مجموعه آثار دومین همایش بین المللی مهدویت،1385

پایان نامه

9- ساور سفلی، زهرا، موانع معرفتی حضرت مهدی(ع)، پایان نامه سطح دو حوزه، تهران، مدرسه علمیه فاطمیه ، 1386

سایت ها



www.hozeh.org

www.HAWZAH.NET

www.aman.ir

www.entezar.ir

سنت های جاهلیت در قرآن و روش های برخورد با آن

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام آبان, 1394

 

تحقیق پایانی سطح دو:سنت های جاهلیت در قرآن و روش های برخورد با آن     پژوهشگر: فاطمه خندان

نوشتار حاضر به بررسی روشهای برخورد قرآن با سنت های جاهلیت می پردازد. جاهلیتی که در ازای عمر تاریخ وجود داشته است. از جمله: شرک، بت پرستی، شرب خمر، ربا و زنا و … پس از ظهور دین اسلام بسیاری از اعراب دین خدا را پذیرفتند و عده ای منکر آن شدند اکنون که عصر معاصر از ظهور اسلام قرن ها فاصله دارد و عوامل تفرقه و انحراف در میان مسلمان به واسطه دشمنان ایجاد گردیده. این نوشتار می تواند یادآور شود که انسان در ابتدا در جاهلیت بود و با ظهور اسلام جهالتها از میان برداشته شد دیگر دلیلی ندارد که به جهالت بازگردد. و هم چنین از کتاب آسمانی روش هدایت آموخته شود و برای مقابله با جهالت های مدرن استفاده گردد. تحقیق در ابتدا به طرح تفصیلی و مفاهیم نظری پرداخته است سپس به اعمال جاهلی مردم پیش از ظهور اسلام پرداخته و به برخی از سنت های جاهلیت هم چون، تحقیر زنان، شرک و بت پرستی، رباخواری، شرب خمر، اعتقاد به خرافه، حس جنگجویی و نژادپرستی، همراه با نظر اصطلاحی قرآن کریم در هر بعد خاطر نشان شده است. در آخر که مربوط به جاهلیت جدید می باشد، از آن جهت مورد اهمیت بوده است که پاسخی باشد به افرادی که از یک سو در زندگی مدرن، جاهلیت را انکار می کنند و از سوی دیگر قرآن و آیات زنده اش را در پاسخ گویی به زمان حاضر کهنه می پندارند و از مسائلی چون، شرب و آثار رباخواری در جامعه، دختر کشی در جاهلیت مدرن و تروریسم و شرک خفی و غیره یاد شده است. نهایت تلاش در این بوده است که اثبات شود جاهلیتی به نام جاهلیت مدرن وجود دارد و قرآن کریم شایستگی زوال این جاهلیت را دارد.
کلید واژه: سنت، جاهلیت، مدرن، روش، برخورد قرآن، تکرار جاهلیت.

منابع پیشنهادی

1- افتخارزاده، محمود، روش شناخت سنت تاریخ و اسلام.
2- بنی حسینی، صادق، گناهان بزرگ از نظر اسلام(از نظر خاصه و عامه) به ضمیمه توبه و شرایط آن.
3- پیشوایی، مهدی، تاریخ اسلام از جاهلیت تا رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، دفتر نشر معارف، قم، 1386.
4- جعفری، محمدتقی، حقوق جهانی بشر از دیدگاه اسلام و غرب، تهران، دفتر خدمات حقوق بین الملل جمهوری اسلامی ایران.
5- رفیعی فر، شهرام، سعید پارسی نیا، خشونت علیه زنان، تندیس، تهران، 1380.
6- طبری، ابی جعفر بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، تحقیق محمدعبدالقادر عطا و مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت، دارالکتب العلمیه.
7- لنگرودی، محمد جعفر، ترمینولوژی حقوق، تهران، ابن سینا، 1346.
8- نوری همدانی، حسین، جایگاه بانوان در اسلام، مهدی موعود، 1384.

شهادت دهندگان بر اعمال انسان در معاد

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام آبان, 1394

تحقیق پایانی سطح دو:شهادت دهندگان بر اعمال انسان در معاد     پژوهشگر:مریم شاهی پودینه

قیامت و مسئله ی حضور شاهدان برای شهادت دادن بر اعمال انسان ، حقیقتی است انکار ناپذیر ، که در قرآن کریم و روایات زیادی مطرح شده است و از طرفی یکی از مواقف روز قیامت ، موقفی است که گواهان درباره ی اعمال انسان گواهی می دهند و به همین جهت قرآن مجید روز قیامت را با عنوان روزی که شاهدان برای ادای شهادت قیام می کنند، معرفی می نماید. به هر حال، تلقی و باور داشتن این نکته، نقش بسیار مهمی در تربیت انسان و اجتناب او از معاصی دارد، لذا در این تحقیق پایانی، ابتدا اصل معاد با دلایل عقلی و نقلی اثبات شده و برخی از آثار تربیتی ایمان به معاد از جمله اثر تربیتی ایمان به آن در توجه به محرومان، در مسائل نظامی و … با توجه به قرآن و روایات مورد بررسی قرار داده شده است، سپس با بررسی آیات و روایات، شهادت دهندگان بر اعمال انسان در معاد معرفی شده اند که از جمله ی این شهادت دهندگان می توان به خدای متعال، قرآن، ملائکه، انبیاء و … اشاره نمود.
کلید واژه: شاهد، مراحل شهادت، شرایط شهود، معاد، آثار تربیتی، عمل مجسم.

منابع پیشنهادی

1- ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد، النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، قم، موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، 1367.

2- ابن بابویه، محمد بن علی،الأمالی، تهران، کتابچی، 1376.

3- تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، غرر الحکم و دررالکلم، قم، دارالکتب الاسلامی، 1410ق.

4- فتال نیشابوری،محمد بن احمد،روضه الواعظین و بصیره المتعظین(ط- القدیمه)، قم، انتشارات رضی، 1375.

5- فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر ، مفاتیح الغیب، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1420 ق.

6- فیومی، احمد بن محمد،المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر، قم، موسسه دارالهجره، 1414ق.

7- قمی مشهدی، محمد بن محمدرضا، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، 1368.

8- حسکانی، عبید الله بن عبدالله، شواهد التنزیل لقواعد التفصیل، تهران، التابعه لوزاره الثقافه و الارشاد الاسلامی و مجمع احیاء الشقافه الاسلامیه، 1411ق. 

انسان از آغاز تا فرجام

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام آبان, 1394

تحقیق پایانی سطح دو:انسان از آغاز تا فرجام(از دیدگاه قرآن و حدیث) پژوهشگر : لیلا فائزی

حقیقت انسان کتابی ست نیازمند به شرح , و شارح آن هم جز کاتب آن (آفریدگار هستی ) نیست, زیرا او پدید آورنده این کتاب است .خداوند منان حقیقت انسان را به دست انبیا و اولیا و نیز فرشتگان شرح کرده و با بیان مبداء , مسیر و معاد آدمی , او را هم با خودش و هم با آفریدگارش و هم با گذشته و حال و آینده اش آشنا می کند.
هر که حقیقت خود را برای شرح به خدا نسپارد دیگران او را شرح می کنند , و مانند کتابهای آسمانی پیشین به تحریف آن و تفسیر به رای دست می زنند.
انسان در طول مسیری که از ابتدای پیدایشش طی می کند, مراحلی را پشت سر می گذارد, یکی از آن مراحل ,مرحله عبور از دنیاست , هر چند که زمان آن کوتاه است اما ارزش آن بسیار می باشد . چرا که دنیادارتعلیم است ودر همین فرصت کم, انسان از پدیده های اطراف خود باید به گونه ای بهره برداری نماید, که هم سازنده شخصیت حقیقی خویش باشد ,و هم الگویی باشد برای دیگران . و از همه مهم تر اینکه باید زاد وتوشه ای بر گیرد برای مرحله بعدی از سفرش , که بامرگ شروع می شود و به برزخ و قیامت و… بعد از آن میرسد. و برای عبور از این مهلکه ها به آن زاد و توشه ای که در دنیا از پیش فرستاده نیازمند است.
مجموعه پیش رو، نتیجه یک تلاش تحقیقاتی، با موضوع (انسان از آغاز تا فرجام از دیدگاه قرآن و حدیث ) می باشد. در این تحقیق به خلقت جسم انسان در دنیا و دمیده شدن روح در جسم انسان , حقیقت انسان و ارتباطش با پدیده های مادی , و همچنین چگونگی حالات او در بَعد از دنیا پرداخته شده است. و نیز سعی شده مراحل تکامل و سیر صعودی انسان به سوی هدف غایی و نهایی را که همان (خلیفه اللهی) ست مورد بررسی قرار گیرد.
***کلید واژه: انسان- روح- دنیا- مرگ.

منابع پیشنهادی

1. ابن منظور, محمدبن مکرم, لسان العرب,بیروت,دار صادر,1414ق, چاپ سوم.

2. الکلینی الرازی، ابوجعفرمحمدابن یعقوب، الکافی، حاج سیدجوادمصطفوی، تهران، اسلامیه، 1362ش، چاپ دوم.

3. جعفرى، بهراد، ‏احتجاج- ترجمه جعفرى ،تهران‏،اسلامیه ،1381ش،اول.

4. طيب، عبد الحسين ،اطيب البيان في تفسير القرآن ، تهران ،انتشارات اسلام ، 1378 ش‏، چاپ دوم.

5. مترجمان، ترجمه تفسير جوامع الجامع، مشهد ،بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى،1377ش،دوم.

6. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوارالجامعه لدرراخبارالائمه لاطهار، ترجمه موسی خسروی، تهران،دارالکتب اسلامیه 1382، چاپ سوم.

7. محدث جزائرى، النور المبين في قصص الأنبياء و المرسلين ،ترجمه یوسف عزیزی، قم، آیت الله مرعشی،1404ق، چاپ اول.

8. مشكينى، على، تحرير المواعظ العددية،ترجمه احمدجنتی،قم، الهادی،1424ق، چاپ هشتم.

نقش محبت در تربيت ديني كودك از نظر اسلام

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 10ام آبان, 1394

عنوان:نقش محبت در تربيت ديني كودك از نظر اسلام   پژوهشگر: آذر حسن زاده

اين تحقيق با عنوان «نقش محبت در تربيت ديني كودك از نظر اسلام» با رويكرد ديني، از نظر نگارش مسأله محور، از نظر راهبردي، توصيفي – تشريحي و از نظر جمعآوري مطالب كتابخانهاي ميباشد. ضرورت پرداختن به چنين مسألهاي عدم تعديل محبت در امر تربيت كودكان از سوي برخي والدين است كه باعث افراط يا تفريط در اين مسأله شده، بطوري كه آثار سوئي بر كودك بر جاي ميگذارد. هدف از تهيه و تدوين اين پژوهش بيان راههاي صحيح محبت و آثار مثبتي است كه محبت ميتواند در پرورش روح و جسم كودك داشته باشد. نتايج بدست آمده نشان ميدهد كه محبت در پرورش جسم و روان كودك اثر بسيار سازندهاي داشته و عامل بسيار مهمي در تربيت صحيح كودك ميباشد. كودكي كه از محبت والدين سرشار است و در تربيتش افراط و تفريطي صورت نگرفته، از مسير اصلي زندگي منحرف نميشود، توان اجتماعياش بالا رفته و قادر است در موقعيتهاي اجتماعي به طرز خود جوش عمل كند. محبت در تربيت ديني كودك نيز بسيار مهم است و يكي از وظايف والدين توجه به تربيت ديني فرزندان است. با محبت است كه كودك را ميتوان به انجام تكاليف ديني و عبادي تشويق كرد و باعث همراهي او با والدين در امر دين شد. افراط و تفريط در هيچ كاري پسنديده نيست، محبت در تربيت نيز از اين امر مستثني نيست و هر يك به تناسب خود عواقب سوئي دارد كه لازم است والدين با آگاهي يافتن از روشهاي صحيح تربيتي و محبت از عواقب سوء آن جلوگيري نموده و كودكاني متعادل پرورش دهند.
كليد واژهها: محبت، تربيت، كودك، دين، تربيت ديني

منابع پیشنهادی 

1- بهشتي، احمد، تربيت كودك در جهان امروز، چاپ چهارم، قم، موسسه بوستان كتاب،1377
2- خداياري فرد، محمد، مسائل نوجوانان و جوانان، چاپ دوم، تهران، انجمن اولياء و مربيان جمهوري اسلامي ايران، 1372
3- فلسفي، محمدتقي، كودك از نظر وراثت و تربيت، جلد دوم، تهران، هيئت نشر معارف اسلامي، 1342
4- ……………………..، خانواده و نابسامانيهاي رواني كودكان، چاپ دوم، بي جا، اميري، 1372
5- مروجي طبسي، محمدجواد، حقوق فرزندان در مكتب اهل بيت (عليه السلام)، چاپ هجده، قم، موسسه بوستان كتاب، 1383
6- موسوي زنجانرودي، مجتبي، تربيت مذهبي كودك، چاپ اول، قم، پرتو خورشيد، 1385
7- موسوي خورشيدي، آسيب شناسي خرده نظام خانواده در تربيت ديني فرزندان