موضوع: "قرآن"

اعمال روز مباهله

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 23ام شهریور, 1396

​فردا 24 ذی الحجه ??

?روز مباهله پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)با نصارای نجران(10ه.ق)
?نزول آیه تطهیر در شأن پنج تن آل عبا (9ه.ق)
?انگشتر بخشی امیرالمومنین علی(علیه السلام) درحال رکوع و نزول آیه ولایت(10ه.ق)
?اعمال این روز :
?-غسل
?-روزه
?-دو رکعت نماز: پس از حمد ده بار سوره توحید، ده بار آیة الکرسی و ده بار سوره سوره قدر.

?-خواندن دعای مباهله

?-صدقه دادن

?-خواندن زیارت امیرالمومنین(علیه السلام).

​اثبات امامت امام علی علیه السلام

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 15ام شهریور, 1396

1. آیه تبلیغ: ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت نازل شده است به طور کامل (به مردم) برسان، و اگر انجام ندهی، رسالت او را انجام نداده ای، و خداوند تو را از (خطرهای احتمالی) مردم نگاه می دارد، و خداوند جمعیت کافران لجوج را هدایت نمی کند» 

خداوند متعال پیامبرش را با شدت هر چه تمامتر امر فرمود که رسالت خود را ابلاغ نماید و طبق روایات، پیامبر اکرم (ص) به دنبال نزول این آیه، در جایی به نام غدیر خم، حضرت علی(ع) را با عبارت مشهور «هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست.» به جانشینی خود برگزید.

2. آیه ولایت: «ولی و سرپرست شما تنها خداست و پیامبر او، و آنها که ایمان آورده اند و نماز را به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند».

بسیاری از مفسران و محدثان گفته اند که این آیه در شأن علی (ع) نازل شده است.

«سیوطی» از دانشمندان اهل سنت در تفسیر «الدر المنثور» در ذیل این آیه از «ابن عباس» نقل می کند که: «علی (ع) در حال رکوع نماز بود که سائلی تقاضای کمک کرد و آن حضرت انگشترش را به او صدقه داد، پیامبر (ص) از سائل پرسید: چه کسی این انگشتر را به تو صدقه داد؟ سائل به حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: آن مرد که در حال رکوع است»، در این هنگام این آیه نازل شد.

همچنین از دانشمندان اهل سنت «واحدی » و «زمخشری » این روایت را نقل کرده و تصریح کرده اند که آیه «انما ولیکم الله …» درباره حضرت علی (ع) نازل شده است.

فخر رازی در تفسیر خود از عبدالله بن سلام نقل می کند، هنگامی که این آیه نازل شد، من به رسول خدا (ص) عرض کردم که با چشم خود دیدم که علی(ع) انگشترش را در حال رکوع به نیازمندی صدقه داد به همین دلیل ما ولایت او را می پذیریم! وی همچنین روایت دیگری نظیر همین روایت را از ابوذر در شأن نزول این آیه نقل می کند. 

طبری نیز در تفسیر خود روایات متعددی در ذیل این آیه و شأن نزول آن نقل می کند که اکثر آنها می گویند: درباره حضرت علی(ع) نازل شده است.

مرحوم علامه امینی (ره) در کتاب الغدیر، نزول این آیه درباره حضرت علی را با روایاتی از حدود بیست کتاب معتبر از کتاب های اهل سنت، با ذکر دقیق مدارک و منابع آن، نقل کرده است.

در این آیه، ولایت حضرت علی(ع) در ردیف ولایت خدا و پیامبر(ص) قرار داده شد.

3. آیه اولی الامر: «ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا (ص) و اولی الامر از خودتان را .

از سویی دانشمندان گفته اند که آیه اولی الامر درباره حضرت علی (ع) نازل شده است.

مثلا «حاکم حسکانی» حنفی نیشابوری (مفسر معروف اهل سنت) در ذیل این آیه پنج حدیث نقل کرده که در همه آنها عنوان «اولی الامر» بر علی (ع) تطبیق شده است. 

در تفسیر «البحر المحیط» نوشته «ابوحیان اندلسی مغربی» در میان اقوالی که درباره اولی الامر نقل کرده از مقاتل و میمون و کلبی (سه نفر از مفسران) نقل می کند که منظور از آن، ائمه اهل بیت (ع) هستند. 

«ابوبکر بن مؤمن شیرازی» (از علمای اهل سنت) در رساله «اعتقاد» از ابن عباس نقل می کند که آیه فوق درباره حضرت علی (ع) نازل شده است. 

از سویی دیگر در این آیه شریفه با سبک و سیاق واحد و عدم تکرار لفظ (اطیعوا)، اطاعت خدا و رسول و اولی الامر واجب شده است و از این جهت اولی الامر معصوم است (و الا دستور به اطاعت از آنها به نحو اطلاق معنی نداشت) همانطوریکه خدا و پیامبرش معصومند. و طبق آنچه در روایات آمده، معصومین منحصر در امامان شیعه اند.

آنچه بیان شد تنها بخشی از احادیثی بود که از کتب اهل سنت و راویان مورد قبول آنان و همچنین از کتب شیعه تنها درباره سه آیه، از آیاتی که درباره ولایت و امامت حضرت علی (ع) نازل شده است بیان گردیده و پیرامون این آیات و آیات دیگر نکات قابل توجه دیگری در میان کتب اهل سنت وجود دارد که برای اطلاع بیشتر باید به کتاب های معتبر مراجعه کرد.

​ثواب شگفت انگیز تلاوت سوره یاسین

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 7ام شهریور, 1396

?امام صادق علیه السّلام فرمودند: 

❣هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن سوره یاسین است. 

?کسی که قبل از خواب یا در روز آن را تلاوت کند، در آن روز محفوظ بوده و روزی می خورد. 

?و کسی که در شب قبل از خواب آن را تلاوت نماید، خداوند هفتاد هزار فرشته را بگمارد تا او را از شر شیطان رانده شده و هر آفتی حفظ نمایند؛ 

?و اگر در فردای آن شب بمیرد، خداوند او را به بهشت می برد و سی هزار فرشته به هنگام غسل او حاضر می شوند که همگی برای او استغفار می نمایند و با استغفار برای او، تا قبرش او را تشییع می نمایند؛ 

?و هنگامی که وارد قبرش می شود، آن فرشتگان در داخل قبر او عبادت می کنند و ثواب عبادت آنان برای او خواهد بود؛ و به اندازه میدان دید چشمهایش، قبرش را وسعت می بخشد؛ از فشار قبر ایمن خواهد بود؛ و پیوسته از قبرش تا پهنه آسمان نوری می درخشد تا هنگامی که خداوند او را از قبرش خارج نماید. 

?ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

بحث حرکت و لرزش ذرات در قرآن کریم

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 6ام شهریور, 1396

?بر طبق تئوری ریسمان ها هر ذره بصورت تابعی خطی انرژی در نظر گرفته می شود و همه جهان و محیط اطراف بصورت یک گیتار در نظر گرفته می شود،که ارتعاش یک ذره کل محیط و ذرات محیط را به ارتعاش وادار می کند،یعنی یک ذره می تواند بر کل محیط اطراف خود و جهان تاثیر گذار باشد.بر طبق تئوری ابر ریسمان نیز این مساله تایید شده است و هر ذره تابعی از طبیعیت است.✔️✔️

?حال با یک سفر به دنیایی اتم نیز این مساله بصورت یک فکت علمی در می آید زیرا همه اتم های عناصر با توجه به پیوند مولکولی بین آنها حرکات مختلفی دارند،که به سه دسته عمده از جمله انتقالی،چرخشی و ارتعاشی دارند.✔️✔️

?در حرکت انتقالی ذرات از یک جا به جای دیگر حرکت می کنند،مثلا ذرات آب یا گاز که پیوند میان آنها سست در است دارای حرکت انتقالی هستند،ولی ذرات جامد دارای حرکت انتقالی نیستند.

در حرکت چرخشی ذرات به دور خود می چرخند و در حرکت ارتعاشی ذرات در مکان خود ارتعاش می کنند.✔️✔️

?ارتعاش و حرکت ذرات بر ذرات مقابل نیز تاثیر گذار است،مثلا در حرکت ذرات باعث می شود که ذرات به هم برخورد کنند و بقیه ذرات در نتیجه برخورد به حرکت در بیاییند،در ارتعاش ذرات نیز ذره ذره های محیط اطرف خود را به ارتعاش وا می دارد و در نتیجه همه ذرات محیط ارتعاش می کنند.✔️✔️

⚡️در سوره النازعات آیات ششم و هفتم نوشته شده است :

?یَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ ﴿۶﴾تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ ﴿۷﴾?

 ?آن روز که لرزنده بلرزد﴿۶﴾و از پى آن لرزه‏اى [دگر] افتد﴿۷﴾?

هرچند برداشت سطحی از این آیه ممکن است مفهوم زلزله را بدهد،ولی در آیه ششم به لرزیدن یک لرزنده اشاره شده است،و بعد از آن در آیه هفتم به تبع آن به لرزش تمام اتمها اشاره شده است.

این مساله در فرآیند فروپاشی جهان نیز ممکن است کاملا صادق باشد و لرزش از ابتدا از یک ذره آزاد و به همه ذره های محیط اطراف و جهان سرایت بکند و جهان دچار نابودی شود،ولی در حالت عادی نیز صادق است زیرا وقتی یک ذره می لرزد از پی آن سایر ذرات نیز دچرا لرزش می شوند.

چند نمونه از اعجاز عددي قرآن

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 6ام شهریور, 1396

در قرآن از نظم و اعجاز عددي سخني به ميان نيامده است.ولي اگر کسي بطور حرفه اي،با قرآن کار کند متوجه نظم و اعجاز عددي قرآن ميشود .ما در اينجا چند نمونه از آن را که درستي آن براي ما محرز است براي شما بيان ميکنيم:

-واژه (بحر) که به معناي درياست۱۴ بار در قرآن آمده است و واژه (بر) که به معناي خشکي است ۲۱ بار و اين به نسبت سطح خشکي و سطح آب زمين اشاره دارد.

#ادامه_دارد

 صبر و صلاة

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 6ام شهریور, 1396

?و استعینوا بالصبر و الصلاه و انها لكبیره الا علی الخاشعین(45بقره)

?پیامبر در تفسیر این آیه فرمودند:

?منظور از صبر یعنی اعتراف به نبوت حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله  و الصلاه یعنی ولایت علی ابن ابی طالب و منظور از «انها لکبیره» ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام است که پذیرشش برای عده ای سخت و گران خواهد آمد به جز خاشعین.

?المیزان ج1 ص 151

?بحار الانوار ج26ص161

⭕️ حقيقت نماز

?همینطور امیرالمومنین در مورد حقیقت نماز میفرماید:

?حقيقت و باطن نماز مومن تبعيت محض از ولايت من است،

?منظور از بشتابيد به سوی نماز، شتاب در امر پذيرش و متابعت من (ولي الله الاعظم عليه السلام) 

است.

?مراد از بشتابيد به سوی فلاح،شتاب به سوی ولايت من است،

?بشتابيد به سوی خيرالعمل ،يعني هرعمل خيری ،تنها در ذيل ولايت اهل بيت (عليهم السلام) مقبول است.

?أنوارالهداية ص ١٧٥

?تظلّم الزهرا سلام الله عليها ص٣٢

?موسوعة كلمات الامام الحسين عليه السلام ص٥٨

?كتاب الفضائل أبي الفضل بن جبرائيل القمي ص٨٤

?مجمع النورين الشيخ ابوالحسن المرنديفي ص١٩٢

?حلية البرار في احوال محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله وسلم

رزق معنوی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 5ام شهریور, 1396

  ⚜زمانی که خواب هستی و ناگهان،به تنهایی و بدون زنگ زدن ساعت بیدار می‌شوی رزق است.چون بعضی‌ها بیدار نمی‌شوند.

?زمانی که با مشکلی رو به رو می شوی خداوند صبری به تو میدهد که چشمانت را از آن بپوشی،این صبر، رزق است.

⚜زمانی که در خانه لیوانی آب به دست پدرت میدهی این فرصت نیکی کردن ، رزق است.

?گاهی اتفاق می افتد که در نماز حواست نباشد (مقیم اتصال نباشی) ناگهان به خود می آیی و نمازت را با خشوع می خوانی (متصل میشوی) این تلنگر، رزق است.

⚜یکباره یاد کسی میفتی که مدتهاست ازو بی خبری و دلتنگش میشوی و جویای حالش میشوی، این رزق است.

?رزق واقعی این است.. رزق خوبی ها،

⚡️نه ماشین نه درآمد،اینها رزق مال است که خداوند به همه ی بندگانش میدهد،اما رزق خوبیها را فقط به دوستدارانش میدهد.

?خدایا ممنونم که دوستم داری و مرا از این ارزاق معنوی بهرمند می کنی.

?اللهم‌صل‌علی‌محمد‌آل‌محمد‌وعجل‌فرجهم?

أللَّھُـمَ عجِّلْ لِوَلیِڪْ الْفَرَج ? ?  

مردانى كه معامله، خريد و فروش، تجارت، آنها را از ياد خدا هرگز باز نمى دارد

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 5ام شهریور, 1396

قرآن مى‏گويد: 

?رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِاللَّهِ ?

«آيه ٣٧ سوره نور»

نمى‏گويد مردانى كه تجارت نمى كنند. اسلام نيامده است كه به مردم بگويد معامله نكنيد، تجارت نكنيد؛ برعكس تشويق كرده است كه كار كنيد، كسب كنيد، معامله كنيد، تجارت كنيد.

مى‏فرمايد مردانى كه خريد و فروش مى كنند، تجارت مى ‏كنند، كسب مى كنند، مشاغل زندگى دارند ولى در حالى كه همه اينها را دارند، آنى هم از خدا غافل نيستند…

پشت ترازوى عطّارى و بقّالى خودش است و دائماً هم مشغول حرف زدن و مكالمه و جنس تحويل دادن و پول گرفتن است، اما چيزى را كه هرگز فراموش نمى كند خداست، خدا هميشه در ذهنش هست.

اگر كسى دائم الحضور باشد، هميشه خدا در نظرش باشد، طبعاً هيچ وقت گناه نمى‏كند.

«شهیدمطهری،کتاب آزادی معنوی،ص٩٦»

نِسیان و غفلت

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 4ام شهریور, 1396

در قرآن و مناجات اهل بیت، دو تعبیر زیبا وجود دارد: 

برخی از #بندگان از #خدا غفلت میکنند، یعنی سعی بر بندگی او دارند اما گاهی دچار #غفلت میشوند.

آدمِ غافل راه و بازگشت برایش آسانتر است.

اما #دسته_دوم کسانی اند که خدا را فراموش میکنند. 

در آیات و کلام اهل بیت اشاره شده است، کسی که نسبت به خداوند دچار نِسیان (فراموشی) شود؛ خدا هم او را فراموش میکند

✅از بندگی و یاد خدا غافلیم یا مبتلای به نِسیانیم؟

دفاع و بودجه نظامی در قرآن ؛ به قلم مرحوم هاشمی رفسنجانی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 4ام شهریور, 1396

? دفاع از اماكن مقدّس‏

 لزوم دفاع از اماكن مقدّس و مراكز دينى، در برابر تهاجم دشمن:

… وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيراً …. حج (22) 40

دفاع از اماكن مقدّس، به منزله يارى خدا و درپى‏دارنده يارى الهى:

الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيراً وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ. حج (22) 40

? دفاع از مستضعفان‏

تحريك و تشويق مؤمنان به جهاد، در راه حمايت و دفاع از مستضعفان مورد ظلم:

وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً. نساء (4) 75

فرمان خداوند، به دفاع از مردان و زنان و كودكان مستضعف مورد ظلم:

وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً. نساء (4) 75

دفاع خداوند از حقوق مستضعفان بنى‏اسرائيل، در برابر ظلم فرعون:

إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ يَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ إِنَّهُ كانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ.

قصص (28) 4-/ 6

? دفاع از مظلوم‏

 خداوند، مدافع و حامى مظلومان در جنگ با ظالمان اخراج كننده آنان از ديارشان:

أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيراً وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ.

حج (22) 39 و 40

? دفاع از موحّدان‏

ترغيب خداوند، به دفاع از موحّدان اخراج شده از ديار خويش:

أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيراً وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ.

حج (22) 39 و 40

? دفاع از وطن‏

دفاع از وطن، خانه و كاشانه، انگيزه بنى‏اسرائيل عصر اشموئيل عليه السلام در درخواست فرمانده براى جنگيدن:

أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى‏ إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ أَلَّا تُقاتِلُوا قالُوا وَ ما لَنا أَلَّا نُقاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِيارِنا وَ أَبْنائِنا …. بقره (2) 246

ترغيب خداوند، به نصرت و يارى مدافعان از وطن خويش:

وَ ما ذا عَلَيْهِمْ لَوْ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقَهُمُ اللَّهُ وَ كانَ اللَّهُ بِهِمْ عَلِيماً إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ وَ إِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضاعِفْها وَ يُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظِيماً.

نساء (4) 39 و 40

نصرت و يارى خداوند، نسبت به مدافعان از وطن:

وَ ما ذا عَلَيْهِمْ لَوْ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقَهُمُ اللَّهُ وَ كانَ اللَّهُ بِهِمْ عَلِيماً إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ وَ إِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضاعِفْها وَ يُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظِيماً.

نساء (4) 39 و 40

جواز و مشروعيّت دفاع از وطن، براى اخراج‏شدگان به ظلم و ستم:

أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيراً وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ.

حج (22) 39 و 40

? دفاع در برابر دشمن‏

تلاش براى دفاع در برابر تهاجم دشمنان، مورد حمايت ذوالقرنين:

قالُوا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجاً عَلى‏ أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ سَدًّا قالَ ما مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ رَدْماً. كهف (18) 94 و 95

? اعراض از دفاع نظامى‏

اعراض از دفاع، از نشانه‏هاى نفاق:

وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ نافَقُوا وَ قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا قالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتالًا لَاتَّبَعْناكُمْ …. آل‏عمران (3) 167

تخلّف منافقان از دفاع در برابر تهاجم دشمنان، در غزوه احزاب:

وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَ يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ … وَ لَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِمْ مِنْ أَقْطارِها ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْها وَ ما تَلَبَّثُوا بِها إِلَّا يَسِيراً.

احزاب (33) 13 و 14

ترس، موجب اعراض از دفاع:

أَ لا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَ تَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ. توبه (9) 13

اعراض و رويگردانى منافقان، از دفاع در برابر تهاجم مشركان، در غزوه احُد:

وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ نافَقُوا وَ قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا …. آل‏عمران (3) 167

بهانه‏تراشى منافقان، براى اعراض از دفاع:

وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ نافَقُوا وَ قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا قاتِلُوا فِي‏ سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا قالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتالًا لَاتَّبَعْناكُمْ هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِيمانِ يَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ …. آل‏عمران (3) 167

? فرهنگ قرآن، ج‏14، ص: 45 - 67

آرزوهای محال در قرآن

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 4ام شهریور, 1396

? ای کاش من خاک بودم. نبٲ/ ٤٩

? ای کاش پیشاپیش چیزی می فرستادم. فجر/٢٤

? ای کاش نامه مرا به دست من نداده بودند. حاقه ٢٥

? ای کاش فلان را دوست نمی گرفتم. فرقان/٢٨

? ای کاش خدا را اطاعت کرده بودیم و رسول را اطاعت کرده بودیم. احزاب /٦٦

? ای کاش راهی را که رسول در پیش گرفته بود، در پیش گرفته بودم. فرقان/ ٢٧

?ای کاش ما نیز با آنها می بودیم و به کامیابی بزرگ دست می افتیم. نساء/ ٧٣

✅ آرزوهایی داريم که هم اکنون فرصت انجامش هست

پس تا زنده‌ایم آنها را برآورده کنیم …

? خدا عاقبتمان را نیکو گرداند … 

طرد شیطان

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 2ام شهریور, 1396

هنگامی كه شیطان به خداوند گفت:

 من از چهار طرف (جلو، پشت، راست و چپ) انسان را گرفتار و گمراه می‏كنم.

 فرشتگان پرسیدند: 

شیطان از چهار سمت بر انسان مسلّط است، پس چگونه انسان نجات می‏یابد؟

 خداوند فرمود: راه بالا و پایین باز است

 راه بالا :نیایش

و راه پایین: سجده و بر خاك افتادن است.

 بنابراین، كسی كه دستی به سوی خدا بلند كند یا سری بر آستان او بساید می‏تواند شیطان را طرد كند.

عزل ابوبکر از تبلیغ سورۀ برائت

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

? در روز اول ذی الحجه در سال نهم هجرت، ابوبکر از تبلیغ سورۀ برائت عزل شد، سپس پیامبر صلی الله علیه و آله امیرالمؤمنین علیه السلام را روانه فرمود که آیات برائت را از ابوبکر بگیرد و خود بر اهل مکه قرائت فرماید.

?آغاز ماجرا این بود که در سال 9 هجری پیامبر صلی الله علیه و آله ابوبکر را به مکه فرستاد تا آیات اوایل سورۀ برائت را بر کفار بخواند. پس از رفتن او جبرئیل نازل شد: «یا رسول الله، ادای این امر باید به دست شما یا مردی که از شماست انجام شود». به روایت دیگر : «باید علی علیه السلام از جانب تو تبلیغ کند».

☀️پیامبر صلی الله علیه و آله امیرالمؤمنین را که به منزلۀ جانش بود معین کردند و به او فرمود: «شتاب کن و آیات را از ابوبکر بگیر و در موسم حجّ بر مردمان قرائت کن».

⚡️فرستادن امیرالمؤمنین علیه السلام و بازگشت ابوبکر

?آن حضرت ناقۀ غضباء را به امیرالمؤمنین علیه السلام داد و آن حضرت همراه جابر بن عبدالله حرکت فرمود، و در روز دوم به ابی بکر رسید و آیات برائت را از وی گرفت و اختیار آمدن یا برگشتن را به خود او واگذار کرد. ابوبکر به مدینه بازگشت و به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض کرد: «مرا برای کاری لایق دانستی که دیگران مشتاق آن بودند، ولی مقداری که رفتم مرا معزول نمودی؟»، حضرت فرمود: «من تو را معزول نساختم بلکه خدا تو را معزول ساخت».

?تبلیغ سورۀ برائت توسط امیرالمؤمنین علیه السلام

?امیرالمؤمنین علیه السلام آیات را در سه روز ایام تشریق در منی که مجمع کفار و مشرکین بود و از بغض و عداوت علی علیه السلام آکنده بودند، هر صبح و شام همراه با فرمایشات پیامبر صلی الله علیه و آله بر مردم قرائت می نمود و سپس به مدینه مراجعت فرمود.

?از هنگامی که علی علیه السلام به مکه رفته بود، از فراق او آثار حزن بر صورت مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله ظاهر گشته بود. صحابه با خود می گفتند: «شاید خبر فوت آن حضرت از آسمان رسیده، یا از ما دلتنگ شده باشد».

?ابوذر رحمة الله نزد پیامبر صلی الله علیه و آله دارای مقام و منزلتی بود و لذا او را نزد آن حضرت فرستادند. ابوذر کلمات اصحاب را عرضه داشت  و آن حضرت فرمود: «حزن و اندوه من برای مفارقت علی است».

?بازگشت امیرالمؤمنین علیه السلام از تبلیغ برائت

?ابوذر برای اطلاع از حال علی علیه السلام از مدینه به استقبال آن حضرت حرکت کرد، و در اثنای راه به امیرالمؤمنین (ع)رسید و با آن حضرت دیدن کرد و عرض کرد: «پدر و مادرم فدای شما باد، آهسته تشریف بیاورید تا پیشتر بروم و بشارت آمدن شما را به پیامبر صلی الله علیه و آله بدهم».

??ابوذر به سرعت خود را به پیامبر صلی الله علیه و آله رسانید و آمدن علی علیه السلام را به پیامبر صلی الله علیه و آله بشارت داد. آن حضرت با اصحاب به استقبال علی علیه السلام آمدند و چون به آن جناب رسیدند، پیاده شده آن حضرت را در آغوش گرفتند و صورت مبارک خود را بر شانۀ علی علیه السلام گذاشتند و از شوق دیدار گریستند و امیرالمؤمنین علیه السلام نیز گریستند. پس پیامبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود: «پدر و مادرم به قربانت، در مکه چه کردی؟»، امیرالمؤمنین علیه السلام از آنچه انجام شده بود به آن حضرت خبر داد.

☀️اللهم صل علی امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه السلام ☀️

اَللَّهُمَّ العَنِ الجِبتَ وَ الطّاغوت وَ النَّعثَل وَ عَذّبهُم عَذاباً شَدیداً

چهار علم که انسان را رستگار می‌کند

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

«جهان شناسی»

«خود شناسی»

«خطر شناسی الهی»

«منفعت شناسی الهی»

قرآن مجید و روایات اهل بیت(ع) انسان را به یادگیری این چهار علم توصیه می‌کنند.

اگر آدمی در زندگی خود به دنبال این چهار علم الهی برود، #رستگار می‌شود، ولی اگر با عقل خود در دنیا زندگی کند، شاید به نظر خودش راه درست را انتخاب کرده است، ولی در حقیقت او در حیرت و سرگردانی به سر می‌برد.

?«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالاً / بگو: آیا شما را از زیانکارترین مردم در عمل ها ( ی دنیویشان ) خبر دهیم؟ (103)»

?«الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً/ آنها کسانی هستند که سعیشان در زندگی دنیا ( در هر امر خیری به خاطر کفرشان ) تباه و گم شده است، و خود گمان می کنند که کار نیکی انجام می دهند (104)»

◽️عده ای فکر می کنند که بدون احکام الهی می توانند در دنیا به سعادت و رستگاری برسند.

?قدرتهای جهان و جوامع غربی فکر می‌کنند که با عقل خود می‌توانند به تکامل برسند ولی می بینیم که آنها همیشه در گمراهی خود به سر می‌برند.

◽️ #جهان‌شناسی از نشانه های مومنان است و در قرآن کریم بیش از 700 آیه وجود دارد که انسان ها را توصیه به جهان شناسی و آشنایی با هدف آفرینش خلقت کرده است.

جهان هستی را سازنده ای حکیم خلق کرده است و ایراد گرفتن بدون علم از نظام آفرینش یکی از گناهان زبان شمرده می شود.

نماز دهه ي اول ذی الحجه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

نماز دهه ي اول ذی الحجه 

را فراموش نکنین…

 از امشب بین نماز مغرب و عشا خوانده میشه.

همانند نماز صبح دو ركعت ،

در هر رکعت پس از حمد ، سوره توحید و سپس آیه 142 از سوره الأعراف را میخواند :

?« وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً 

وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً 

وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي

 وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدين »

?? از فضیلت و ثواب کثیر این دو رکعت نماز غافل نشید.

? منبع:مفاتیح الجنان

باطل کردن سحر

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 29ام مرداد, 1396

استاد فاطمی نیا

? ایشان می فرمایند: می توان با صدقه دادن و خواندن دعاهای ” جامعه کبیره ” و ” حدیث کساء “مفاتیح با توجه و حضور قلب ، سحر را از بین برد.

? منبع: نکته ها از نا گفته ها (۱)،ص ۱۹۳

نگاهی متفاوت به دحو الارض

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 27ام مرداد, 1396

? داستان آفرینش و چگونگی آغاز جهان و انسان، یکی از معروف ترین سوالاتی است که برای بشر مطرح شده و پاسخ به این سؤال، به تعداد فرهنگ ها و آیین های روی کره زمین است. چرا که فهم بخشی از هدف خلقت در گرو جواب به این سوال است که  «آغاز آفرینش جهان  چگونه بوده است؟».

 شاید به همین خاطر باشد که به جای مورخین و زیست شناسان  و باستان شناسان و…. ، عالمان دینی در صدد پاسخ به این پرسش برآمده اند. و اگر یافته های علمی و تجربی یک دانشمند زیست شناس (مثل داروین) مخالف گفته های عالمان دینی باشد، به شدت دنبال رد نظریات او می باشند هر چند سنخ دو علم (دین شناسی و زیست شناسی) متفاوت باشد.

? اگر بخواهیم به داستان های موجود درباره خلقت آسمان ها و زمین اشاره کنیم بحث به درازا می کشد چرا که  از استفراغ خورشید و ماه توسط غولی به نام «مبومبو» گرفته تا آنچه که ادیان ابراهیمی و کتابهای مقدس در این باره گفته اند، قصه های متفاوتی وجود دارد.

? در قرآن و احادیث شیعه و اهل سنت نیز نکات فراوانی درباره آفرینش اولیه و حوادث طبیعی وجود دارد. مرحوم علامه مجلسی در جلد 54 بحار الانوار تحت عنوان «السماء و العالَم» مفصل به این موضوع پرداخته است. 

 ?برخی از روایات با نتایج علمی امروزه به شدت در تضاد است. به عنوان مثال می توان به این حدیث که در منابع شیعه و اهل سنت اشاره کرد:?

?خداوند متعال زمین را آفرید و به ماهی دستور داد تا آن را حمل کند. [آن ماهی مغرور شد و] گفت: زمین را با قدرت خودم حمل کردم. خداوند ماهی کوچکی را آفرید و وارد بینی ماهی بزرگتر شد و این امر باعث شد ماهی بزرگتر بلرزد. و هر وقت خداوند اراده کند زمینی را بلرزاند ماهی کوچک را به ماهی بزرگ نشان می دهد. 

?(منابع شیعه: من لا یحضره الفقیه ج1 ص 542، علل الشرایع ج2 ص 554 باب علت زلزله، بحار الانوار ج57 ص 127 

منابع اهل سنت: تفسیر طبری ج1 ص 154، تفسیر قرطبی ج1 ص 256، الدر المنثور ج1 ص 106)

روایات مربوط حمل زمین توسط ماهی به قدری زیادند که  مجلسی اول آنها را همچون احادیث متواتر، انکار ناپذیرمی داند ?(لوامع صاحبقرانی ج5 ص 343) و برخی همچون مرحوم فیض کاشانی می فرماید: درک این احادیث در فهم ما نمی گنجد.?(الوافی ج26 ص 490)

? درباره اصل دحو الارض (گسترش زمین ) نیز باید گفت هم در قرآن و هم در روایات به آن اشاره شده است و برخی نیز تلاش های فراوانی انجام داده اند تا این واقعه را با نظریه Big bang تطبیق دهند که باید گفت اصل این واقعه انکار ناپذیر است اما جزئیاتی دارد که بررسی آنها سوالات بسیاری را مطرح می کند و هیچ راهی برای فهم دقیق نسبت به آنها وجود ندارد و بزرگان دین نیز چنین اعتقاداتی را از پیروانشان طلب نکرده اند.

اما اگر بخواهیم از ظاهر این روایات دست بکشیم و نگاهی فراتر از الفاظ به آنها داشته باشیم، می توان  گفت چون بیست و پنج ذیقعده مصادف با حرکت امام رضا ع از مدینه به مرو است، همین امر مصداقی از دحو الارض (گسترش اسلام از مکه و مدینه به سایر نقاط عالم) است. چرا که با مهاجرت آن حضرت و دیگر فرزندان موسی بن جعفر، گستره مرزهای اسلام حتی از قلمرو عباسیان فراتر رفت و این امربه تنهایی مصداق مهمی از دحو الارض می باشد. و شاید به همین علت باشد که مرحوم میرداماد زیارت امام رضا علیه السلام را با فضیلت ترین اعمال چنین روزی می داند

چگونه انسان با گفتن یک جمله لا الله الا الله رستگار می‏شود؟

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 27ام مرداد, 1396

 گرچه در روایت آمده است: قولوا لا اله الا الله تفلحوا ( بحار، ج‏۱۸، ص ۲۰۲)

 اما مراد از آن تنها حرکت زبان نیست، بلکه عقیده به توحید است. 

کلمه” تفلحوا ” از واژه فلاحت به معنای رستن است و به کشاورز فلاح گویند زیرا وسیله رستن دانه را فراهم می‏کند. 

برای رستن دانه از زیر خاک، سه مرحله لازم است: 

۱. ریشه خود را در عمق خاک فرو کند. 

۲.  مواد غذایی لازم را جذب کند. 

۳. مانع بالای سر خود را کنار بزند تا به فضای باز برسد. 

انسان نیز اگر بخواهد به فضای باز توحید برسد باید عقاید خود را به استدلال و منطق عمیق بند کند، از تمام امکانات موجود برای رشد خود بهره گرفته و جذب کند، موانع رشد را نیز از خود دفع کند. پس رستگاری در گروه  عمق بخشیدن و تلاش حرکت در مسیر  الهی است.

لباس "تقوا"،نیکوترین جامه است...

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 27ام مرداد, 1396

معرفت امیرالمومنین ع

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 27ام مرداد, 1396

​در اصول کافی درباره آیه من کان یرید حرث الاخره ….از امام صادق(ع) آمده است که فرمودند: هر کس کشت آخرت را بخواهد یعنی معرفت امیر المومنین(ع) و ائمه علیهم السلام است که خداوند در کشتش بیفزاید و معرفتش را فزون کند تا بهره ی خویش را از دولت امامان دریافت نماید

و هر کس کشت دنیا را بخواهد چیزی از آن به او میدهیم و در آخرت او را بهره ای نیست که امام صادق فرمودند :یعنی برای او در دولت حق بهره ای نیست.