موضوع: "اخبار حوزه"

تغییر آدرس وبلاگ

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع)

با سلام و احترام

 

بدینوسیله به اطلاع می رساند :

 

وبلاگ حوزه علمیه باقرالعلوم علیه السلام به آدرس ذیل تغییر یافت :

 

http://Bagherolum-ghods.kowsarblog.ir

 

خواهشمندیم برای استفاده از مطالب وبلاگ مدرسه علمیه به

 

آدرس جدیدمراجعه کنید.

 

با تشکر

اولین جلسه کارگروه نشریه حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام روز پنج شنبه مورخ 13.7.96تشکیل گردید 

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 14ام مهر, 1396

اولین جلسه کارگروه نشریه حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام در رو ز پنج شنبه با حضور تعداد از طلاب ، مدیر حوزه سرکار خانم سلیمان پور ، سردبیر و مدیر اجرایی تشکیل گردید .در این جلسه اهداف ،انگیزه ها و برنامه های پیش رو نشریه به اعضای تحریریه بیان شد و هریک از طلاب عزیز با توجه به علاقه مندی خود دریکی از  بخش های نشریه اعلام امادگی کردند .این نشریه قرار است ابتدا به صورت ویژه نامه و ان شاءالله در اینده به صورت ماهنامه چاپ گردد .طلاب گرامی با هم فکری مدیر مسئول و سردبیر پیشنهاداتی را ارائه کردند و قرار شد در باره اسم نشریه نیز تمر کز بیشتری کنند .محور مطالب نشریه بیشتر علمی ،پژوهشی می باشد .دوستان عزیز ی که تمایل همکاری با گروه تحریریه نشریه را دارند میتوانند به واحد پژوهش خانم تبرایی مراجعه کنند.

مراسم عزاداری اقا اباعبدالله الحسین علیه السلام در صبگاه مدرسه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام مهر, 1396

​بی حسین بن علی احساس پیری میکنم .نی که پیری بلکه احساس حقیری می‌کنم گفت سائل از چه روی محکم به سینه میزنی ،گفتم از ایینه دل گردگیری میکنم

مراسم عزاداری اقا اباعبدالله الحسین علیه السلام صبگاه هرروز در مدرسه باقر العلوم علیه السلام با شروع دهه اول محرم الحرام واحد فرهنگی حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام با همکاری طلاب عزیز هرروز در برنامه صبحگاهی خود راس ساعت هفت و نیم،اقدام به برگزاری مراسم و عزاداری نموده است .در این برنامه پس از قرائت قرآن،دعای عهد و زیارت عاشورا به رو ضه خوانی و سینه زنی در مصائب امام حسین علیه السلام و یارانش میپردازند و سپس سر کلاس درس حاضر میشوند .

​برگزاری  مراسم عزاداری اقا اباعبدالله الحسین علیه السلام در تاسوعا و عاشورای حسینی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام مهر, 1396


حوزه علمیه باقر العلوم شهر قدس همزمان با سراسر جهان در سوگ سالار شهیدان اقا اباعبدالله الحسین علیه السلام در تاسوعا و عاشورای حسینی مراسم روضه و عزاداری برگزار کرد 

در این مراسم سراسر نور وعرفان جمع کثیری از طلاب به همراه خانواده هایشان حضور داشتند و مراسم از ساعت نه و سی دقیقه با قرائت زیارت عاشورا با صد لعن و صد صلوات اغاز و با سخنرانی استاد ارجمند سرکار خانم غلامی ادامه یافت و در ادامه استاد بزرگوار سرکار خانم احمدیان در مصائب کربلا به مرثیه  خوانی و سینه زنی پرداختند

مراسم با قرائت نماز جماعت و نکته هایی در باره احکام نماز جماعت به پایان رسید و عزاداران بر سر خوان پر کرامت اقا امام حسین علیه السلام مهمان شدند باشد که مورد قبول حضرت حق قرار بگیرد ان شاءالله

سیاهپوش کردن و برپایی خیمه اباعبدالله الحسین (ع)

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 28ام شهریور, 1396

حضرت عشق عزاداریت شروع شد…

مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه شهر قدس+تصاویر

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 21ام شهریور, 1396

 

مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه شهر قدس با سخنرانی سرکار خانم دکتر همیز

21 شهريور1396

آیین آغاز سال تحصیلی حوزه ی علمیه باقر العلوم علیه السلام با سخنرانی سرکار خانم دکتر همیز در سالن آمفی تاتر مجتمع باقرالعلوم علیه السلام برگزار شد .به گزارش واحد فرهنگی حوزه در برگزاری آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه جمعی از مسئولین محترم شهرستان شخصیت های علمی و فرهنگی،اعضای هیئت امناءمدرسه اساتید طلاب حضور داشتند که جناب آقای محمودی نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

مراسم از ساعت 9:30اغاز و تا وقت نماز با برنامه های متنوع ویژه عید غدیر و بازگشایی مدارس علمیه ازجمله تاتر و پخش کلیپ،تواشیح وسخنرانی دکتر همیز ادامه یافت.

کلاس درس طلاب رسما از روز شنبه مورخ25.6.1396 آغاز خواهد شد

از کلیه دوستان عزیزی که در برگزاری هر چه با شکوه مراسم تلاش کردند صمیمانه سپاسگزاریم

 

 

 

ذبح قربانی ویژه عید قربان در حوزه علمیه باقرالعلوم علیه السلام

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام شهریور, 1396

​ 

هرساله طبق سنت حسنه و نیکوی قربانی در روز عید قربان حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم علیه السلام نیز این امر خدا پسندانه را  اجرا میکند امسال نیز به حول و قوه  الهی بعد از فراخوان.و جمع اوری نذورات و صدقات در بین طلاب  ،مراسم قربانی به مناسبت این عید فرخنده اجرا گردید و مقرر شد گوشت ان بین فقرا توزیع گردد

برگزاری جشن به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) در حوزه علمیه باقر العلوم شهر قدس علیه السلام

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 3ام شهریور, 1396

یکم شهریور چهارشنبه

بمناسبت فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) مراسم جشن با شکوهی با حضور جمعی از طلاب وکادر محترم حوزه برگزار گردید.

به گزارش واحد فرهنگی حوزه، بمناسبت فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) مراسم جشن با شکوهی با حضور طلاب ، در سالن اجتماعات حوزه برگزار گردید.در ابتدای این مراسم سرکار خانم دکتر  ، استاد برجسته اخلاق ضمن تبریک این روز بزرگ  از طلاب خواستند  سیره و روش زندگی این دو بزرگوار را الگوی عملی در زندگی خویش قرار دهند .

در ادامه استاد، پیرامون ازدواج آسان و آگاهانه مطالبی بیان داشتند  که مورد توجه حاضران قرار گرفت 

پس از آن سرکار خانم استارکی  به مولودی خوانی پرداختند  که حال و هوای معنوی خاصی به مراسم بخشید و اعضاء بهره کافی بردند . در پایان نیز از شرکت کنندگان در مراسم پذیرایی شد  در بین موعوین توزیع شد. و مراسم با نماز جماعت ظهر و عصر به پایان رسید

کارگاه آموزشی آسیب شناسی تبلیغ دوم شهریور  وی‍ژه مبلغات شهر قدس برگزار شد.

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 3ام شهریور, 1396

این کارگاه که به همت سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان وحوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام در سالن اجتماعات حوزه برگزار گردید جمعی از طلاب و مبلغات محترم شهرستان حضور داشتند 

به گزارش واحد فرهنگی حوزه، در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین جناب اقای دکتر معصومی به بیان آفت ها و ناهنجاری های مرتبط با زندگی تبلیغی روحانیون اشاره کرد و گفت: آسیب های مربوط به مهارت های فردی به سه بخش شناخت،‌احساسات و رفتار و مهارت های ارتباطی به دو بخش خانوادگی و اجتماعی تقسیم می‌شود.

وی به آسیب های شناختی در مبلّغین اشاره کرد و گفت: عدم اطلاع از قوانین اجتماعی،‌ کمبود دانش، ناتوانی در جداکردن فکری خود از جامعه، و تعمیم خاطرات و تجربیات شخصی به دیگران، از جمله آسیب های این بخش است.

حجت‌الاسلام دکتر معصومی احساس تنهایی و سردی عاطفی را جزو آفت های احساسی و رفتار از بالا به پایین،‌بی نظمی و بی مهارتی را از جمله آفت های رفتاری در حوزه آسیب شناسی تبلیغ بیان کرد.

وی در ادامه سخنان خود ناتوانی در تطبیق الگوهای معرفی شده با زندگی واقعی، آرمان خواهی افراطی، مشکلات اقتصادی، برخوردهای تبعیض آمیز با افراد، و ناتوانی در سازماندهی افراد و شکوفاسازی استعدادها را از جمله آفت های خانوادگی و اجتماعی در حوزه مهارت های ارتباطی عنوان کرد.

این کارگاه از ساعت نه صبح اغاز و به مدت سه ساعت ادامه  با وفقه کوچک استراحت ادامه یافت و در انتها زمانی برای پاسخ گویی به سوالات حضار گذاشته شد.

لیست مدارس علمیه خواهران استان تهران

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 22ام مرداد, 1396

با کلیک بر روی لینک زیر به فهرست مدارس علمیه دسترسی پیدا کنید :

لیست مدارس علمیه خواهران استان تهران

کلاس تخصصی اخلاق سرکار خانم دکتر همیز ویژه برگزار گردید

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 12ام مرداد, 1396

همزمان با دهه کرامت و ایام تکریم بقاع متبرکه به جهت فضای معنوی امامزادگان و متبرک شدن کلاس درس این هفته  کلاس اخلاق سر کار خانم دکتر همیز در حرم مقدس امامزادگان حضرتین شهر قدس برگزار گردید .در این کلاس استاد به ادامه بحث جلسه گذشته فرق بین حب و مودت را تشریع کردند و رابطه ان را با بعد روحی و جسمی انسان به همراه تعلقات انها بیان نمودند .بعد از کلاس درس اخلاق خانم دکتر کارگاه اموزشی ویژه خدام امام زاده برگزار گردید و سرکار خانم دکتر همیز ضمن تشکر و قدردانی از این بزرگواران و یا د اوری این که چه سعادت بزرگی نصیبشان شده است به تشریح وظایف و رفتار انان در برخورد با زائرین پرداختند و سپس به جهت این که  در استانه میلاد با سعادت علی بن موسی الرضا علیه السلام قرار داریم از کرامات حضرت و ارزش بالای زیارت امام رضا علیه السلام سخن گفتند و این که از امامان معصوم هدایت بخواهیم و عاقبت به خیری در اخرت و از امامزادگان حوائج دنیوی .

سپس مراسم با مولودی خوانی توسط سرکار خانم مردکانلو مزین گشت و طلاب عزیز به همراه خدام گرامی امامزاده بعد اززیارت و ادای احترام به امامزادگان حضرتین به قرائت نماز جماعت ظهر پرداختند .

متن کامل سخنرانی استاد همیز بزودی بارگذاری خواهد شد

​مصاحبه ی حضوری با سرکارخانم طاهره همیز در رابطه با عفاف و حجاب

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام مرداد, 1396

  سئوال : ریشه های ترویج بی حجابی چیست ؟وراه کاری که شما برای ترویج حجاب دارید چیست؟ ترویج بی حجابی یکی از شاخه های جنگ نرم است که وارد ایران شده و به شدت هم تلاش زیادی می کند مثلا دربهار وقتی خرمگسی پیدا می شود وشما به آن ضربه می زنید دور خودش می چرخد که شما فکر می کنید جان گرفته درحالی که  روبه مرگ است این ها هم حرکت شان این طوراست حرکت روبه مرگ است اگرما کمی مقاومت کنیم و با تدبیر وسیاست وارد شویم  ان شاا… خداوند درهای خودرا باز می کند. از بی حجابی خبرهایی می آید که عده ایی رامامور می کنند که بروند قم مانکن ومدل بشوند این هم از کارهای جنگ نرم است مخصوصا در شهرهای مذهبی مثل قم ،مشهد،تهران که خیلی ملتهب است حقیقت این ها هم ریشه  در یهود دارد . درمجلس سنای امریکا ۵/۴ میلیارد دلار حدودا تثبیت کرده بودند فقط برای تخریب ایران و فرهنگ ایران.  این ها از خارج پول می گیرند و طرح می دهند ومخالفانی هم که در داخل داریم دوست دارند برای شکست خوردن این نهضت اسلامی کار بکنند و دنبال هواهای نفسانی خودشان هستند ولی خداوند اجازه نمی دهد وخودش یاری می کند ان شاا… و اما راه های مقابله : حقیقت  و تخصصی اش را بخواهیم جواب بدهیم ابتدا تربیت بانوی خانه است مادر خانه را اگر بتوانیم فقیه کنیم تمام فسادها جمع می شود و دشمن این را شناخته است وبانو را از خانه بیرون می کشد مخصوصا این طرح استادیوم که با حضور بانوان می باشد طرح کشاندن زنان به بیرون از خانه است وقتی کانون خانواده ازهم پاشیده بشود مابه هیچ عنوان نمی توانیم کاری از پیش ببریم .

ادامه »

سرکار خانم دکتر همیز استاد و مشاور درحوزه خانواده وجوانان

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام مرداد, 1396

با سلام به همه دوستان عزیز و بزرگوار

روزهای چهارشنبه و کلاس درس اخلاق سرکار خانم دکتر همیز برای ما خیلی حا ئزاهمیت است .باتوجه به این که ایشان علی رقم مشغله فراوان و کار بسیار وقت گرانبهایشان را در اختیار  مدرسه ما گذاشتند تا طلاب عزیز مستقیم از وجود ایشان بهره ببرند هرچند که کلاس های اخلاق استاد بسیار تخصصی می باشد و شرایط ویژه ی خود رادار د اما همه ما باید این فر صت را غنیمیت بشماریم و از وجود استاد استفاده وافر ببریم ان شاءالله .سر کار خانم طاهره همیز استاد و مشاور دانشگاه فارغ التحصیل رشته فقه و اصول است ایشان سالهاست که در حوزه مسائل تربیتی و خانواده مشغول به مطالعه و پژوهش است

از عناوین و سمت های شاخص این استاد بزرگوار

استاد و مشاور درحوزه خانواده وجوانان در دانشگاه ها

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان

کارشناس امور جوانان وخانواده در صدا و سیما و موسسات آموزشی وتربیتی

یکی  از تالیفات باا رزش ایشان کتابی با نام  قرار میباشد  کتاب حاضر دربرگیرنده تجربیات و دانش نویسنده از جلسات و مشاوره های مختلف او با افراد گوناگون است. این کتاب در قالب نگارشی رمان، با هدف پرداختن به نکات مبتلا به جامعه امروزی به رشته تحریر درآمده است و داستان به شکل گفت وگو و دیالوگ بین استاد (خانم همیز) و دو دانشجوی دختر به نام های فاطمه و سحر است که البته سحر به دنبال یک شکست عاطفی به استاد پناه آورده و فاطمه، دوست سحر، برای گام نهادن در مسیر تعالی به جمع دو نفره آن ها پیوسته است.

خوشحالیم و به خود می بالیم که از وجود اساتید گرانقدری از جمله دکتر همیز و دیگر اساتید برجسته در حوزه علمیه امان بهره مند یم سایه اشان مستدام و توفیقاتشان روز افزون

موفقیت های سال تحصیلی96_1395حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 9ام مرداد, 1396

با عنایت و توفیق حضرت حق وتحت توجهات اقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با افتخار موفقیت های سال تحصیلی96_1395حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام را خدمتتان اعلام میداریم امیدواریم که این موفقیت ها همچنان ادامه داشته با شد و روز به روز گسترش یابد .ضمن تشکر و قدر دانی از این بزرگواران جهت کسب موفقیت ها و تشکر ویژه از مدیر مستعد و با انگیزه حوزه سرکار خانم سلیمان پور که همیشه صبورانه با تلاش های بی دریغ خود در جهت اعتلای طلاب عزیز و درخشش مدرسه در تمام سطوح حمایت خود را اعلام کرده است

1_کسب مقام اول المپیاد علمی کشور ی توسط سرکار خانم فریده محمدی

2_کسب مقام برتر استانی در المپیاد علمی توسط سرکار خانم سعیده اسدی

3_انتخاب مقاله برتر سرکار خانم صغری باقر زاده با عنوان حقوق اجتماعی سیاسی فرهنگی زوجه در جشنواره حلی 

4_چاپ و انتشار کتاب سرکار خانم زهرا رضا نژاد با موضوع اقتصاد مقاومتی،اسیب ها و تهدید ها به عنوان پایان نامه برتر

5_چاپ وانتشار مقاله برتر استاد بزرگوارسرکار خانم حوری غلامی باعنوان اسیب های اجتماعی وراهکارها در فصلنامه بین المللی به زبان انگلیسی

6_راه یابی استاد بزرگوار سرکار خانم فاطمه غلامی در دومین جشنواره علمی اساتید با محوریت فقه و اصول

7_انتخاب سرکار خانم سمیه مقدسی به عنوان معاون اموزش شایسته تقدیر از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به خاطر تنظیم و ثبت دقیق زمان ارائه دروس و برنامه ریزی درسی

8_تجلیل مرکز مدیریت خواهران از طلاب برتر فعال فرهنگی از جمله سرکار خانم حمیده تبرایی از حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام

9_راه یابی سرکار خانم صدیقه کر حسن لو به مرحله کشوری در مسابقات سیر مطالعاتی شهید مطهری

10_انتخاب سرکار خانم عاطفه ارین به عنوان سر گروه حسابداران سه مدرسه صفا دشت ،شهریار و شهرقدس به خاطر توانمندی ایشان در محاسبات مالی از طرف مکز مدیریت حوزه علمیه خواهران

به امید درخشش بیشتر مدرسه علمیه باقر العلوم علیه السلام و موفقیت روز افزون همه طلاب و اساتید و کادر عزیز

گزارشهای خوب حوزه ی ما

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 7ام مرداد, 1396

​ به حول وقوه ی الهی شنبه ها درحوزه ی مابحث وتدریس عروه به کمک استاد عزیزمان خانم غلامی برگزارمیشود این نحوه تدریس باتدریس کلاسی ترم متفاوت است هربحث رایکی از طلاب جلوتر مطالعه کرده ودرکلاس تدریس میکند واستاد،نکته های اصولی وفقهی راضمن تدریس دوستمان میفرمایند

همزمان با اغاز هفته کرامت و میلاد با سعادت کریمه اهل بیت فاطمه معصومه سلام الله علیها وروز دختر مراسم جشن و مولودی خوانی در حوزه علمیه برگزار گردید

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 4ام مرداد, 1396

?? امروز هفتم مرداد ماه بعد از اتمام کلاس اختصاصی اخلاق استاد عزیز سر کار خانم دکتر همیز مراسم جشن و مولودی خوانی به مناسبت آغاز هفته کرامت و میلاد با سعادت خانم فاطمه معصومه سلام الله علیهادر سالن اجتماعات حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام برگزار گردید .دراین مراسم که جمعی از شهروندان عزیز نیز حضور داشتند سرکار خانم دکتر همیز به ایراد سخنرانی پرداختند .استاد به اوضاع بد زمان امام رضا علیه السلام اشاره کردند و اینکه حضرت معصومه علیها السلام پاسخگوی سوالات مردم بودند و مانند امامان معصوم از علم وافری برخوردار بودند استاد اضافه کردند اینکه هارون الرشید از یزید بدتر بود جای هیچ شک و شبهه ای نیست چرا که هارون الرشید در قالب یک عالم شیعی لطمات جبران ناپذیری به اسلام زد و با تر جمه کتب رومی و غربی سعی در ضربه زدن به علم امامان و وارد کردن شبهات به اسلام بود دکتر همیز در ادامه اضافه نمودند که هر گاه دختری تربیت کردید که ام ابیهای پدرش باشد در تربیت فرزند خود شک نکنید .یک دختر باید غمخوار پدر باشد و بتواند از چهره پدرش بفهمد که دران لحظه چه چیزی نیاز دارد و چگونه میتواند پدرش را تسکین دهد .بعد از ایراد سخنرانی توسط دکتر همیز سر کار خانم مردکانلو به مولودی خوانی و مدیحه سرایی پرداختند ودر انتها در تکریم طلاب  واساتید عزیزی که اسم بزرگوارشان معصومه بود و همچنین دختر بچه‌ها ی همراه مادران هدایایی تقدیم و سپس از مهمانان گرامی پذیرایی شد .و مراسم با قراعت نماز جماعت ظهر به پایان رسید .

پیام تبریک مدیریت محترم حوزه علمیه به مناسب میلاد کریمه اهل بیت علیها السلام 

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 2ام مرداد, 1396

​طلاب عزیز وگرامی سلام علیکم 

وقتتون متبرک به انوار الهی ان شاءالله ?????

میلاد با سعادت کریمه اهل بیت فاطمه معصومه علیها السلام که بارگاه نورانیش محل دایمی نزول فرشتگان بر زمین و دروازه بهشت است وروز دختر بر همه شما فرخنده و گرامی باد ارزش دختر را خدایی می داند که هر کسی را لایق دیدن جسمش نکرد ،ارزش دختر را خدایی میداند که به بهترین مخلوقش حضرت محمد صلی الله علیه و آله دختری عطا کرد که هدایت جهان به عهده فرزندان اوست .بهار عمرتان پر از خیر و برکت و شادی و ان شاءالله که در مسیر هدایت و تدین مایه مباهات حضرت باشید??

❤️❤️ مدیر حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام زینب سلیمان پور

گزارشهای خوب حوزه ی ما

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 29ام تیر, 1396

​✍??،امروزفراخوان اولین گردهمایی طلاب برای المپیاد علمی سال جاری بود،بنابرتصمیم مدیریت محترم حوزه باقرالعلوم«ع»شهرقدس از هر پایه ی تحصیلی تعدادی ازطلاب به انتخاب اساتید برای شرکت دراین کلاسهادعوت شده بودند،هدف ازاین کلاسها آمادگی طلاب برای شرکت هدفمنددرالمپیاد علمی بود به امید اینکه طلاب بتوانندنتایج خوبی رابرای این زحمت اساتید به ارمغان بیاورند أجرکم عندالله

گزارشهای خوب حوزه ی ما

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 28ام تیر, 1396

✍??،امروز سومین جلسه ی تفسیر ،توسط استاد عزیزمان خانم یوسفی برگزارشد قصددارم نکاتی ازاین جلسات عرض کنم امیدکه مفید باشد ایشان از سوره علق که به روایتی اولین سوره ی نازل شده برپیامبر می باشد ایتداآیه ی «بسم الله الرحمن الرحیم »اینکه ترجمه ی این آیه به«به نام خداوند بخشنده ی مهربان »اشتباه است دلیل اینکه اگر درکتابهای لغت وترجمه اگر به نام خداوند بخشنده ی مهربان رابه عربی ترجمه کنید هیچگاه «بسم الله الرحمن الرحیم »نخواهد شدودرترکیب این آیه هم بسم جارومجرور متعلق به فعل یاشبه فعلی که ابتدای هرسوره ای میباشد والله مضاف الیه اسم، والرحمن والرحیم دوصفت اسم میباشند درعربی برخلاف فارسی مضاف الیه برصفت مقدم میشود امادرفارسی، مثل کتاب خوب من ،صفت برمضاف الیه مقدم شد واینکه اسم از سمو به معنای نشانه وعلامت میباشد وسوال از کسانیکه میفرمایند رحمن ورحیم صفت الله هستند «چراباید دوصفت رحمن ورحیم برای خداوند ذکر شود»درنتیجه شاید ترجمه صحیح این باشد به نشانه خداوندکه رحمن ورحیم است ودرآیات دیگری خداوند نشانه خود راپیامبر معرفی میکند پس مادرهر سوره مستقیم نام خدارانمیبریم بلکه کارها وآیات رابه نشانه خداشروع میکنیم به نظر حقیر ،شاید این گونه شروع کردنها خود بستر ظرفیت سازی باشد یعنی مابرای درخانه ی خدارفتن نیاز به توسل به نشانه اش پیامبر ومعصومین داریم ودانستن اسماء الهی وبکاربردن آن درظرفیت هرکسی نیست برای تأمل بیشتر به تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی رجوع شود

خانم شهربانو شابلاغی

گزارشهای خوب حوزه ی ما

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 27ام تیر, 1396

جلسه امروز تفسیر توسط استاد یوسفی ،کلمه إقرأ درمعنای لغوی بخوان امادرحقیقت به منظور خواندن وشنیدن ودیدن پیوسته است وپس یعنی پیوسته بخوان وبشنووببین نشانه پروردگارت که خلق کردالذی صفت رب است وفعل خلق دومفعولیست که مفعولهایش نیامده ویکی ازدلایل نیامدن مفعول این استکه فعل عمومیت دارد وهمه راشامل میشود،ادامه دارد إن شاءالله

گزارشهای خوب حوزه ی ما

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 25ام تیر, 1396

??✍گزارشهای خوب حوزه ی ما،کلاس احکام امروز ماهمانطور که قبلا گفته بودم توسط استاد عزیز خانم غلامی از عروةالوثقی تدریس میشود، بعداز معین کردن بحث بعدی که قرارشد از حیض شروع شود ایشان به معرفی کتاب موسوعةالاحکام آقای خویی پرداختند که یکی از کتابهایی است که به ادله ی احکام عروة پرداخته است ،سپس بحث کوتاهی درمورد نذر غسل بازیارت که درکتاب عروه 5 وجه برای آن ذکر شده بیان فرمودندسپس یکی از دوستان عملا وضوونکته هایی که ممکن است دروضوپیش بیاید رامطرح کردند مثلا اگرهنگام مسح سر رطوبت دست با آب پیشانی برخوردکند وضوباطل است علت ،زیرادراینصورت مسح پاباآب خارجی خواهد بود ویاخانمی که النگو دارد بهتر است که درهنگام وضو ابتداالنگوراتاپایین ترین نقطه ی دست بکشد سپس از بالا آب رابریزد سپس النگو رابالا کشیده وپایین دست راهم دست بکشدسوال آیا آب به بالا برنگشته ووضوباطل نمیشود استاد فرمودند نیت شستن پاییین به بالا راکه نداریم پس میتوان به قصد شستن پایین دست النگو رابالاکشید واین مصداق برگشتآب محسوب نمیشود چون چنین نیتی نداریم ،ودیگرنکته این که اگر درشستن عضوی ازوضو شک کردیم تامشغول عضودیگرنشدیم باید دوباره عضومشکوک راشستشو داده واگر از موضع مشکوک خارج شدیم به شک اعتنا نمیکنیم ودیگر اینکه باید هنگام وضو مانع نباشد مدادوسرمه که اکثرا زیر چشم میریزد جرم داشته وباید برطرف شود کرمهای ضدافتاب وآرایشی جرم داردووضووغسل چون شرط واقعی هستند اگر بعداز وضووغسل معلوم شود که مانعی وجود داشته عبادتهای انجام شده باید قضاشود بحث طولانی بود نکته هایی که فکرکردم مهم هستند رانوشتم اگرسوالی درمورد وضوباشد درخدمتم

خانم شهربانو شابلاغی