موضوع: "فرهنگی"

فراخوان ..

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 23ام شهریور, 1396


​انتخاب نام نشریه با شما اهدای جایزه به بهترین پیشنهاد باما ?پیامک کنید به این شماره09907060436 به همراه نام ونام خانوادگی ??

با سلام طلاب عزیز و.گرامی با توجه به رونمایی از اولین نسخه نشریه علمی پژوهشی حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام از شما طلاب عزیز درخواست میکنیم تا برای انتخاب نام نشریه پیشنهاد دهید تا ان شاءالله بهترین نام انتخاب شود به بهترین پیشنهاد جایزه نفیسی اهدا خواهد شد و نام پیشنهاد دهنده در نسخه دوم نشریه برای همیشه ثبت خواهد شد ان شاءالله طلاب عزیز بسم الله☺️☝️

چهارشنبه های  زهرایی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396

بسم الله الرحمن الرحیم

وقتی در خیابانهای شهرمان راه می روم ثانیه شماری می کنم برای رسیدن به خانه…شایدهم برای در رفتن از زیر بار مسئولیت…با خودم می گویم اینکه به اینجا رسیدیم که حتی می ترسیم یک نُچ فقط یک نُچ برای دینمان به زبان بیاوریم

اغلب سکوت را ترجیح می دهیم حتما تقصیر خودمان است از بس در همان مرحله ی قول لیٌن” ماندیم و ازبس به جای امر به معروف خواهش به آن کردیم.

حتی حاضر نشدیم یک اخم را هم  تحمل کنیم.پس باید بکشیم این خفقان را …و بکشیم این دوری از صاحب عصرمان را…

آن موقع که خیلی راحتتر از الان می شد جلوی بدحجابی ها و بی حیایی ها را گرفت دست روی دست گذاشتیم و تنها دلیل حجاب را برای دخترانمان بهشت و تنها دلیل عدم بی حجابی را جهنم تعریف کردیم نگفتیم این دختر عقل دارد فقط یک دلیل عقل پذیر برایش بیاوریم حالا دیگر بزرگ شده با ملاکهای غرب و اصلا گوشش به ما نیست تا برایش بخوانیم تفسیر آیه ی حجاب را !!!

و تا کی

تا کی این تراژدی مرگبار ادامه خواهد داشت؟؟!

برگزاری جشن به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) در حوزه علمیه باقر العلوم شهر قدس علیه السلام

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 3ام شهریور, 1396

یکم شهریور چهارشنبه

بمناسبت فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) مراسم جشن با شکوهی با حضور جمعی از طلاب وکادر محترم حوزه برگزار گردید.

به گزارش واحد فرهنگی حوزه، بمناسبت فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) مراسم جشن با شکوهی با حضور طلاب ، در سالن اجتماعات حوزه برگزار گردید.در ابتدای این مراسم سرکار خانم دکتر  ، استاد برجسته اخلاق ضمن تبریک این روز بزرگ  از طلاب خواستند  سیره و روش زندگی این دو بزرگوار را الگوی عملی در زندگی خویش قرار دهند .

در ادامه استاد، پیرامون ازدواج آسان و آگاهانه مطالبی بیان داشتند  که مورد توجه حاضران قرار گرفت 

پس از آن سرکار خانم استارکی  به مولودی خوانی پرداختند  که حال و هوای معنوی خاصی به مراسم بخشید و اعضاء بهره کافی بردند . در پایان نیز از شرکت کنندگان در مراسم پذیرایی شد  در بین موعوین توزیع شد. و مراسم با نماز جماعت ظهر و عصر به پایان رسید

کارگاه آموزشی آسیب شناسی تبلیغ دوم شهریور  وی‍ژه مبلغات شهر قدس برگزار شد.

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 3ام شهریور, 1396

این کارگاه که به همت سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان وحوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام در سالن اجتماعات حوزه برگزار گردید جمعی از طلاب و مبلغات محترم شهرستان حضور داشتند 

به گزارش واحد فرهنگی حوزه، در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین جناب اقای دکتر معصومی به بیان آفت ها و ناهنجاری های مرتبط با زندگی تبلیغی روحانیون اشاره کرد و گفت: آسیب های مربوط به مهارت های فردی به سه بخش شناخت،‌احساسات و رفتار و مهارت های ارتباطی به دو بخش خانوادگی و اجتماعی تقسیم می‌شود.

وی به آسیب های شناختی در مبلّغین اشاره کرد و گفت: عدم اطلاع از قوانین اجتماعی،‌ کمبود دانش، ناتوانی در جداکردن فکری خود از جامعه، و تعمیم خاطرات و تجربیات شخصی به دیگران، از جمله آسیب های این بخش است.

حجت‌الاسلام دکتر معصومی احساس تنهایی و سردی عاطفی را جزو آفت های احساسی و رفتار از بالا به پایین،‌بی نظمی و بی مهارتی را از جمله آفت های رفتاری در حوزه آسیب شناسی تبلیغ بیان کرد.

وی در ادامه سخنان خود ناتوانی در تطبیق الگوهای معرفی شده با زندگی واقعی، آرمان خواهی افراطی، مشکلات اقتصادی، برخوردهای تبعیض آمیز با افراد، و ناتوانی در سازماندهی افراد و شکوفاسازی استعدادها را از جمله آفت های خانوادگی و اجتماعی در حوزه مهارت های ارتباطی عنوان کرد.

این کارگاه از ساعت نه صبح اغاز و به مدت سه ساعت ادامه  با وفقه کوچک استراحت ادامه یافت و در انتها زمانی برای پاسخ گویی به سوالات حضار گذاشته شد.

حجاب زهرایی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

وقتی مروارید زیبایی هایت را به صدف حجاب و عفاف می سپاری، خدا تو را آبی می کند. آنقدر آبی که آسمان به تو رشک می برد

⛔هر روز شالهایتان عقب ‌تر

⛔مانتوهایتان چسبان ‌تر

⛔ ساپورتتان تنگ‌ تر

⛔رژ لبتان پررنگ‌تر میشود

❓دل چند نفر را لرزانده‌اید؟

❓کدام مرد را از همسر خود دلسرد کرده‌اید؟

❓چند پسربچه را به سمت پنهانی دیدن عکس و فیلم مستهجن سوق داده‌اید؟

❓چند جوان را به سمت خودارضایی و زنا سوق داده اید؟

❓اشک چند پدر و مادر و همسر شهید را درآوردید؟

❓چند دختر بچه را تشویق کرده‌اید که بعدها بی حجابی را انتخاب کند؟

❓چند زن را به فکرانداخته‌اید که از قافله مد عقب نمانند؟

❓آه حسرت چند کارگر دور از خانواده را بلند کرده‌اید؟

❓پا روی خون کدام شهید گذاشتید؟

❓باعث دعوای چند زن و شوهر، بخاطر مدل تیپ زدن و آرایش کردن شدید؟

❓چند زوج را بهم بی اعتماد کرده‌اید؟

❓ نگاه‌های یواشکی چند مردی که همسرش دارد کنارش راه میرود، به تیپ و هیکلت افتاد؟

بنده‌ی کدام خداییید؟

چطور؟

?بازهم میگویی، دلم پاک است!

?چادری ها بروند خودشان را اصلاح کنند؟

بازهم میگویی، مردها چشمشان را ببندندنگاه نکنند؟

جامعه چاردیواری اختیاری تو نیست

چند خط را می نویسم احساس می کنم در جلسه ی هیاتمان روضه می خوانم انگار یادمان رفته است از صدر اسلام تا همین جنگ تحمیلی خودمان چقدر خون ریخته شده تا احکام حفظ بماند، ناموس در امان باشد ولی این روزها بعضی چقدر خوب جواب این همه خون ریخته شده را می دهند

آیا شنیده ای وقتی خانم زینب سلام الله علیها وارد شام شد نخستین خواسته و نگرانیش چه بود؟

در فضایی که زینب کانون مصیبت شده است ، خودش داغدار است و مونس دیگران شده ، اگر سکوت کند بغضش در گلو می شکند و اگر گریه کند کودکان هم بی تابی می کنند، در فضایی که حسینش نیست علمدار و علی اکبرش هم شهید شده اند از تشنگی جان به لب رسیده است ولی زینب نه از کسی آبی خواست نه سراغی از برادرش و فرزندانش گرفت اولین دغدغه ی او این بود که نکند چشم نا محرم او را ببیند.

خواهرم تو را چه شده است که اینگونه در خیابان ظاهر می شوی ؟ که گاهی خواهر شرمش می شود آنگونه جلوی برادرش ظاهر شود آیا می دانی هستند بسیاری درهمین کره ی خاکی از دختران و زنانی که برای داشتن حجاب اسلامی از امکانات عمومی محروم مانده اند؟

شنیده ای در کشور آذربایجان دخترانی هستند که گریه می کنند تا اجازه دهند ارثیه ی زینب به دوش گیرند؟ آنوقت امروز در میهن اسلامیم که نهال آن با خون هزاران شهید آبیاری شده است در اوج آرامش، روسری بعضی را بین سرو گردن ، سرگردان می بینیم.

سه شرط مهم برای تأثیرگذار بودنِ کار فرهنگی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 28ام مرداد, 1396

شرط_اول: توجه به تفاوت‌های موجود بین افراد، از این چهار جهت:

1⃣ ایمان: چون درجات ایمان افراد متفاوت است، نباید هیچ فردی را از لحاظ ایمانی با شخص دیگری قیاس کرد.

2⃣ عقل: محدود بودن ظرفیت عقل و درک انسان‌ها نسبت به یکدیگر نیز باید در کار فرهنگی مد نظر قرار گیرد.

3⃣ سلیقه‌ها و گرایش‌ها: روحیات مختلف افراد، سبک متمایزی را برای کار فرهنگی می‌طلبد.

4⃣ موقعیت‌های فرهنگیِ مناطق و محله‌های مختلف: هر مکانی اقتضائات و شرایط خاص خود را دارد.

چگونگی جذاب سازی تبلیغ کودک

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 20ام مرداد, 1396

?1- جذاب بودن  شخصیت مربی :

مربی باید ازروش هایی که شخصیت اورا دوست داشتنی می کند استفاده کندتا باعث جذب کودکان شودچراکه وقتی کودکان به او علاقه مندشوند به سخنان او گوش وعمل می کنند این علاقه باعث یادگیری مطالب وعمل به آنها خواهد شد طبق قواعد روانشناسی کودکان ونوجوانان وقتی به کسی علاقه مند می شوند سعی می کنند خودرابه اوشبیه کنندپس سعی کنید دوست داشتنی وجذاب باشید

? راه های جذاب بودن برای کودک :

✅اهمیت دادن به کودک

کاری کنید که کودک با اهمیت نشان داده شود چرا که انسان به طور ذاتی نیاز دارد که اورا ارزشمند بدانند اگر کاری کنید که کودک احساس مهم بودن بکند باعث ایجاد علاقه وجذابیت شما نزد اوخواهد بود وقتی کودکی صحبت می کند چنان محو دراوشوید که گویی کسی جزاودرجهان نیست وقتی به سخنانش گوش می دهید طوری رفتارکنید که گویی هرکلمه ای که به زبان می آورد مهم است از سخنانش تعریف کنید وبه اوبگویید که چه قدر از سخنانش لذت می برید .

✅پذیرش کودکان همانگونه که هستند

کودک رابی قیدوشرط بپذیرید به طورکامل!ازآنها انتقاد وعیب جویی نکنید چنان وانمود کنید که گویی آنها معجزه خلقت هستند !این نقطه شروع جذب است خواهید پرسید چگونه پذیرش تمام وکمال خودرانشان دهیم ؟ بالبخند وقتی باخوشحالی لبخند بزنید اعتمادبه نفس آنها افزایش می یابد واحساس خوبی درباره ی خودشان پیدا می کنند وشخصی که این احساس رابه آنها القاءکند دوست می دارند قبل ازانکه چیزی بگویید.

✅تقدیروتشکرازکودک

ازکودکان به خاطرکارهای کوچک وبزرگ آنها تقدیرکنید این طوری بیشتراحساس قابلیت وتوانایی می کنند دراین صورت بازدهی دوبرابر خواهد بود وشماهم به فردی باجذبه تبدیل می شوید.

✅تحسین وتایید کودکان

همه انسان ها درطول زندگی نیازی ناخودآگاه به تایید شدن دارند هرگاه کودکان را تایید یابه عبارتی ستایش کنید اعتماد به نفسشان افزایش یافته احساس شگفت انگیزبودن می کنند آنان راتحسین نمایید مثلا کودک رابه خاطربردن جایزه وپیگیربودنش درمسابقه ستایش کنید .همیشه دنبال چیزی درکودک بگردید که قابل تحسین باشد، دراین صورت اوخودراموثر وارزشمند می یابد وشما راهم بسیاردوست خواهد داشت.

✅توجه به کودک

این خصوصیت مهم ترین خصیصه وکلید جذبه آنی و وسیله ای قوی برای القاءاعتماد به نفس به کودک است.

✅استفاده ازکلمات محبت آمیز

درهنگام برخورد با کودک از الفاظی صمیمی ومحبت آمیزاستفاده کنید مثلا: سلام خدمت بچه های گل چه قدربچه های شادومهربونی/ بچه های باایمان و نمازخون /معلومه که حافظه شما خیلی خوبه /آفرین به این بچه ها /می خوام به شما جایزه بدم و…

✅استفاده ازاسم کوچک کودک

 اگر کودک ببیند مربی همچون دوستانش اورابااسم کوچک صدامی کند احساس دوست داشتن بیشتر ونزدیکی بالاتری به مربی می کند زیرا کسانی اورابااسم کوچک صدامی کنند که به اونزدیک ترندوشما بااین ابتکار چون نزدیکان او خواهید شد.

✅روی خندان وبشاش

روی خندان و بشاش ازلحاظ روحی وروانی باعث آرامش درکودک می شود. درلحظات مختلف لبخند بزنید مثل:هنگام شروع صحبت/ سلام کردن /جواب سؤال دادن/ لحظه خداحافظی یاهنگام صدازدن بچه ها لبخند بزنید وبشاش باشید.

✅چون آشنایی دیرینه

باکودکان طوری رفتارنمایید که گویی انگارمدت هاست آنها رامی شناسید همچون دوستی قدیمی که مدت ها اورا ندیده اید وناگهان اورا ملاقات کرده اید. هیجان زده ،خوشحال ،سپاسگزارواحساساتی!

?2- استفاده ازروش های جذاب ومورد علاقه کودکان :

درصورت جذاب بودن روش های ارائه مطلب به کودک اهتمام کودک به فراگیری بیشترودقت وسرعت انتقال مطلب بالاترخواهد بود ازجمله روش های مورد علاقه کودکان عبارت است از:

۱- روش بازی 

۲- روش قصه گویی

۳- نمایش وپانتومیم 

۴- مسابقات مختلف

 ۵-اهداءجایزه

۶-تعامل وشرکت دادن کودکان درتدریس، اجراءو مسابقات

۷- برگزاری تدریس درزمان ومکان مناسب 

۸-آراستگی ظاهر مربی

ایرانی ،ایرانی  بخر

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 19ام مرداد, 1396

?سال تحصیلی جدید نزدیک است. می‌گویند طبق آمار رسمی، امسال حدود 20 میلیون دانش آموز و دانشجو به کسب دانش مشغول خواهند شد. 

اگر این 20 میلیون، اول مهر امسال هرکدام 20 هزار تومان نوشت افزار خارجی خریداری کنند، مبلغی معادل 400 میلیارد تومان ارز از کشور خارج میشه!!

??

اما اگر بجای آن نوشت افزار ایرانی خریداری کنیم علاوه بر اینکه هزاران جوان تحصیلکرده ایرانی مشغول به کارخواهندشد،

از تعطیلی واحدهای تولیدی کشور که در معرض هجوم اجناس قاچاق و بی کیفیت هستند جلوگیری میشه. 

نیازی نیست هر جنس بی کیفیتی را خریداری کنیم اما‌ کالاهای با کیفیت ایرانی کم نیستند. پس بیاییم با هم به وظیفه ملی خود عمل کنیم و به عنوان یک ایرانی ،دست در دست هم دهیم و با آغاز فصل مدارس فقط نوشت افزار ساخت وطن با نمادهای ایرانی بخریم. ?

 ???????????????????????

پوشش طلبه 

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 19ام مرداد, 1396

سلام دوستان عزیز ،امیدکه روز خوبی داشته باشید از دوستانی که لطف فرموده ودرنظرخواهی نوع پوشش طلبه شرکت فرمودندهمین طور دوستانی که ازسر لطف شرکت نفرمودند کمال تشکررادارم ،وامابعد……….دوست داشتم، نتیجه ای که از اساتید خود بابت نوع پوشش طلبه یاد گرفته ام راباشمابه اشتراک بگذارم…….. مؤنث درعربی دراصل به معنای دیده نشده میباشد یعنی دیده نشدن واین به معنای عدم فعالیت های اجتماعی نبوده ونخواهد بود همانطور که حضرت زهرا «سلام الله علیها» دربیداری اجتماع درمنزل ننشستند وبه پیروی از ایشان حضرت زینب «سلام الله علیها»وحضرت معصومه «سلام الله علیها»و…….وتمام بزرگان غیرمعصومی که تالی به معصوم گشتند وامّادرمورد نوع پوشش من وشما که طلبه یاهمسر یک طلبه هستیم باید طوری باشد که ضمن حضور دیده نشود ،پس دوست عزیز طلبه صرف پوشانندگی لباس برای ماکفایت نمیکند چون من وشماالگوونماد دینداری در اجتماع هستیم وبه قول یکی ازاساتید عزیز «پناه برخداطلبه هستیم»وشاید انواع چادرهاباجنس هاورنگهای مختلف پوشانندگی بهتری داشته باشد امادوست عزیز باید توجه کنید چادرملی وعربی وشالی ودانشجویی و….میپوشاننداماانسان راموردتوجه ودیده شدن هم قرارمیدهندشاید انواع چادر برای خواهر وفامیل شمامناسب باشد ولی برای شما…….حتی درمورد پوشیه دربعضی شهرهاعرف است و دربعضی جاهای دیگر دیده شدن میباشد پس دوست عزیز هرچه که میپوشی اول خودت قاضی خودت باش جلوی یک آینه میتوانی بگوییی بااین پوششش دیده میشوی یانه ،امید که نوع پوشش برای شماهم دغدغه باشد وبرای این حقیر هم دعابفرمایید تاخداهدایت کند إن شاءالله

به قلم شهربانو شابلاغی

 هدیه دادن

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 14ام مرداد, 1396

​? اگر بتوانیم ذره ای از محبت امام عصر نسبت به مردم را در وجودمان ایجاد کنیم، صمیمانه بندگان خدا، مخصوصا اقوام و خویشاوندان را دوست میداریم. یکی از توصیه های رسول گرامی اسلام نسبت به اقوام و خویشان، هدیه دادن است. البته توجه به این نکته ضروریست که لازم نیست حتما مناسبت خاصی داشته باشد.

? پیامبر اسلام میفرمایند: ای صاحبان خویشاوندی! به یکدیگر #هدیه دهید، زیرا هدیه، خوی آدمی را نرم میکند. (مستدرک الوسایل، ج۱۳، ص۲۰۵)

? برای انسان منتظر عمل به این روایت، اهمیت ویژه ای دارد، آن هم در زمانه ای که متاسفانه برای اغلب مردم جمع دوستان، مهم تر از خویشاوندان جلوه میکند.

​مصاحبه ی حضوری با سرکارخانم طاهره همیز در رابطه با عفاف و حجاب

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام مرداد, 1396

  سئوال : ریشه های ترویج بی حجابی چیست ؟وراه کاری که شما برای ترویج حجاب دارید چیست؟ ترویج بی حجابی یکی از شاخه های جنگ نرم است که وارد ایران شده و به شدت هم تلاش زیادی می کند مثلا دربهار وقتی خرمگسی پیدا می شود وشما به آن ضربه می زنید دور خودش می چرخد که شما فکر می کنید جان گرفته درحالی که  روبه مرگ است این ها هم حرکت شان این طوراست حرکت روبه مرگ است اگرما کمی مقاومت کنیم و با تدبیر وسیاست وارد شویم  ان شاا… خداوند درهای خودرا باز می کند. از بی حجابی خبرهایی می آید که عده ایی رامامور می کنند که بروند قم مانکن ومدل بشوند این هم از کارهای جنگ نرم است مخصوصا در شهرهای مذهبی مثل قم ،مشهد،تهران که خیلی ملتهب است حقیقت این ها هم ریشه  در یهود دارد . درمجلس سنای امریکا ۵/۴ میلیارد دلار حدودا تثبیت کرده بودند فقط برای تخریب ایران و فرهنگ ایران.  این ها از خارج پول می گیرند و طرح می دهند ومخالفانی هم که در داخل داریم دوست دارند برای شکست خوردن این نهضت اسلامی کار بکنند و دنبال هواهای نفسانی خودشان هستند ولی خداوند اجازه نمی دهد وخودش یاری می کند ان شاا… و اما راه های مقابله : حقیقت  و تخصصی اش را بخواهیم جواب بدهیم ابتدا تربیت بانوی خانه است مادر خانه را اگر بتوانیم فقیه کنیم تمام فسادها جمع می شود و دشمن این را شناخته است وبانو را از خانه بیرون می کشد مخصوصا این طرح استادیوم که با حضور بانوان می باشد طرح کشاندن زنان به بیرون از خانه است وقتی کانون خانواده ازهم پاشیده بشود مابه هیچ عنوان نمی توانیم کاری از پیش ببریم .

ادامه »

موفقیت های سال تحصیلی96_1395حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 9ام مرداد, 1396

با عنایت و توفیق حضرت حق وتحت توجهات اقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با افتخار موفقیت های سال تحصیلی96_1395حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام را خدمتتان اعلام میداریم امیدواریم که این موفقیت ها همچنان ادامه داشته با شد و روز به روز گسترش یابد .ضمن تشکر و قدر دانی از این بزرگواران جهت کسب موفقیت ها و تشکر ویژه از مدیر مستعد و با انگیزه حوزه سرکار خانم سلیمان پور که همیشه صبورانه با تلاش های بی دریغ خود در جهت اعتلای طلاب عزیز و درخشش مدرسه در تمام سطوح حمایت خود را اعلام کرده است

1_کسب مقام اول المپیاد علمی کشور ی توسط سرکار خانم فریده محمدی

2_کسب مقام برتر استانی در المپیاد علمی توسط سرکار خانم سعیده اسدی

3_انتخاب مقاله برتر سرکار خانم صغری باقر زاده با عنوان حقوق اجتماعی سیاسی فرهنگی زوجه در جشنواره حلی 

4_چاپ و انتشار کتاب سرکار خانم زهرا رضا نژاد با موضوع اقتصاد مقاومتی،اسیب ها و تهدید ها به عنوان پایان نامه برتر

5_چاپ وانتشار مقاله برتر استاد بزرگوارسرکار خانم حوری غلامی باعنوان اسیب های اجتماعی وراهکارها در فصلنامه بین المللی به زبان انگلیسی

6_راه یابی استاد بزرگوار سرکار خانم فاطمه غلامی در دومین جشنواره علمی اساتید با محوریت فقه و اصول

7_انتخاب سرکار خانم سمیه مقدسی به عنوان معاون اموزش شایسته تقدیر از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به خاطر تنظیم و ثبت دقیق زمان ارائه دروس و برنامه ریزی درسی

8_تجلیل مرکز مدیریت خواهران از طلاب برتر فعال فرهنگی از جمله سرکار خانم حمیده تبرایی از حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام

9_راه یابی سرکار خانم صدیقه کر حسن لو به مرحله کشوری در مسابقات سیر مطالعاتی شهید مطهری

10_انتخاب سرکار خانم عاطفه ارین به عنوان سر گروه حسابداران سه مدرسه صفا دشت ،شهریار و شهرقدس به خاطر توانمندی ایشان در محاسبات مالی از طرف مکز مدیریت حوزه علمیه خواهران

به امید درخشش بیشتر مدرسه علمیه باقر العلوم علیه السلام و موفقیت روز افزون همه طلاب و اساتید و کادر عزیز

نیکی به پدر و مادر، داستانی است که تو آن را می نویسی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام مرداد, 1396

حجت الاسلام انصاریان:

 نیکی به پدر و مادر، داستانی است که تو آن را می نویسی

و فرزندانت آن را برایت حکایت می کنند…

پس خوب بنویس…

نیکی به والدین کفاره گناهان است:

شخصی نزد حضرت رسول (ص) آمد عرض کرد: کار زشتی نبوده مگر این‌که من انجام داده‌ام آیا برای من توبه‌ای هست؟ حضرت فرمود: برو به پدر و مادرت نیکی کن تا کفاره گناهانت گردد.

پیامبر اکرم (ص)فرمودند: قسم به خدایی که جانم دردست اوست هر آینه انس پدر و مادر به تو در یک شبانه روز، از جهاد یک سال بهتر است.

رسول خدا(ص) فرمود: خدای را دو ملک است که یکی از آن‌ها میگوید خدایا از هر شری و آفتی نیکی کننده به والدین را نگهدار، و دیگری میگوید: خدایا هلاک کن عاق والدین ها را به سبب غضب فرمودند به آن‌ها و البته دعای ملک هم مستجاب است.

‍ حضرت استاد سید عبد الله فاطمی نیا : 

متأسفانه بسیاری از جوانان ما برخورد و رفتار مناسبی با والدین خود ندارند. عاق والدین فقط آن نیست که خدای نکرده سیلی به پدر و مادر بزنی ! گاهی یک جواب نیمه تلخ به پدر و مادر کدورت و ظلمتی می آورد که صدتا نماز شب خواندن ، آن را جبران نمی کند ! امام زمان هم به انسان توجه نمی کند! امام رضا هم از انسان گله مند است.

 کتاب "کمال الدین و تمام النعمه"

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 5ام مرداد, 1396

نویسنده این کتاب، شیخ صدوق، از بزرگترین شخصیتهای جهان اسلام و از برجسته ترین چهره های درخشان علم و فضیلت است که به دعای امام زمان متولد شده است (ماجرای مفصلی دارد).

? شیخ صدوق در ابتدای کتابش مینویسد: در خواب دیدم در مکّه در حال طواف کعبه هستم. در دور هفتم مولایم حضرت قائم را دیدم که بر در کعبه ایستاده. با دلی مشغول و حالی پریشان نزدیک شدم… سلام کردم و پاسخ دادند و فرمودند: “چرا درباره غیبت کتابی نمی نویسی تا غم و اندوهت برطرف شود؟” گفتم: ای فرزند رسول خدا، قبلا درباره غیبت نوشته ام. فرمودند: “نه به آن طریق؛ اکنون به تو فرمان میدهم کتابی درباره غیبت بنویسی و در آن، غیبت های پیامبران را یادآوری کنی”

? این کتاب شامل ۲بخش است. ۱-شامل مباحث کلی و احادیث جامعی درباره غیبت در امّت های پیشین و اثبات اینکه غیبت امام زمان امری تازه نیست بلکه دارای سابقه طولانیست. ۲-موضوعاتی مانند: ولادت، امامت، غیبت و دلایل آن، تشرّفات، نامه های صادره از حضرت و… (درسنامه مهدویت، ج۱، ص۶۱)

همزمان با اغاز هفته کرامت و میلاد با سعادت کریمه اهل بیت فاطمه معصومه سلام الله علیها وروز دختر مراسم جشن و مولودی خوانی در حوزه علمیه برگزار گردید

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 4ام مرداد, 1396

?? امروز هفتم مرداد ماه بعد از اتمام کلاس اختصاصی اخلاق استاد عزیز سر کار خانم دکتر همیز مراسم جشن و مولودی خوانی به مناسبت آغاز هفته کرامت و میلاد با سعادت خانم فاطمه معصومه سلام الله علیهادر سالن اجتماعات حوزه علمیه باقر العلوم علیه السلام برگزار گردید .دراین مراسم که جمعی از شهروندان عزیز نیز حضور داشتند سرکار خانم دکتر همیز به ایراد سخنرانی پرداختند .استاد به اوضاع بد زمان امام رضا علیه السلام اشاره کردند و اینکه حضرت معصومه علیها السلام پاسخگوی سوالات مردم بودند و مانند امامان معصوم از علم وافری برخوردار بودند استاد اضافه کردند اینکه هارون الرشید از یزید بدتر بود جای هیچ شک و شبهه ای نیست چرا که هارون الرشید در قالب یک عالم شیعی لطمات جبران ناپذیری به اسلام زد و با تر جمه کتب رومی و غربی سعی در ضربه زدن به علم امامان و وارد کردن شبهات به اسلام بود دکتر همیز در ادامه اضافه نمودند که هر گاه دختری تربیت کردید که ام ابیهای پدرش باشد در تربیت فرزند خود شک نکنید .یک دختر باید غمخوار پدر باشد و بتواند از چهره پدرش بفهمد که دران لحظه چه چیزی نیاز دارد و چگونه میتواند پدرش را تسکین دهد .بعد از ایراد سخنرانی توسط دکتر همیز سر کار خانم مردکانلو به مولودی خوانی و مدیحه سرایی پرداختند ودر انتها در تکریم طلاب  واساتید عزیزی که اسم بزرگوارشان معصومه بود و همچنین دختر بچه‌ها ی همراه مادران هدایایی تقدیم و سپس از مهمانان گرامی پذیرایی شد .و مراسم با قراعت نماز جماعت ظهر به پایان رسید .

​ چادر؛ نشانه ملی ما

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 4ام مرداد, 1396

✅ رهبرانقلاب: توجه کنید که هیچ بحثی در این زمینه‌های مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد، خراب خواهد شد. مثلاً بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم، اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است.

? نه این‌که من بخواهم بگویم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من میگویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه‌ی ملی ماست؛ هیچ اشکالی هم ندارد؛ هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی هم در زن ندارد.

? البته میتوان محجبه بود و چادر هم نداشت؛ منتها همین‌جا هم بایستی آن مرز را پیدا کرد.  ۱۳۷۰/۱۰/۰۴

زن، خانواده و سبک زندگی در نگاه رهبر انقلاب

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 3ام مرداد, 1396

 بیان رهبرانقلاب درباره‌ی بی‌اعتنایی میان زن و شوهر

? رهبرانقلاب: مرد قلباً نسبت به زن خود و زن نسبت به مرد خود، #احساس_احترام داشته باشند. به وسيله #وفاداری نسبت به او، اهانت به او نکنيد، بی اعتنايی نکنيد.

?? اينی که شما بيندازی آخر شب بروی خانه، سرِشب با رفيقها و دوست و آشناها و اينها بگردی، آخر شب هم بروی خانه؛ آن بيچاره هم تنها نشسته، يا شام خورده يا نخورده، چرت میزند تا شما برويد، اين بی اعتنايی به اوست. #محبت مثل يک برفی در اينجور رفتارها تدريجاً ذوب میشود. 

?? اينی که شما شوهرتان در خانه منتظر شما نشسته باشد، شما با خواهر به گفتگو، به بگو بخند و صحبت و مهمانی و فلان؛ اينهم بيچاره نشسته منتظر، بچه دار که شديد حالا بچه‌ات را هم يک چند ساعتی نگه داشته، نه غذا درست کردی، نه لباس‌هايش را تميز کردی، نه اتو کردی، نه کاری کردی، بيايی با بی‌اعتنايی؛ اين محبت را از بين میبرد. ۶۳/۲/۱۴ و ۷۱/۹/۱۹ 

سیاسی‌بودن مدال افتخار حوزه است

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 2ام مرداد, 1396


حوزه در تراز انقلاب‌اسلامی باید تمدنی فکر کند
?آیت‌الله‌اعرافی در همایش مدیران حوزه و مسئولان بسیج طلاب:

# حوزه/ حوزه انقلابی باید پاسخگوی نیازهای مردم و انقلاب باشد، سیاسی بودن نباید یک موضوع مذموم شمرده شود، چرا که سیاسی بودن #مدال‌افتخار حوزه است.
?حوزه علمیه قم قبل از رسیدن به پنجاه سالگی، امام خمینی(ره) و اندیشه انقلاب اسلامی را به عنوان یک اندیشه جهانی پرورش داد، اکنون در اتاق‌های فکر، مراکز تحلیل‌گری و نظام‌های امنیتی دنیا به بررسی حوزه می‌پردازند چرا که گفتمان تمدن غربی که بر عالم سیطره دارد و به عنوان یک قدرت بزرگ فرهنگی، سیاسی، نظامی و اجتماعی مطرح است اکنون مقابل گفتمان انقلاب اسلامی کم آورده است.
?بر اساس گزارش‌ها، سرویس‌های مختلف امنیتی نسبت به قم و حوزه‌های علمیه متمرکز هستند و اکنون به صدها پروژه پژوهشی در منطقه و جهان دنبال می‌شود تا نقاط قوت و ضعف بررسی شود که این موضوع یک پدیده طبیعی است.
?امام خمینی(ره) قرائت درستی از اسلام را به عنوان مبنای انقلاب مطرح کرد و این #قرائت‌تمدنی بودن اسلام است در حالی که برخی دارای نگاه‌های حاشیه‌ای هستند و دین مبین اسلام را محدود می‌کنند به همین علت نسبت به معارف اسلام در عرصه‌های مختلف بی‌توجه هستند.

حوزه‌ای که این تفکر را به درستی استخراج و ارائه کند می‌تواند در مسیر انقلاب اسلامی حرکت کند.
?بین‌المللی بودن حوزه یکی دیگر از مؤلفه‌های انقلابی ماندن است.
?حوزه انقلابی باید در مظاهر و شعائر انقلاب بیدار و حاضر در صحنه باشد.
?گفتمان انقلاب اسلامی در #پیچ‌تاریخی مهمی بعد از جنگ جهانی دوم غیبت داشته است به همین علت طی چندین دهه فرصت‌های بسیاری را از دست داده است.
?وقتی که سخن از #بسیج گفته می‌شود منظور بسیجی در تراز حوزه است که به دنبال تولید فکری در حوزه باشد.

?بسیج در حوزه باید بزرگان و عالمانی را تربیت کند که پرورش دهنده بسیجیان و آگاهی‌بخش به مجاهدیان باشد.
?الحشدالشعی و جریاناتی که در عراق، لبنان و کشورهای دیگر با مستکبران مقابله می‌کنند برآمده از بسیج و انقلاب اسلامی هستند.

قدرت دعا

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 2ام مرداد, 1396

?طبق پژوهشهای میدانی دکتر روتلج در سال 2013 ، بیش از نیمی از مردم آمریکا هر روز دعا میکنند! 

و 75 درصد مردم آمریکا اعتقاد دارند دعا کردن نقش مهمی در زندگی روزمره شان دارد.

?در این گزارش اثرات جالبی برای دعا ذکر  میکند: 

1. دعا قدرت کنترل ماهیچه های بدن را افزایش میدهد …

2. دعا در کنترل خشم و مهربان بودن موثر است.

3.دعا کردن برای شخص خاص باعث میشود انسان زودتر از خطای او بگذرد.

4.دعا احساس وحدت و اعتماد به یکدیگر را بالاتر میبرد.

5.دعا اثرات منفی و مخرب استرس را کاهش میدهد.

.

.

 مقاله از سایکولوجی تودی 

محافظ انقلاب

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 2ام مرداد, 1396