موضوع: "ادعیه و زیارات"

آثار تسبیحات حضرت زهرا (س) 

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 18ام مهر, 1396

?✨جلوگیری از تیره بختی 

◆ امام‌صادق علیه السلام به من فرمود: ای ابو‌هارون،‌ ما کودکان خود را همان‌گونه که به نماز فرمان می‌دهیم،‌به تسبیح حضرت زهرا(س) نیز امر می‌کنیم. پس بر این ذکر مداومت کن؛ زیرا هر بنده‌ای بر آن مداومت کند، تیره بخت نمی‌شود.

?✨خشنودی خداوند، دوری کردن شیطان

◆ امام باقرعلیه السلام فرمود: ‌هرکس تسبیح حضرت زهرا را بگوید،‌سپس طلب آمرزش کند، آمرزیده خواهد شد. این تسبیح به زبان یک‌صد مرتبه است، ولی در میزان عمل یک هزار تسبیح به حساب می‌آید و شیطان را دور و خداوند رحمان را خوشنود می‌سازد.»

?✨آمرزش گناهان 

◆ امام صادق علیه السلام نیز به فضیلت تسبیح بعداز نمازهای واجب چنین اشاره کرد:‌ « مَن سَبَحَ تَسبِیحَ فَاطِمَةَ ع قَبلَ أَن یَثنِیَ رِجلَیهِ مِن صَلَاتِهِ الفَرِیضَةِ غَفَرَ اللَهُ لَهُ ، هرکس بعداز نماز واجب تسبیحات حضرت زهرا(س) را بجا آورد قبل از اینکه پای راست را از بالای پای چپ بردارد، جمیع گناهانش آمرزیده می‌شود»

و در حدیثی دیگر فرمود: « مَن سَبَحَ تَسبِیحَ فَاطِمَةَ ع فَقَد ذَکَرَ اللَهَ الذِکرَ الکَثِیر ، کسی که تسبیح فاطمه زهرا(س) را بگوید خدا را به ذکر کثیر یاد کرده است.»

❤️ بعد از هر نماز ❤️

« اَللهُ اَکْبَر » 34 بار

« اَلْحَمْدُلِلّٰه » 33 بار

« سُبْحٰانَ الله » 33 بار

?‍ منبع: خ

کافی ج 3 ص 343

معانی الاخبار ص 193

اعمال روز عاشورا

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 9ام مهر, 1396

1ـ شایسته است شیعیان در این روز دست از کسب و کار بکشند و نیازهاى خانه را امروز تهیّه و ذخیره نکنند و به عزادارى و نوحه سرایى بپردازند و همچون کسانى که عزیزترین افراد خویش را از دست داده اند، غم زده و اندوهگین باشند.

امام على بن موسى الرّضا(علیه السلام) فرمود: هر کس در روز عاشورا، دست از تلاش براى دنیا بردارد، خداوند حاجت هاى دنیوى و اخروى او را برآورده مى سازد، و هر کس که روز عاشورا، روز اندوه و غم و گریه اش باشد، خداوند روز قیامت را روز سرور و شادى او قرار دهد و در بهشت با دیدار ما، چشمش روشن مى شود، و هر کس که روز عاشورا را براى خود روز برکت بداند و در آن روز براى منزل خویش اموالى را ذخیره سازد، آن اموال براى او برکتى نخواهد داشت.(البته کسانى که با مسائل بسیار ضرورى مردم سر و کار دارند مانند اطباى کشیک و امثال آنها از این امر مستثنا هستند)

همچنین در این روز از لعن و بیزارى جستن از قاتلان آن حضرت غافل نشوند و بر این امر تأکید کنند.

2ـ امام باقر(علیه السلام) فرمود: شیعیان در این روز به یکدیگر تسلیت بگویند و چه بهتر که با این جمله ها باشد:

عَظَّمَ اللّهُ أُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ، وَ جَعَلَنا وَ إِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبِینَ بِثارِهِ، مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ آلِ مُحَمَّد عَلَیْهِمُ السَّلامُ.

بزرگ گرداند خدا پاداش ما را در سوگواریمان بر حسین(ع) و قرار دهد خداوند ما و شما را از خون خواهانش به همراه ولیش امام مهدى از خاندان محمّد(ع).

3ـ مرحوم «ابن قولویه»(رحمه الله) مطابق روایتى مى گوید: کسى که در روز عاشورا کنار قبر امام حسین(علیه السلام) باشد و زائران را (کمک کند و) آب دهد، مانند کسى است که لشکر آن حضرت را سیراب کرده باشد و گویا با آن حضرت در کربلا حاضر بوده است.

4ـ هزار مرتبه بر قاتلان آن حضرت لعنت کند و بگوید: اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَیْنِ(علیه السلام).

5ـ خواندن هزار مرتبه سوره «توحید» در این روز فضیلت فراوانى دارد.

امام صادق(علیه السلام) فرموده است: هر کس در روز عاشورا هزار مرتبه سوره «توحید» را بخواند، خداوندِ رحمان به وى نظر (رحمت) افکند و هر کس را که خداوندِ رحمان (با دیده رحمت) نظر کند، وى را مجازات نخواهد کرد.

6ـ در روز عاشورا شایسته است که از خوردن و آشامیدن - بدون قصد روزه - خوددارى نمایند تا این که وقت عصر فرا رسد و از غذا و آب مختصرى (که مصیبت زدگان استفاده مى کنند)، تناول نمایند.

مرحوم «علاّمه مجلسى» در کتاب «زاد المعاد» گفته است که بهتر است روز نهم و دهم ماه محرّم را روزه نگیرند، زیرا بنى امیّه این دو روز را براى برکت و شکر بر قتل امام حسین(علیه السلام) (به عنوان ظاهرسازى) روزه مى گرفتند; از طریق اهل بیت(علیهم السلام) احادیث فراوانى در مذمّت روزه این دو روز، مخصوصاً روزه روز عاشورا نقل شده است.

همچنین در این روز، از مزاح و خنده و دیگر سرگرمى هاى مسرّت بخش دنیوى خوددارى نمایند.

7ـ سزاوار است هنگام غروب روز عاشورا، به یاد مصائب فرزندان و اطفال و زنان حرم امام حسین(علیه السلام) باشند، زیرا آن هنگام از سخت ترین لحظات حرم آل پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود. دشمنان سرمست از باده پیروزى، و اجساد شهیدان روى خاک کربلا، و زنان و کودکان نالان و گریان و پریشان بودند; در همان زمان دستور غارت و آتش زدن خیمه ها صادر شد. اطفال یتیم، زنان بى سرپرست و کودکان تشنه، هر کدام به سویى مى دویدند و در آن میان، زینب و زین العابدین و امّ کلثوم(علیهم السلام) پناهگاه این مصیبت دیدگان بودند و همه غم ها را به دل و جان مى خریدند و همه دشوارى ها را بر خویش هموار مى ساختند، تا دیگران را آرام کنند.

در آن غروب، مصائبى بر خاندان رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) رفت که قابل تصوّر نیست و اندوهى بر آنان فرود آمد که قابل بیان کردن نمى باشد; مصائبى که اشک ها را از دیده ها سرازیر مى سازد و اعماق روح و جان را آزار مى دهد.

8ـ سزاوار است عاشقان و علاقه مندان مکتب سالار شهیدان امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا برخیزند و بر رسول خدا و علىّ مرتضى و فاطمه زهرا و حسن مجتبى و سایر امامان از ذریّه آن حضرت(علیهم السلام) سلام کنند و آنان را در این مصیبت هاى بزرگ، با دلى سوزان و اشکى روان تسلیت گویند و زیارت وارث را بخوانند

اعمال روز مباهله

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 23ام شهریور, 1396

​فردا 24 ذی الحجه ??

?روز مباهله پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)با نصارای نجران(10ه.ق)
?نزول آیه تطهیر در شأن پنج تن آل عبا (9ه.ق)
?انگشتر بخشی امیرالمومنین علی(علیه السلام) درحال رکوع و نزول آیه ولایت(10ه.ق)
?اعمال این روز :
?-غسل
?-روزه
?-دو رکعت نماز: پس از حمد ده بار سوره توحید، ده بار آیة الکرسی و ده بار سوره سوره قدر.

?-خواندن دعای مباهله

?-صدقه دادن

?-خواندن زیارت امیرالمومنین(علیه السلام).

دعا برای دیگران

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 9ام شهریور, 1396

?  امام زين العابدين عليه السلام فرمودند: 

? فرشتگان، هر گاه بشنوند كه مؤمن براى برادر مؤمنش پشت سرِ او دعا مى‏ كند يا از او به نيكى ياد مى ‏كند، مى‏ گويند: نيكو برادرى براى برادرت هستى. در غيابش براى او دعاى خير مى ‏كنى و از وى، به نيكى ياد مى ‏نمايى.

خداوند عز و جل، دوچندانِ آنچه براى او خواستى، به تو عطا نمود و دوچندانِ آنچه او را ستودى، تو را ستود، و تو را بر او برترى است.

و هر گاه بشنوند كه برادرش را به بدى ياد مى ‏كند و او را نفرين مى ‏نمايد، مى ‏گويند: بد برادرى براى برادرت هستى! اى آن كه گناهانت و عيب‏هايت [از جانب خداوند،] پرده‏پوشى شده! از اين رفتارت دست بردار، خود را باش، و خدايى را كه درباره تو عيب‏ پوشى كرده است، سپاس گوى و بدان كه خداوند عز و جل به بنده‏ اش از تو داناتر است.

?  ابراهيم بن هاشم گفت: عبد اللَّه بن جندب را در موقفِ [عرفات‏] ديدم و وقوفى نيكوتر از وقوف او نديدم. پيوسته، دو دستش به سوى آسمان، بلند و اشك‏ هايش بر گونه‏ هايش روان بود، به طورى كه به زمين مى‏ ريخت. وقتى مردم [از عرفات‏] باز گشتند، به او گفتم: اى ابو محمّد! هرگز وقوفى بهتر از وقوف تو نديده ‏ام.

گفت: به خدا سوگند كه من، جز براى برادرانم دعا نكردم؛ زيرا ابو الحسن موسى [كاظم‏] عليه السلام به من خبر داد كه هر كس براى برادرش، پشت سرِ او دعا كند، از عرش ندا مى ‏آيد: «و براى تو باد، صد هزار برابر [آنچه براى برادرت دعا و درخواست كردى‏]!». از اين رو، من خوش نداشتم كه يكصد هزار دعاى تضمين شده را به خاطر يك دعا كه نمى‏ دانم مستجاب مى‏ شود يا نه، رها كنم.

?الكافي: ج 2 ص 508 

? در دعای برای دیگران ، آنها را با نام دعا کنیم ؛ که سیره حضرت زهرا سلام الله علیها بر این بود. 

توصیه هایی برای بهره مندی هرچه بیشتر از روز عرفه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396

استاد فیاض بخش

?سعی کنیم بیش از قبل توسّل به ساحت مقدس امام عصر(عج) داشته باشیم و با نثار هدیه به پیشگاه ایشان، درخواست عنایت خاص حضرتش را در این ایام بنماییم. خصوصاً اعمال و معرفت خود را به محضر ایشان عرضه کنیم تا نواقص آن را به فضل و کرمشان اصلاح و تکمیل فرمایند.

?غسل و زیارت سید الشهداء(ع) از اهم اعمال این روز است؛ با تفصیلی که در کتب ادعیه آمده.

?روز عرفه در بین ایام سال به روز دعا و نیایش به درگاه پروردگار معروف است؛ تا به آنجا که در انتخاب میان روزه این روز -با همه سفارشی که به آن شده- با دعا، دومی مقدم است. لذا باید همه تلاشها در جهت اقامه دعا در این روز باشد و توصیه حقیر آنست که هرچند روز عرفه تعطیل رسمی نیست، ولی اهتمامتان این باشد که از صبح خود را خسته نکنید و بعد از ظهر را تعطیل نمایید و با فراغ بال به دعا و نیایش بپردازید.

?هرچند برای روز عرفه غسل خاص توصیه شده، ولی مرحوم سید در اقبال توصیه میکنند که با همان غسل، نیت غسل زیارت سید الشهداء(ع) و امام عصر(عج) و نیز غسل توبه و همه اغسالی را که در گذشته از انسان فوت شده را بنماید تا با دلی پاک و روحی شاداب به ضیافت عرفه وارد شود.

?چگونگی خواندن دعای عرفه:

? خواندن دعا در جمع، خصوصاً اگر بیش از چهل نفر باشند، به اجابت نزدیکتر است و لذا بهتر است دعا در جمع خوانده شود.

? اما اگر شرایط انسان به گونه ای است که در جمع دچار حواس پرتی میشود و یا در جمع به امور حاشیه ای بیش از خود دعا پرداخته میشود، بهتر است در تنهایی دعا را بخواند و مکانی را انتخاب کند که او را به یاد مرگ و تنهایی در برزخ و قیامت بیندازد؛ لذا رفتن به بیابان و یا قبرستان و یا اماکن مخروبه ای که مورد توجه نیست، در این باب مناسب است. 

?خلاصه اینکه بهتر است در این روز و هنگام دعا، انسان هر کجا که هست خود را فارغ برای خداوند قرار دهد و عوامل مزاحم را به حداقل برساند.

?از اهمّ مطالبی که در آداب دعا توصیه شده، اول از همه توسّل به اهل بیت(ع) و درود و سلام به ساحت مقدس آنهاست.

به استقبال روز عرفه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396

?روز عرفه در میان ایام سال همانند شبهای قدر در میان شبهای آنست. لذا اگر اولیای الهی یک سال انتظار شبهای قدر را میکشیدند و از ماه رجب تهیه استعداد برای درک شب قدر مینمودند، از ابتدای اربعین موسوی نیز همه اهتمامشان برای درک لقای الهی و معرفت به توحید در روز عرفه بود.

? علاوه بر این، در روایات شب قدر اشاره شد که همه‏ اهتمام سالک می‏باید درخواست مغفرت الهی باشد و در عین حال اگر کسی به هر دلیل در شب‏های قدر مشمول مغفرت الهی واقع نشد، امید به روز عرفه داشته باشد. 

?بنابراین، اگر عدم مغفرت الهی به معنای نابودی و هلاکت ابدی عبد است، روز عرفه آخرین سنگر برای توبه‏ بندگان خداوند محسوب می‏شود و به همین دلیل است که مرحوم سید(ره) دعای سوزناکی را برای آخرین لحظات عصر عرفه نقل می‏کند؛ به این مضمون که: «بار الها، اگر در این آخرین مرحله از فرصت قبولی توبه، من به دلیل شقاوت و افسردگی ‏ام از قافله سالکان عقب افتاده‏ ام و توفیق مغفرت برایم حاصل نشده، پس مصیبت‏ زده ‏ای هستم که از تو مسألت دارم مرا از اجر مصیبت ‏دیدگان محروم نگردانی.»

? و لذا هر مقدار که عصر عرفه نزدیک‏تر می‏شد، اهل معنا ابتهال بیشتری به درگاه الهی می‏کردند که مبادا نام آنان در طومار مغفورین در روز عرفه ثبت نشود.

شب عرفه 

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396

​ای مسلم ای بزرگِ مسَلّم تو را سلام 

ای گل که زینت در دارالشهاده ای 

تو اولین سفیرحسینی که حمزه وار 

تا پای جان به راه عقیدت ستاده ای

از غروب شب عرفه تا غروب روز عرفه زمان بسیار بزرگی است. این را گفتم تا امشب که به حسب ظاهر شب عرفه است و موقعیت بسیار خوبی است، هم دعا کنید و هم به اعمال صالحه مشغول شوید! این را هم بدانید که دعاهایی که می‌‏کنید اگر برای دیگران باشد، چیز بیشتری نصیبتان می‌‏شود.

خدا کند یکی از آن کسانی که شما دعا می‏‌کنید من باشم…

?مقید باشید که امشب مشغول به غیر عبادت نشوید! کاری کنید که اشتغالات کنار برود تا بتوانید به سوی عبادات و صالحات بروید! وقتی چنین معادل‌ه‏ایی هست که عبادت امشب مانند عبادت صد و هفتاد ساله است، خیلی انسان باید مراقبت و جدیت داشته باشد. این خیلی قابل توجه است، چون امشب یکی از بزرگترین فرصت‌هایی است که ما داریم.

در روایتی نقل شده است که شب عرفه هر دعای خیری که انسان بکند، به اجابت می‌رسد و برای کسی که در شب عرفه اطاعت الهی را بکند و اعمال صالحه انجام دهد، معادل صد و هفتاد سال اطاعت و عبادت است؛ یعنی از نظر پاداش چنین چیزی به او داده می‏‌شود.

روز_عرفه_را_از_دست_ندهید

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396

?در مورد وجه تسمیه #روز_عرفه چنین گفته اند كه جبرائیل (ع) هنگامی كه مناسك را به حضرت ابراهیم (ع) می آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت» یعنی  « آموختی؟»و او پاسخ داد آری، لذا به این نام خوانده شد.

و نیز گفته اند سبب آن این است كه مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف میكنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی میدانند كه برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا كه یكی از معانی «عرف» صبر و شكیبایی و تحمل است

در کنار مادرمان اعمال روز عرفه را بجا می‌آوردم

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396

«یادم است هنوز بالغ نبودم که اعمال روز #عرفه را بجا آوردم. اعمال آن روز، طولانی هم هست - لابد آشنا هستید؛ خیلی از جوانان با آن اعمال آشنا هستند - چند ساعت طول میکشد. اعمال، از بعد از نماز ظهر و عصر شروع میشود و اگر انسان بخواهد به همه آن اعمال برسد، شاید تا نزدیک غروب - روزهای نه چندان بلند - به طول می‌انجامد.

آن وقت من یادم است که با مادرم - چون مادرم هم خیلی اهل دعا و توجّه و اعمال مستحبّی بود - می‌رفتیم یک گوشه حیاط که سایه بود - منزل ما حیاط کوچکی داشت - آن‌جا فرش پهن می‌کردیم - چون مستحب است که زیر آسمان باشد - هوا گرم بود؛ آن سالهایی که الان در ذهنم مانده، یا تابستان بود، یا شاید پاییز بود، روزها نسبتاً بلند بود. در آن سایه می‌نشستیم و ساعتهای متمادی، اعمال روز عرفه را انجام می‌دادیم. هم دعا داشت، هم #ذکر و هم #نماز. مادرم می‌خواند، من و بعضی از برادر و خواهرها هم بودند، می‌خواندیم.» ۱۳۷۶/۱۱/۱۴

خاطرات_رهبری

زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها در روز یکشنبه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 5ام شهریور, 1396

 

?اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مُمْتَحَنَةُ، اِمْتَحَنَکِ الَّذى خَلَقَکِ، فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ

?سلام بر تو اى آزمایش شده، آزمودت آن خدایى که تو را آفرید پس تو را در آنچه آزمود

?صابِرَةً، اَ نَا لَکِ مُصَدِّقٌ، صابِرٌ عَلى ما اَتى بِهِ اَبُوکِ وَوَصِیُّهُ صَلَواتُ اللهِ

?بردبار یافت و من مقام شامخت را تصدیق دارم و بر آنچه پدرت و همچنین وصى او که درود خدا بر ایشان باد

?عَلَیْهِما، وَاَنـَا اَسْئَلُکِ اِنْ کُنْتُ صَدَّقْتُکِ اِلاَّ اَلْحَقْتِنى بِتَصْدیقى لَهُما لِتُسَرَّ

?آورده اند صابرم و از تو مى خواهم که اگر تو را تصدیق کرده ام تصدیق مرا به آن دو نیز برسانى تا دلم را شاد

?نَفْسى، فَاشْهَدى اَنّى ظاهِرٌ بِوِلایَتِکِ، وَ وِلایَةِ آلِ بَیْتِکِ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ.

?گردانى و گواه باش که من پشت گرم به ولایت تو و ولایت خاندانت صلوات الله علیهم اجمعین هستم.

خلاصه تمامی ادعیه در چهار جمله

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 4ام شهریور, 1396

? روزی شخصی خدمت حضرت امیرالمؤمنین عليه السلام می رود و می‌گوید: یا امیر بنده به علت مشغله زیاد نمی توانم همه دعاها را بخوانم،چه کنم؟

? حضرت امیرالمؤمنین امام علی عليه السلام فرمودند: خلاصه تمام ادعیه را به تو می گویم، هر صبح که بخوانی، گویی تمام دعاها را خواندی.

1️⃣ “الحمدللّه علی کل نعمة”

? خدا را سپاس و حمد می گویم برای هر نعمتی که به من داده است.

2️⃣ “و اسئل اللّه من کل خیر”

? و از خداوند درخواست می کنم هر خیر و خوبی را.

3️⃣ “و استغفر اللّه من کل ذنب”

? و خدایا مرا ببخش برای تمام گناهانم.

4️⃣ “و اعوذ باللّه من کل شر”

? و خدایا به تو پناه می برم از همه بدی ها.

? بحارالانوار، جلد ۹۱ 

دعا برای ظهور، پس از نماز واجب

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 3ام شهریور, 1396

? در کتاب “جمال الصالحین” از امام صادق نقل شده که حضرت فرمودند:

? همانا از #حقوق ما بر شیعیان ما اینست که بعد از هر نماز واجب دست هایشان را بر چانه گذاشته و سه مرتبه بگویند: یا ربّ محمّد عجّل فرج آل محمّد، یا ربّ محمّد إحفظ غیبة محمّد، یا ربّ محمّد إنتقم لابنة محمّد علیهما السّلام.

? ترجمه : ای پروردگار محمد، فرج و گشایش امور آل محمد را تعجیل فرما، ای پروردگار محمد، محافظت کن (دین را در) غیبت محمد، ای پروردگار محمد، انتقام دختر محمد (صلی الله علیه و آله) را بگیر.

? مکیال المکارم، ج۲ بخش۷

دعای مستجاب

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 2ام شهریور, 1396

☀️ آیت الله مجتهدی تهرانی(ره):

 

☑️ كسي كه خدا به او توفيق دعا كردن داده، توفيق اجابت را هم داده است.

            ?ادعوني استجب لكم?

? روايت داريم هركس بعد از نماز ، يك دعای مستجاب دارد❕?

وقتي خدا به شما ميگويد بعد از نماز دستت را بلند كن و يك حاجت از خدا بخواه چرا نميكنی⁉️ ?

آنوقت ميگويی چرا دعا مستجاب نميشود ? ❗️

          ?اللهم عجل الولیک الفرج?

خود را يك اربعين براي دركي بلند تر و شهودي تر از روز عاشورا و صاحب سرّ آن آماده كنيم!

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

?عمده ي افراد از روز عاشورا منتظر روز اربعين اباعبدالله هستند اما اهل طريق روز عاشورا و چهل روز قبل آن را اربعين خويش قرار ميدهند.

?از امروز روز اول ذي الحجه تا روز عاشورا كه در آن مناسبت هاي خاص الخاصي قرار دارد ملتزم به چند فعل زير باشيم و با مداومت و عدم ترك آنها ماه محرم و روز عاشورايي بسيار خاص تر را به تماشا بنشينيم:

?التزام حتمي به نماز اول وقت در تمام وعده ها خصوصا نماز صبح

?دوام وضو حتي الامكان در تمام اوقات ممكن

?قرائت دعاي عهد هر روز بين الطلوعين

? قرائت زيارت عاشورا قبل از اذان ظهر ويا هر فرصت ممكن به اين طريق كه از ابتداي زيارت عاشورا تا اللهم العن اول ظالم …بخوانيم و اين عبارت را به صورت كامل يكبار خوانده و بعد از آن ٩٩ بار عبارت اللهم العنهم جميعا را ذكر نماييم و بعد از آن عبارت السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي… را يكبار كامل خوانده و بعد ٩٩ بار عبارت السلام علي الحسين و علي علي بن الحسين و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين را بخوانيم  و بعد از آن تا انتهاي زيارت و سجده ي آن و دو ركعت نماز زيارت.

بزرگان اهل طريقت تاكيد زيادي بر خواندن اين نوع زيارت عاشورا دارند چرا كه اهل بيت عليهم السلام در روايات تاكيد كرده اند كه كسي كه زيارت عاشورا را به اين نحو بخواند گويا آن را كامل خوانده است.

?قرائت روزانه پنج تا هفت صفحه از قرآن كريم

?ادامه ي نماز شب به صورت حتمي و اگر خداي نكرده فوت شد حتما حتما بجاي آوردن قضاي آن در روز كه در روايت دارد خداوند براي كسي كه قضاي نماز شبش را ميخواند به فرشتگانش فخر و مباهات ميكند و ار را در ملكوت عزيز و بزرگ ميشمارد و اين خود حاكي از آنست كه وقتي قضاي نماز شب چنين امتيازي دارد خود آن چه عظمتي خواهد داشت همانطور كه در روايت قدسي ميفرمايد براي خواننده ي نماز شب چيزي آماده كرده ام كه نه چشمي ديده و نه گوشي شنيده و نه حتي خيال آن به ذهني خطور كرده است.

?دوام مراقبه به اين معنا كه از صبح مراقب باشيم كه مطلقا و بدون هيچ توجيهي هيچ گونه گناهي چه صغيره و كبيره از ما صادر نشود و حتما شب قبل از خواب نسبت به ساعت به ساعت روز خود محاسبه داشته باشيم واگر خداي ناكرده گناهي از ما سرزده بود با عزم راسخ بر ترك گناه براي هر فعل قبيحي استغفار نماييم.

?قرائت زيارت آل يس قبل از غروب و يا هر وقت ممكن

?اين دستورات عصاره اي از مراحل ابتدايي مكتب تربيتي اساتيد بزرگي همچون مرحوم آيت الله سيد علي قاضي طباطبايي ره است كه اگر اين چهل روز نسبت به آن التزام صد درصدي داشته باشيم روز عاشورايي با ظهور خاص تري از اباعبدالله روحي له الفداء خواهيم داشت و اگر كسي اين التزامات را براي خود بعد از اين اربعين نصب العين قرار داد وبدون وقفه ادامه داد كم كم وارد دايره ي عجايب و حالات خاص و ادراكات مافوق عالم دنيا خواهد شد كه به تجربه، صاحبان حقيقت براي تكميل سير و عروج صحيح او حضورا و يا باطنا به سراغ او خواهند آمد و راه وصول به حقيقت و درك مقام نورانيت هياكل توحيد عليهم السلام را براي او هموار خواهند ساخت(رزقنا الله و اياكم)،و اين خود يكي از معاني جستجوي استاد در كلام آيت الله قاضي است كه انسان اگر به استاد كامل رسيد نصف راه را رفته است،و اين جستجو و رسيدن به استاد فقط با خواندن كتب و مطالب حل نخواهدشد بلكه كمر همت بستني و راهي شدني ميطلبدان شاء الله

آب كم جو تشنگي آور بدست

تا كه آبت جوشد از بالا و پست

باطل کردن سحر

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 29ام مرداد, 1396

استاد فاطمی نیا

? ایشان می فرمایند: می توان با صدقه دادن و خواندن دعاهای ” جامعه کبیره ” و ” حدیث کساء “مفاتیح با توجه و حضور قلب ، سحر را از بین برد.

? منبع: نکته ها از نا گفته ها (۱)،ص ۱۹۳

زیارت حضرت مهدی (عج) در روز جمعه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 27ام مرداد, 1396

 ?ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳَﺎ ﺣُﺠَّﺔَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻓِﻲ ﺃَﺭْﺿِﻪِ ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳَﺎ ﻋَﻴْﻦَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻓِﻲ ﺧَﻠْﻘِﻪِ ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳَﺎ ﻧُﻮﺭَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻳَﻬْﺘَﺪِﻱ ﺑِﻪِ ﺍﻟْﻤُﻬْﺘَﺪُﻭﻥَ ﻭَ ﻳُﻔَﺮَّﺝُ ﺑِﻪِ ﻋَﻦِ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟْﻤُﻬَﺬَّﺏُ ﺍﻟْﺨَﺎﺋِﻒُ ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟْﻮَﻟِﻲُّ ﺍﻟﻨَّﺎﺻِﺢُ ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳَﺎ ﺳَﻔِﻴﻨَﺔَ ﺍﻟﻨَّﺠَﺎﺓِ ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳَﺎ ﻋَﻴْﻦَ ﺍﻟْﺤَﻴَﺎﺓِ ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻭَ ﻋَﻠَﻰ ﺁﻝِ ﺑَﻴْﺘِﻚَ ﺍﻟﻄَّﻴِّﺒِﻴﻦَ ﺍﻟﻄَّﺎﻫِﺮِﻳﻦَ ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻋَﺠَّﻞَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻟَﻚَ ﻣَﺎ ﻭَﻋَﺪَﻙَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﺼْﺮِ ﻭَ ﻇُﻬُﻮﺭِ ﺍﻟْﺄَﻣْﺮِ ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳَﺎ ﻣَﻮْﻻ‌ﻱَ ﺃَﻧَﺎ ﻣَﻮْﻻ‌ﻙَ ﻋَﺎﺭِﻑٌ ﺑِﺄُﻭﻻ‌ﻙَ ﻭَ ﺃُﺧْﺮَﺍﻙَ ﺃَﺗَﻘَﺮَّﺏُ ﺇِﻟَﻰ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺗَﻌَﺎﻟَﻰ ﺑِﻚَ ﻭَ ﺑِﺂﻝِ ﺑَﻴْﺘِﻚَ ﻭَ ﺃَﻧْﺘَﻈِﺮُ ﻇُﻬُﻮﺭَﻙَ ﻭَ ﻇُﻬُﻮﺭَ ﺍﻟْﺤَﻖِّ ﻋَﻠَﻰ ﻳَﺪَﻳْﻚَ، ﻭَ ﺃَﺳْﺄَﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﺃَﻥْ ﻳُﺼَﻠِّﻲَ ﻋَﻠَﻰ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ ﻭَ ﺁﻝِ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ ﻭَ ﺃَﻥْ ﻳَﺠْﻌَﻠَﻨِﻲ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻤُﻨْﺘَﻈِﺮِﻳﻦَ ﻟَﻚَ ﻭَ ﺍﻟﺘَّﺎﺑِﻌِﻴﻦَ ﻭَ ﺍﻟﻨَّﺎﺻِﺮِﻳﻦَ ﻟَﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﻋْﺪَﺍﺋِﻚَ ﻭَ ﺍﻟْﻤُﺴْﺘَﺸْﻬَﺪِﻳﻦَ ﺑَﻴْﻦَ ﻳَﺪَﻳْﻚَ ﻓِﻲ ﺟُﻤْﻠَﺔِ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ ﻳَﺎ ﻣَﻮْﻻ‌ﻱَ ﻳَﺎ ﺻَﺎﺣِﺐَ ﺍﻟﺰَّﻣَﺎﻥِ ﺻَﻠَﻮَﺍﺕُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻭَ ﻋَﻠَﻰ ﺁﻝِ ﺑَﻴْﺘِﻚَ ﻫَﺬَﺍ ﻳَﻮْﻡُ ﺍﻟْﺠُﻤُﻌَﺔِ ﻭَ ﻫُﻮَ ﻳَﻮْﻣُﻚَ ﺍﻟْﻤُﺘَﻮَﻗَّﻊُ ﻓِﻴﻪِ ﻇُﻬُﻮﺭُﻙَ ﻭَ ﺍﻟْﻔَﺮَﺝُ ﻓِﻴﻪِ ﻟِﻠْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﻋَﻠَﻰ ﻳَﺪَﻳْﻚَ ﻭَ ﻗَﺘْﻞُ ﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ ﺑِﺴَﻴْﻔِﻚَ ﻭَ ﺃَﻧَﺎ ﻳَﺎ ﻣَﻮْﻻ‌ﻱَ ﻓِﻴﻪِ ﺿَﻴْﻔُﻚَ ﻭَ ﺟَﺎﺭُﻙَ ﻭَ ﺃَﻧْﺖَ ﻳَﺎ ﻣَﻮْﻻ‌ﻱَ ﻛَﺮِﻳﻢٌ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻻ‌ﺩِ ﺍﻟْﻜِﺮَﺍﻡِ ﻭَ ﻣَﺄْﻣُﻮﺭٌ ﺑِﺎﻟﻀِّﻴَﺎﻓَﺔِ ﻭَ ﺍﻟْﺈِﺟَﺎﺭَﺓِ ﻓَﺄَﺿِﻔْﻨِﻲ ﻭَ ﺃَﺟِﺮْﻧِﻲ ﺻَﻠَﻮَﺍﺕُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻭَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﻫْﻞِ ﺑَﻴْﺘِﻚَ ﺍﻟﻄَّﺎﻫِﺮِﻳﻦَ.