موضوع: "سبک زندگی"

آثار و برکات خدمت به پدر و مادر

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 14ام مهر, 1396

✅ برتر از جهاد:

【پیامبر اکرم (ص)فرمودند: قسم به خدایی که جانم دردست اوست هر آینه انس پدر و مادر به تو در یک شبانه روز، از جهاد یک سال بهتر است.】

✅ نیکی به والدین کفاره گناهان است:

【شخصی نزد حضرت رسول (ص) آمد عرض کرد: کار زشتی نبوده مگر این‌که من انجام داده‌ام آیا برای من توبه‌ای

هست؟ 

حضرت فرمود: برو به پدر و مادرت نیکی کن تا کفاره گناهانت گردد.】

✅نگاه شفقت به پدرو مادر:

【پیامبر(ص)وفرمود: نیست فرزند نیکوکار به پدر و مادرش مگر این‌که هر گاه از روی رحمت و محبت به والدین خود بنگرد بهر نظری ثواب یک حج مقبوله برایش می باشد.】

✅ خشنودی والدین خشنودی خداست:

【پیامبر اکرم (ص) فرمودند: خشنودی خداوند با خشنودی والدین است و خشم او با خشم ایشان است.】

✅ دعای ملائکه به نیکی کننده به والدین:

【رسول خدا(ص) فرمود: خدای را دو ملک است که یکی از آن‌ها میگوید خدایا از هر شری و آفتی نیکی کننده به والدین را نگهدار، و دیگری میگوید: خدایا هلاک کن عاق والدین ها را به سبب غضب فرمودند به آن‌ها و البته دعای ملک هم مستجاب است.】

? منبع:

⇦بحار الانوار، ج 74، ص 52

⇦بحار الانوار، ج 74، ص 82

⇦بحار الانوار، ج 74، ص 73.

⇦کنز العمال، ج 16، ص 470.

⇦مستدرک الوسائل کتاب نکاح باب86 ص627

اولویتِ نیکی، دخترانند...

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 19ام شهریور, 1396

? هدیه دادن به همه خوبست اما به اعضای خانواده، بهتر است و هنگام هدیه دادن به اعضای خانواده، توصیه شده که دختران مقدّم باشند. در شرایط امروز جامعه، اگر نیاز عاطفی فرزندان به ویژه دختران از طریق والدین رفع نشود، چه بسا از راههای دیگری که اصلا به مصلحت نیست دنبال رفع آن باشند.

? لذا لازم است که والدین مخصوصا پدرها توجه ویژه ای به خواسته ها و نیارهای دختران خود داشته باشند و از آن جمله میتوان به خرید هدیه درمناسبتهای مختلف برای دختران اشاره کرد. که این هدیه موجب تقویت محبت بین والدین و دختر خانواده میشود.

? پیامبر گرامی اسلام میفرمایند: باید دختران را در دادنِ هدایا بر پسران مقدّم بدارید. زیرا هر کس دخترش را خوشحال کند گویا برده ای از نسل حضرت اسماعیل را آزاد کرده است. (اَمالی شیخ صدوق،  ص۶۷۲)

چرا باید حجاب رعایت شود؟

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 18ام شهریور, 1396

حجت الاسلام ماندگاری:

یه خانم بد حجاب به چهارگروه لطمه میزند :

✅ یک : در خیابان جوان عفیف نمیخواهد به چهره این خانم نگاه کند، بنابراین به خودش فشار می آورد و سرش را پایین می اندازد. پس این فرد اذیت می شود و حقش ضایع می شود زیرا میتوانست راحت در خیابان راه برود مثل وقتی که آلودگی هوا وجود دارد مجبور است که ماسک بزند. 

✅ دو : به جوان بی بند بار هم ظلم می شود ، زیرا این جوان وقتی خانم را در خیابان میبیند ، ازدواجش عقب می افتد. چون مجانی دارد نیازش را برطرف میکند ، فرد باید نیازش را با ازدواج تامین کند نه با هرزگی و چشم چرانی.

✅ سه : چنین خانمهایی به ما می گویند که چرا ازدواج هایمان عقب افتاده است ؟ متاعی که باید گران بفروشند دارند مفت در خیابان حراج میکنند یعنی دارند به خودشون ظلم میکنند.

✅ چهار : به متاهل ها هم ظلم می شود زیرا آقایان متاهل چشمشان به این خانم می افتد که خیلی مرتب است ، وقتی به خانه می روند خانم را در آشپزخانه می بینند که خیلی مرتب نیست و به خاطر همین ، قیافه ها را مقایسه می کند و شروع به بهانه گیری میکند و زندگی بهم میریزد.

پس بی حجابی حق الناس است.

شخصیت دادن به فرزند

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 12ام شهریور, 1396

? ریشه بسیاری از مشکلات و آسیبهای اجتماعی که برای جوانان ما به وجود می آید، بخاطر کمبود شخصیت و عزّت در میان اعضای خانواده است. از طرفی، کرامت و بزرگواری، از عوامل مهم سلامت رفتاری است. از این رو در کنار مهرورزی و محبت به فرزند، باید روح عزت و کرامت را در او دمید.

? در این باره، رسول خدا میفرمایند: فرزندان خود را گرامی بدارید (به آنها شخصیت بدهید) و آنان را خوب تربیت کنید که این کار موجب مغفرت شماست.*۱

? دغدغه مهدی یاوران، تربیت فرزندانی است که اهل عزت و کرامت باشند، زیرا که دوست دارند فرزندی تربیت کنند که او نیز مهدی یاور باشد. یادمان باشد که گاهی اوقات غفلت ازنکاتی به ظاهر کوچک،  مشکلات و آسیب های بزرگی را در پی خواهد داشت.

? ۱-مکارم الاخلاق، ص۲۲۲

اینها را یادتان باشد 

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 5ام شهریور, 1396

کسی که یک گناهی مرتکب می شود ، خداوند ۷ ساعت به او مهلت می دهد که توبه کند ، لذا ملک سمت راست به ملک سمت چپ می گوید : فعلاً ننویس ؛ بگذار ۷ ساعت بگذرد ، بعد اگر دیدی که توبه نکرد ، آن وقت بنویس.

لذا عزیزان من ؛ اینکه آنقدر توصیه شده است ۷۰  بار استغفار بین الطلوعین ، ۷۰ بار استغفار هنگام غروب ، نیمه های شب ، هنگام نماز ظهر ، به این جهت مهم است که گناهان با انجام این استغفارات در نامه ی اعمال نوشته نشود.

فلذاست که بین همه نماز ها ، نماز ظهر مهمترین نماز است ؛ چرا؟ زیرا ؛ درست در اوج اشتغالات انسان خداوند می گوید : بیا تا مهلت این استغفار هفت ساعت ، تمام نشود ؛ کسی که نماز صبح را خوانده است ، ۷ ساعت تا نماز ظهرش معمولاً دچار گناه می شود ؛ خداوند میفرماید :  بیا خودت را پاک کن ؛ نگذار گناهان  در پرونده ات ثبت بشود ؛ نگذار به مقامات بالاتر برسد ؛ تا در دست ملائکه ارضیه است ، قضیه را حلش کن ؛ همان پایین قضیه را حل کن ، نگذار به دست ِملائک سماویه برسد ؛ زیرا آنجا که برسد سخت تر قبول می کنند .

عنایت می فرمایید ، لذا دارد که وقتی هنگام نماز می شد ، پیغمبر اکرم ص می فرمودند :  بلند شوید ، بلند شوید و نمازتان را بخوانید ؛ آن آتشی را که در پشت تان به خاطر گناهان تان روشن کرده اید ، بروید خاموش کنید .

اگر ۷ ساعت بنده گذشت و آن مهلت گذشت و این فرد در غفلت بود ، ملک راست به ملک چپ می گوید : بنویس بر آدمی که هم محروم از استغفار است و هم شقاوت دارد .

? این خطاب های الهی است که انسان را نابود می کند ؛ که ملکی به انسان می گوید: اینها را یادتان باشد

مردم را با رفتار خود به سوی حق دعوت کنید نه با زبانهای خود

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 5ام شهریور, 1396

این سخن که به عبارتهای گوناگون از معصومین(ع) نقل شده، بیانگر اهمیت ارائه الگو و اسوه تربیت است.

 با توجه به وجود غریزه نیرومند تقلید در انسان، یکی از بهترین روشهای تربیتی این است که انسان در عمل مربی دیگران باشد.

 این نقش به ویژه در افرادی از قبیل مربی، معلم ، والدین و روحانی بسیار حساس تر می باشد و متعلم، معلم را موجود ایده آل خود می پندارد خودآگاه و ناخودآگاه از او تقلید می کند .

 حتی در امور جزئی از قبیل سخن گفتن ، لباس پوشیدن ، راه رفتن و …

 اینجاست که نقش مربی و معلم آشکار می شود و باید مواظب تمام حالات و اعمال و رفتار خود باشد ، حتی در امور ریز و به ظاهر غیر قابل توجه. بهترین و متعالی ترین الگوها ، مربیان بشریت یعنی پیامبران و ائمه(ع) می باشند که دیگر مربیان باید زندگی خود را بر سیره و روش آنان منطبق سازند.

 قرآن کریم می فرماید :? « لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه »? یعنی: « به درستی که رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست ». 

بعد از پیامبر (ص) اهل بیت (ع) او الگو راهنما و سرمشق مردم می باشد . 

بعد از اهل بیت (ع ) علماء نقش الگویی دارند همچنین افرادی که عناوین خاصی دارند از قبیل رهبران ، شهدا، و…. 

البته باید توجه داشت که الگو دو جنبه دارد:مثبت و منفی

اگر مربی یا عالم صفت ناپسندی نیز داشته باشد برای دیگران الگو قرار می گیرد . 

و در آخر اینکه نقش الگو اینست که به متربی می فهماند وصول به رشد و کمال همچنان که برای او (الگو) میسر شد، برای من نیز ممکن است، و نیز از باب «ره چنان رو که رهروان رفتند» او را از تردید و سرگردانی در انتخاب مناسب ترین و نزدیکترین راه نجات می دهد…

خلاصه کلام : 

? مربی مومن و متدین در قلب متربی جا دارد و با رفتار خودش تربیت میکند ?

تربیت فرزندان

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 5ام شهریور, 1396

جلوی بچه ها قرآن بخوانید!

جلوی بچه‌ها دعابخوانید!

مقابل چشم بچه ها از خدای متعال بخواهید!

دعا کردن و حرف زدنِ با خدا را عملاً یاد بدهید!

جلوی بچه ها دروغ نگویید!

غیبت نکنید!

اظهار ذلتّ در پیش غیر خدا نکنید!

طمع به مال را نشان ندهید!

اگر اینطور شد، فرزند ما هم اینطوری بار می آید..

شرح احادیث خارج فقه رهبر انقلاب/۱۹

توصیه‌های رهبرانقلاب به زوج‌های جوان

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌علی‌اکبری:

? من این توفیق را داشتم که در جلسه عقد برادرم -که به همراه دختران و پسران جوان دیگری در مراسم خطبه‌خوانی #رهبر_انقلاب شرکت کرده بودند- حضور پیدا کردم. فضای آن جلسه، زیبایی، طراوات، صمیمیت، حکمت و معنویت آن برای من به‌یاد ماندنی بود. اما از همه بیشتر به یاد ماندنی‌تر، نکته‌هایی بود که آقا در یک ربع ساعت که مطرح و در ضمن آن نکته‌های مهم و جالبی را بیان کردند. من حسرت خوردم که چرا این مطالب منتشر نمی‌شود؟ از دوستان پرسیدم که آیا در سایر جلسات عقد هم، این‌چنین نکته‌هایی گفته می‌شود؟ گفتند بله. وقتی متوجه شدم که این سخنان منتشرنشده، احساس کردم که یک جفای چندجانبه صورت گرفته است.

? بر همین اساس این موضوع را با دوستان در میان گذاشتم. آنها هم این موضوع را به بنده حواله دادند و گفتند که شما خودت حاضری در این زمینه کاری انجام بدهی؟ من هم با کمال اشتیاق استقبال کردم و تا آن سال، مجموعه‌ی خطبه‌های که توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خوانده شده بود را جمع‌آوری کردم. جالب است که وقتی این کتاب به سرانجام رسید، دوستان باورشان نمی‌شد. چراکه فکر می‌کردند از این جلسات پراکنده که نوعاً احساس می‌شد نکات ثابتی گفته می‌شود، این‌چنین مجموعه‌ای به‌دست آید.

? در مقدمه‌ی کتاب #مطلع_عشق یادآوری کرده‌ام که این کتاب مدعی این نیست که مجموعه‌ی دیدگاه‌های رهبر انقلاب را در موضوع خانواده و ازدواج ارائه کرده است. بلکه تنها مربوط به جلسات خطبه‌خوانی عقد است. بنده سراغ سخنان دیگر آقا نرفتم. در بخش منابع کتاب هم این موضوع نمایان است. یکی از امتیازات این اثر این بود که قبل از انتشار، کتاب را جهت ملاحظه و اعلام نظر به رهبر انقلاب دادیم. در ابتدا که این کتاب را دیدند، برای ایشان جالب و شیرین بود که از جلسات پراکنده‌ی عقد، یک‌چنین مجموعه‌ای به‌دست آمده است. در هر صورت به تفصیل نگاه کردند و تذکراتی هم برای من فرستادند. مواردی مربوط به بعضی از روایات و استنادات آن بود که آنها را اصلاح کردیم و یکی دو نکته از خاطرات مربوط به عقد ازدواج خود حضرت آقا -که در بعضی از این جلسات اشاره شده بود- به مجموعه اضافه شد و در کل، خوشبختانه کتاب مورد پسند ایشان قرار دارد

باور نداشتن دیگران

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

از ضرر های #دروغ میتوان به این موضوع اشاره کرد که فرد #دروغگو

هیچ کس را باور ندارد و به هیچ کس اعتماد نمیکند ???

چون فکر میکند بقیه هم مثل خودش به او #دروغ میگویند ???

پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند :

?هر کس راستگو تر است سخن مردم را بیشتر باور میکند ?

و هر کس #دروغگوتر است مردم را بیشتر #دروغگو می داند ?

♦️نهج الفصاحه ح 591♦️

⛔️⛔️پس از امروز تا آخر روز یادمان باشد که با #دروغ_گفتن زندگی را بر خودمان سخت میکنیم 

چرا که به هیچ کس نمی توانیم اعتماد کنیم و زندگی بسیار سخت و رنج آور میشود پس از خدا کمک میگیریم برای ترک این عادت زشت

 ان شاءالله …?

توریه کردن چیست ؟

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

?مراقبه روزانه?

سخنی که ظاهر معنی آن راست باشد 

اما شنونده برداشت #دروغین از آن داشته باشد …

از مزایای آن ، این است که

حتی در مواردی که 

#دروغ اجازه داده شده مثل

⭕️حفظ جان و مال و آبروی خود و فرد مومن 

⭕️اصلاح میان دو فرد مومن 

⭕️در جهاد با دشمن دین

اگر چه آن چه را که شنونده از آن

میفهمد #دروغ است 

اما باعث میشود که نفس به #دروغ عادت نکند

چندین مثال از #توریه در قران کریم داریم 

به دو نمونه زیر توجه کنید ..

حضرت ابراهیم هنگامی که توسط کافران به مهمانی دعوت شدند #توریه کردند فرمودند من بیمار هستم 

تا به مهمانی نروند و در شهر بمانند و در نبود مردم بت ها را بشکنند 

تا به این وسیله مردم را #هدایت کنند 

#توریه ایشان به این صورت بود که به بیماری آینده ی خود اشاره کردند 

در حالی که هنوز مبتلا نبودند .

♦️سوره صافات آیه 88 و 89 ♦️

حضرت یوسف که جام خود را در بار گندم برادرش بنیامین گذاشت 

و گفت شما دزد هستید 

قصد ایشان نیز  در #توریه خیر بوده برای #توبه و #هدایت برادران خود . 

و دزدی آنها اشاره به دزدیدن یوسف در دوران طفولیت دارد 

♦️سوره یوسف آیه 70♦️

مراقبه روزانه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

دروغ معمولا از يکی از نقاط ضعف روحی سرچشمه می گيرد .

1⃣گاهی از ضعف ايمان

که انسان خدا را شاهد نمی داند 

يا به خاطر تبرئه خود 

يا به قصد تفريح و شوخی 

حضرت علی علیه السلام فرمودند : 

بنده ای مزه ايمان را نچشد تا #دروغ را وانهد چه شوخی باشد و چه جدی…

اصول کافی #باب_دروغ جلد 5صفحه291

2⃣گاهي انسان به خاطر 

ترس از فقر 

پراکنده شدن مردم از دور او

از دست دادن موقعيت و مقام 

دروغ مي گويد .

3⃣زماني به خاطر علاقه شديد به مال و جاه و مقام و شهرت ديگری زبان به  دروغ می گشايد 

و از اين وظيفه نامشروع برای تامين مقصود خود کمک مي گيرد .

4⃣گاهي تعصب هاي شديد و حبّ و بغض هاي افراطی سبب می شود که انسان به نفع کسی که مورد علاقه اوست 

يا به زيان کسي که مورد نفرت و کينه او می باشد #دروغ بگويد .

5⃣زماني برای آنکه خود را بيش از آنچه که هست بنماياند و اظهار علم کند دروغ مي گوي

ولی….

 در تمام اين صفات رذيله که ريشه صفت دروغ را تشکيل مي دهد 

بايد از کمبود شخصيت و ضعف ايمان نام برد

ديگر از عوامل مهم دروغگویی احساس کمبود شخصيت و عقده حقارت است کسانی که گرفتار چنين عقيده ای هستند با انواع دروغها و لاف و گزافها حقارتی را که در خود احساس می کنند جبران می کنند .

⛔️⛔️پس از امروز تا آخر روز حواسمان باشد که منشا دروغ هایی را که تا کنون گفتیم ریشه یابی کنیم تا به مدد الهی در این مسیر پیشرفتی روز افزون پیدا کنیم ان شاءالله

مراقبه روزانه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 30ام مرداد, 1396

دروغ معمولا از يکی از نقاط ضعف روحی سرچشمه می گيرد .

1⃣گاهی از ضعف ايمان

که انسان خدا را شاهد نمی داند 

يا به خاطر تبرئه خود 

يا به قصد تفريح و شوخی 

حضرت علی علیه السلام فرمودند : 

بنده ای مزه ايمان را نچشد تا #دروغ را وانهد چه شوخی باشد و چه جدی…

اصول کافی #باب_دروغ جلد 5صفحه291

2⃣گاهي انسان به خاطر 

ترس از فقر 

پراکنده شدن مردم از دور او

از دست دادن موقعيت و مقام 

دروغ مي گويد .

3⃣زماني به خاطر علاقه شديد به مال و جاه و مقام و شهرت ديگری زبان به  دروغ می گشايد 

و از اين وظيفه نامشروع برای تامين مقصود خود کمک مي گيرد .

4⃣گاهي تعصب هاي شديد و حبّ و بغض هاي افراطی سبب می شود که انسان به نفع کسی که مورد علاقه اوست 

يا به زيان کسي که مورد نفرت و کينه او می باشد #دروغ بگويد .

5⃣زماني برای آنکه خود را بيش از آنچه که هست بنماياند و اظهار علم کند دروغ مي گوي

ولی….

 در تمام اين صفات رذيله که ريشه صفت دروغ را تشکيل مي دهد 

بايد از کمبود شخصيت و ضعف ايمان نام برد

ديگر از عوامل مهم دروغگویی احساس کمبود شخصيت و عقده حقارت است کسانی که گرفتار چنين عقيده ای هستند با انواع دروغها و لاف و گزافها حقارتی را که در خود احساس می کنند جبران می کنند .

⛔️⛔️پس از امروز تا آخر روز حواسمان باشد که منشا دروغ هایی را که تا کنون گفتیم ریشه یابی کنیم تا به مدد الهی در این مسیر پیشرفتی روز افزون پیدا کنیم ان شاءالله

مراقبه روزانه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 29ام مرداد, 1396

وفا نکردن به عهد مصداقی از دروغ?

خلف وعده نمودن از جمله  دروغ هاست نمودن است و حرام است .

و وفای به شرط و وعده ، واجب و لازم است . 

حضرت رسول صلی الله علیه و آله  فرمودند

هر که ایمان به خدا و روز جزا دارد باید چون وعده نماید ، به آن وعده وفا کند

اصول کافی جلد2صفحه 364

همچنین ایشان

کسی را که وعده کند و عزم وفای به آن را نداشته باشد از جمله منافقین شمرده .

بحارالانوار جلد 75 صفحه 94

️⛔️پس امروز تا اخر روز سعی کنیم تا به عهد خود و قولمان عمل کنیم 

تا به عنوان یک دروغ گو شناخته نشویم..

 مبادا این جانِ با ارزشِ انسانی را به غیر بهشت بفروشید. ارزش جان شما بهشت است

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 29ام مرداد, 1396

?رهبرانقلاب: «انّ الله اشتری من المؤمنین أنفسهم و أموالهم بأنّ لهم الجنّة»؛ این جان را خدای متعال با بهشت معامله می‌کند. «هی فلا تبیعوها بغیرها»، مبادا این جانِ با ارزشِ انسانی را به غیر بهشت بفروشید. ارزش جانِ شما بهشت است. جان شما ارزشی به قدر بهشت دارد.

?آنچه که برای یک انسان اهمیت دارد، این است؛ موفقیت در این دنیا، چشم انداز خوب و در نهایت چشم انداز رضوان الهی و بهشت الهی است. این با مجاهدت به دست می‌آید، با صبر به دست می‌آید، با پرهیزگاری و پاکدامنی به دست می‌آید و با تلاش خستگی ناپذیر به دست می‌آید.

?در مقابل چالش‌هایی که دشمن آفریده، انسان سختی‌هایی را تحمل می‌کند؛ اما قرآن به ما می‌گوید از این سختی‌ها نترسید: «ان تکونوا تألمون فإنّهم یألمون کما تألمون»؛ اگر شما از ناحیه‌ی آسیب دشمن رنجی را تحمل می‌کنید، دشمن هم از ناحیه‌ی مقاومت، صبر و رشادت شما رنج‌هایی را تحمل می‌کند؛ اما با این فرق: «و ترجون من اللَّه ما لا یرجون»؛ چشم‌انداز برای شما چشم اندازِ روشن است، اما برای دشمن نه. ۸۵/۰۸/۱۸

ادامه چله ترک گناه روزانه دروغ

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 28ام مرداد, 1396


گوش دادن به #دروغ?

بايد دانست همان طور که #دروغ بر #دروغگو حرام است 

شنیدن ?#دروغ

همچنين ثبت کردن?#دروغ

و نوشتن?#دروغ

يا خواندن?#دروغ

و گوش دادنش? 

هم حرام می شود .

سوره مائده آیه 41 :

?در مذمت گوش فرادادن به #دروغ است 

چون با علم به اينكه #دروغ است شنوندگان #دروغ آن را می ‏پذيرند .

چون اگر علم به #دروغ بودن آن نداشته باشند ، 

شنيدن #دروغ صفت مذموم شمرده نمی شود .

س امروز تا آخر روز حواسمان باشد که فقط دروغ گفتن گناه نیست بلکه شنیدن دروغ از دیگران و تصدیق نا به جای آنها هم گناه به حساب می آید و علاوه بر اینکه خودمان دروغ نمیگیم سعی کنیم دروغ دیگرانم نشنویم

اگر می‌خواهی نماز را در  اوّلِ‌وقت بخوانی، پس بايد زندگي‌ات را هم متناسب با نماز اوّلِ‌وقت شکل بدهي

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 28ام مرداد, 1396

«اگر انسان بخواهد به فضيلت‌ها برسد بايد براي آن، وقت خالي کند. اگر بايد نماز را اول وقت بخواني، پس بايد زندگي‌ات را هم متناسب با نماز اول وقت شکل دهي. 

نمي‌شود آدم زندگي‌اش را متناسب با نماز اول وقت تنظيم نکند و بعد نماز اول وقت هم بخواند! 

آدمي که مي‌خواهد نماز اول وقت بخواند مثلاً بخواهد که نماز صبحش به جماعت بخواند بايد سر  شب بخوابد. بله، ممکن است يک شب هم براي آدم کار پيش بيايد تا صبح نتواند بخوابد، در اين حالت بايد نمازش را اول وقت بخواند و بعد بخوابد، نه اينکه نزديک سحر بخوابد! ولي اين راهش نيست. يعني اگر کسي مي خواهد موفق به نماز اول وقت باشد، بايد زندگی‌ش را بر مدار نماز اول وقت تنظيم کند والا براي نماز اول وقت موفق نمي‌شود،  امروز يک کار پيش مي‌آيد و فردا يک کار ديگر؛ اين پيداست تدبير نکرده است؛ زيرا درک فضليت ها تدبير مي خواهد.»

?استادسیدمحمّدمهدی میرباقری، ۹۳/۵/۲

اجتماعات مردم دارای تاثیر است

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 27ام مرداد, 1396

حضرت آیت الله #خامنه_ای (مد ظله العالی):

? اجتماعات مردم به‌طور طبیعی دارای تأثیراتی است. خب، یک عدّه‌ای دُور هم جمع میشوند، میگویند، می‌شنوند، تصمیم میگیرند، ارتباطات فکری برقرار میکنند، داده‌ها و گرفته‌های فکری بین خودشان دارند؛ این در کجا اتّفاق بیفتد؟ مثلاً در باشگاه‌های اشرافی و اعیانی برای کارهای مختلف اتّفاق بیفتد که در غرب معمول است، یا در قهوه‌خانه‌ها تشکیل بشود؛ [یا مثل‌] روم باستان که در حمّامها آن‌وقت یک چنین اجتماعاتی تشکیل میشد و دُور هم مردم جمع میشدند و رفتن حمّام بهانه بود برای اینکه بگویند و بشنوند؛ یا در جایی تشکیل بشود که محور آن اقامه‌ی صلات است؛ این خیلی فرق میکند. وقتی اجتماع بر محور نماز و ذکر به وجود آمد، آن‌وقت یک معنای دیگری پیدا میکند، یک جهت دیگری پیدا میکند، دلها را به سمت دیگری میکشاند؛ این ابتکار اسلام بود.

? بیانات در تاریخ ۹۵/۰۵/۳۱

فراغت وقت و قلب در عبادت

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 26ام مرداد, 1396

➖ ﻭ ﺍﺯ ﻓﺮﺍﻏﺖ ﻭﻗﺖ ﻣﻬﻤﺘﺮ ﻓﺮﺍﻏﺖ ﻗﻠﺐ ﺍﺳﺖ. ﺑﻠﻜﻪ ﻓﺮﺍﻏﺖ ﻭﻗﺖ ﻧﻴﺰ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺍﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺍﻏﺖ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺷﺘﻐﺎﻟﺎﺕ ﻭ ﻫﻤﻮﻡ ﺩﻧﻴﺎﻳﻰ ﻓﺎﺭﻍ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﻠﺐ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺘﻔﺮﻗﻪ ﻭ ﺧﻮﺍﻃﺮ ﻣﺘﺸﺘﺘﻪ ﻣﻨﺼﺮﻑ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻭ ﺩﻝ ﺭﺍ ﻳﻜﺴﺮﻩ ﺧﺎﻟﻰ ﻭ ﺧﺎﻟﺺ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﻣﻨﺎﺟﺎﺕ ﺑﺎ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﻭ ﺗﺎ ﻓﺮﺍﻏﺖ ﻗﻠﺐ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﺸﻮﺩ، ﺗﻔﺮﻍ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﻭ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﺸﻮﺩ.

➖ ﻭﻟﻰ ﺑﺪﺑﺨﺘﻰ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻣﺘﺸﺘﺘﻪ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎﻯ ﻣﺘﻔﺮﻗﻪ ﺭﺍ ﺫﺧﻴﺮﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﻳﺎ ﺩﻓﺘﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺕ ﺭﺍ ﮔﺸﻮﺩﻳﻢ، ﻳﺎ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ (ﺭﺍ) ﻣﻔﺘﻮﺡ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ، ﺩﻝ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﻴﻢ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﻭ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﺑﻜﻠﻰ ﻏﺎﻓﻞ ﺷﺪﻩ، ﻳﻚ ﻭﻗﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺁﻳﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﺴﺐ ﻋﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﺳﻠﺎﻡ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺳﻴﺪﻳﻢ! ﺣﻘﻴﻘﺘﺎ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻓﻀﺎﺣﺖ ﺁﻭﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﺎﺟﺎﺕ ﺷﺮﻡ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﺍﺳﺖ. 

? #چهل_حدیث ، امام خمینی (ره)

این حرف‌های مُفت را به همسرتان نگویید!

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 25ام مرداد, 1396

​ رهبرانقلاب: هیچکس به همسرش نگوید که من از تو بالاترم؛ بالاتری یعنی چه؟ یعنی پدر شما بالاتر است از پدر او؛ این حرفِ مفت است، یعنی ثروت شما بیشتر از ثروت همسرتان است؛ اینهم حرفِ مفت است. یعنی شما زیباتر از همسرتان هستید؛ این هم حرفِ مفت است، اسلام این حرف‌ها را قبول ندارد.

‼️ یعنی شما تقوایتان بیشتر است، خب اگر تقوایتان بیشتر است که نباید بگویید من بالاترم! آنی‌که می‌گوید من تقوایم بیشتر است، خود این تنزل در تقواست!

✅ پس با هم بسازید. همانی که مقدر و نصیب شده، آن را مغتنم بشمارید، عطیه الهی بدانید، نعمت خدا بدانید تا ان‌شاءالله خدای متعال هم برکاتش را بر شما نازل کند. ۸۱/۷/۱۱

مراقبه روزانه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 25ام مرداد, 1396

? دروغ نابود کننده اطمینان دیگران?

زندگی در جامعه بر اساس نوعی اعتماد دوجانبه استوار است

?#دروغ به این اعتماد لطمه میزند

?موجب اختلال در روابط بین افراد میشود

?بدبینی را پدید می آورد

?همچنین با افشا شدن دروغ ابروی دروغگو نیز ریخته میشود

حضرت علی علیه السلام میفرمایند:

“از دوستی با #دروغگو بپرهیز که او همچون سراب??? است دور را در نظر تو نزدیک و نزدیک را دور میسازد.”

⛔️⛔️حواسمون باشه كه تا پايان امروز هيچ #دروغي نگيم كه باعث نشه?? علاوه بر گرفتاري به عذاب اخروى اعتماد و #اطمينان مردم رو هم از دست بديم و رابطه موفق با مردم در جامعه نداشته باشيم