موضوع: "ادیان"

 آنه ماری شیمل

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 4ام شهریور, 1396

یکی از معدود مستشرقانی بود که بسیاری از وجوه تاریخ اسلام را با انصاف نگریسته است به گونه ای که برخی او را عاشق جهان تلقی می کنند. عاشقی که هزینه عشق خود به جهان اسلام را نیز پرداخته است.

?شیمل طی مصاحبه ای با مجله اشپیگل که در ۲۲ می ۱۹۹۵ منتشر شد اظهار داشت: من با نگارش۸۰ کتاب تلاش کردم تا تصویری صحیح از اسلام را به خواننده اروپایی منتقل سازم، من این را یک فعالیت سیاسی قلمداد می کردم، من زندگیم را مصروف ایجاد تفاهم میان غرب و شرق کردم. 

? رئیس جمهوری سابق آلمان رومان هرتزوک در مراسم گرامیداشت شیمل گفت: اگر شیمل نبود آلمانی ها نمی فهمیدند تصویری که از اسلام به آن ها ارائه می شود صحیح نمی باشد.

⚡️شیمل و صحیفه سجادیه

شمیل در جایی پیرامون ادعیه اسلامی به ویژه صحیفه سجادیه می گوید: من خود همواره دعاها، احادیث و اخبار اسلامی را از اصل عربی آن می‏خوانم و به ترجمه‏ای مراجعه نمی‏کنم. من خودم بخشی کوچک از کتاب صحیفه سجادیه را به آلمانی ترجمه و منتشر کرده‏ام، قریب هفت سال پیش وقتی مشغول ترجمه دعای رؤیت هلال ماه رمضان و دعای وداع با آن ماه بودم، مادرم در بیمارستان بستری بود و من که به او سر می‏زدم پس از آنکه او به خواب می‏رفت در گوشه‏ای از آن اتاق به کار پاکنویس کردن ترجمه‏ها مشغول می‏شدم. اتاق مادرم دو تختی بود. در تخت دیگر خانمی بسیار فاضله بستری بود که کاتولیکی مؤمن و راسخ العقیده و حتی متعصب بود. وقتی فهمید که من دعاهای اسلامی را ترجمه می‏کنم، دلگیر شد که مگر در مسیحیت و در کتب مقدسه خودمان کمبودی داریم که تو به ادعیه اسلامی روی آوردی!؟ وقتی کتابم چاپ شد یک نسخه برای او فرستادم. یک ماه بعد او به من تلفن زد و گفت: صمیمانه از هدیه این کتاب متشکرم، زیرا هر روز به جای دعا آن را می‏خوانم. وی می افزاید: امام زین‏ العابدین علیه السلام برای بسیاری از مردم جهان غرب کارساز است.

⚡️سنگ قبر شیمل

جالب است که بر روی سنگ قبر آن ماری شیمل با خط زیبای نستعلیق این کلمه نورانی از امیر المؤمنین نقش بسته است که: 

?الناس نیام فاذا ماتوا انتبهو: 

مردم خوابند و وقتی می میرند بیدار مى شوند.

انتظار مهدی با مسيح در انجيل

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 3ام شهریور, 1396

?در عهد جدید وعده ی آمدن شخصی به جز عیسی مسیح نیز مطرح شده! او کیست؟؟

? او تسلی دهنده ی دیگری غیر از مسیح است! 

?مسیح از خدا برای امتش درخواست می کند و خدا او را عطا می کند تا همیشه با ایشان باشد. جهان او را نمی بیند و نمی شناسد…

? طبق نوشته ی مستر هاکس آمریکایی، در انجیل بیش از ۸۰ بار، نوید به ظهور شخصی داده که ۳۰ مورد آن با حضرت عیسی قابل تطبیق است اما ۵۰ مورد دیگرش مربوط به نجات دهنده ای ست که در آخرالزمان ظهور خواهد کرد؛ حضرت عیسی نیز با او خواهد آمد و او را جلال خواهد داد، از ساعت و روز ظهورش جز خدا کسی اطلاعی ندارد.

?انجیل یوحنا، فصل۱۴، آیه۱۷؛ فصلنامه انتظار، ش۱۵، ص۱۵۵؛ قاموس کتاب مقدس، ص۲۱۹؛ یاد مهدی، خادمی، ص۵۲

مرد توحید

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

بنا بر روایات اسلامی، آغاز ماه ذی الحجة سالروز تولد ابراهیم خلیل الله است که ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) همه به او منسوبند.

?( الکافی ج4 ص 149، من لا یحضره الفقیه ج2 ص 87، تهذیب الاحکام ج4 ص 304) 

دهمین روز از این ماه نیز یادآور تسلیم شدن آن ابرمرد تاریخ در پیشگاه الهی است که با دستان خویش فرزندش را به قربانگاه آورد.

بسیار پسندیده است که همچون هفته وحدت (فاصله دو روایت تاریخ ولادت پیامبر اکرم ص) مسلمانان پیشتاز شده فاصله میان این دو واقعه مسرت بخش را به عنوان «دهه گفتگوی ادیان ابراهیمی» معرفی کنند تا به این بهانه پیروان بزرگترین دین های جهان، گرد هم آیند و به جای این که از پشت دیوارهای شیشه ای لب خوانی کرده و به تکفیر یکدیگر روی آورند، روبروی هم نشسته و از نزدیک نظریات یکدیگر را شنیده، بر نقاط مشترک پافشاری کنند تا به جهانیان ثابت کنند که «دینداری» در ادیان ابراهیمی مایه نزدیک شدن به یکدیگر و در کنار هم ایستادن است نه تفرقه و رویارویی.