موضوع: "تحلیلات"

چرا نماز می خوانیم(فلسفه نماز چیست)

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 17ام مهر, 1396

پاسخ استاد حسین انصاریان

نماز از ارکان عبادات حق است ، بنابراین اول باید بدانیم چرا خداوند را عبادت می کنبم تا آنگاه فلسفه نماز نیز روشن گردد. یکی از پایدارترین و قدیمی ترین تجلیات روح آدمی و یکی از  اصیل ترین ابعاد وجود آدمی ، حس نیایش و پرستش است ، هر زمان و مکانی که بشر وجود داشته است ، نیایش و پرستش نیز وجود داشته است . پیامبران پرستش را نیاوردند و ابتکار نکردند ، بلکه نوع پرستش را یعنی نوع آداب و اعمالی که باید پرستش به آن شکل صورت گیرد به بشر آموختند . احساس نیایش ، احساس و نیاز غریزی است به کمالی برتر که در او نقصی نیست و جمالی که در آن زشتی وجود ندارد ، انسان در حال پرستش از وجود محدود خویش می خواهد پرواز کند و به حقیقتی پیوند یابد که در آنجا نقص و کاستی و فنا و محدویت وجود ندارد و به قول –اینشتاین – دانشمند بزرگ عصر ما : در این حال فرد به کوچکی آمال و اهداف بشری پی می برد و عظمت و جلالی را که در ماورای امور و پدیده ها در طبیعت و افکار تظاهر می نماید حس می کند . لذاپرستش جزء غرائز ذاتی و فطری بشر است ، یعنی بشر فطرتا گرایش دارد که یک چیز را تقدیس و تنزیه کند و خویشتن را به او نزدیک کند پیام قرآن این است که ای انسان ! رب خود ،پروردگار خود ،صاحب اختیار خودت را بپرست . الذی خلقکم و الذین من قبلکم : کسی که شما و گذشتگان شما را آفریده است . پرستش نوعی رابطه خاضعانه و ستایشگرانه و سپاسگرانه است که انسان با خدای خود برقرار می کند . عبادت و پرستش علاوه براینکه نیاز فطری بشر است ، راز آفرینش انسان نیز عبادت است و ماخلقت الجن و الانس الا لیعبدون (همانا جن و انس را نیافریدیم مگر برای اینکه مرا پرستش کنند )  عبادت یک پیمان الهی است که انسان در روز ازل با خدای خود پیمان عبودیت بسته است الم اعهدالیکم یا بنی ان لاتعبد و الشیطان انه لکم عدو مبین ،و ان اعبدونی هذا صراط مستقیم . (ای بنی آدم ، آیا من با شما پیمان نبستم که شیطان را پرستش نکنید و مرا پرستش کنید که راه راست است و شما را به سعادت می رساند .) عبادت ماموریت انسان است .

وما امروا الا لیعبدوا الله مخلصین له الدین ….؟ ( آیا مامور نشدید که فقط خدا را خالصانه پرستش کنید ) اکنون که روشن شد عبادت و پرستش از غرایز ذاتی و از نیازهای  فطری انسان است جایگاه نماز در پرستش و عبودیت روشن می شود : نماز عالی ترین تجلی پرستش و عبادت است ، زیرا پرستش یا قولی است یا عملی . و نماز هر دو را  در بر دارد چون اذکار نماز مانند قرائت حمد و سوره ، ذکر رکوع و سجود و تشهد عبادت قولی است و قیام و رکوع و سجود عبادت عملی است نماز رفیع ترین و با اهمیت ترین جایگاه را در عبادات دارد  و در راس آنها می باشد نماز منبع تغذیه روح انسان وامداد الهی است انسان با نماز می تواند قوت بگیرد و انرژی در جهت نیل به کمالات حاصل کند . واستعینوا و بالصبر  الصلاه…. (از نماز استمداد کنید …) کسی که می خواهد یک مسلمان واقعی و مجاهد نیرومند باشد باید نماز خوان خالص و مخلص باشد علی (ع) در آخرین وصایایش که در واپسین لحظات عمر آن حضرت بود فرمود: الله الله فی الصلوه فانها عمود دینکم : ( خدا را خدا را ، درباره نماز که نماز استوانه خیمه دین شماست امام صادق(ع) در آخرین نفس های عمر با برکت خویش فرمودند : لن تنال شفاعتنا مستخفا بالصلاه (هرگز شفاعت ما به مردمی که نماز را سبک بشمارند، خواهد رسید ) . نماز بنیان اعتقادی انسان را به مبداء و معاد تقویت می کند . از حضرت علی (ع) سئوال شد : چرا ما دوبار سجده می کنیم . امیر مومنان (ع) این آیه را خواند : منها خلقناکم و فیها نعیدکم و منها نخرجکم تاره اخری . یعنی سجده یاد آور قیامت و صحنه محشر و مبعوث شدن انسان است .

شخصی از امام صادق (ع) پرسید : برترین چیزهایی که بندگان با آن به پروردگارشان تقرب می جویند و نزدیک می شوند چیست ، حضرت فرمودند : بعد از معرفت و شناخت (خداوند متعال ) من بهتر از نماز نمی دانم . و همین اهمیت نماز است که نسبت به کوتاهی به آن شدیدا نهی شده است از رسول اکرم (ص) روایت شده که فرمود: مبادا  نماز خود را ضایع سازید ، زیرا هرکس که نماز خود را ضایع نماید خدا او را با قارون و فرعون و هامان محشور نماید ، و برخدا حق است که او را با منافقان در آتش افکند ، پس وای برکسی که بر نماز خود مواظبت و نگهبانی ننماید .

سبب عزت موجود نماز است نماز              زینت درگه معبود نماز است نماز

بی نماز از نظر لطف خدا محروم است         شرع را مقصد و مقصود نماز است نماز

شاه عطشان که همه عاشق و دیوانه اوست   گفت عز و شرف و جود نماز است نماز

چرا امام حسین(علیه السلام) در کربلا دعا نکردند تا باران ببارد؟

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 17ام مهر, 1396

طبق روایات شیعه، دعای حضرت نه تنها در مورد باران باریدن مستجاب می گردید؛ بلکه اگر حضرت برای پیروزی ونصرت خویش نیز دعا می کردند،قطعا مستجاب می شد …

اما:

حضرت می خواست در کربلا برای همه مسلمانان ، تسلیم در برابر ارائه حق را به نمایش گذارد و درس عملی تسلیم در برابر مشیت الهی را تا ابد به مردم بیاموزد.

#بنای حضرت بر این بود که در ماجرای عاشورا اسباب غیر عادی و معجزه را به کار نگرفته تا این خود نیز درس دیگری برای مسلمانان شود،

# تا وظیفه آنانی را که قادر به استفاده از اسباب غیرعادی و معجزه نیستند، در برابر ظلم وستم مشخص کند که تحت هیچ شرایطی نباید در برابر ظالم سکوت و ابراز عجز نمود.

# طبق روایات، حضرت در ماجرای عاشورا، درخواست فرشتگان و جنیان را برای یاری رد نموده و روی عهدی که با خداوند بسته بودند(که این بلاها را در راه خدا و رضای خدا تحمل کنند)باقی ماندند.

حتی با اینکه خداوند در ضمن روز عاشورا به امام علیه السلام اجازه حق انتخاب داده بود که بتواند پیروزی را انتخاب کند، ولی حضرت بر عهد خویش با خداوند استوار ماند و خود و خاندانش را فدای خدا و اسلام نمود…

?این خود سبب نهایت مظلومیت برای حضرت شده و به همین جهت خبر شهادت آن حضرت در آن زمان که وسائل اخباری محدود بود، به سرعت پخش گردید 

و خداوند در ازای جانبازی و فداکاری سیدالشهدا نام او را در تاریخ جاودانه و بلند کرد و به او امتیازات ویژه ای بخشید….

یک خبر و یک دنیا معنا !!!

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 14ام مهر, 1396

?خبر یک جمله است: “افزایش قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین”

??این خبر ابدا ساده نیست. و برخلاف تصور، فقط یک خبر اقتصادی هم نیست. این یک خط خبر، خبری بسیار عمیق از حیث فرهنگی است. این یک خط خبر، خبری از عمق انحطاط فرهنگی جامعه و دولت ماست.

??وقتی این انحطاط خطرناک را بهتر می فهمیم که این خبر  هر ساله را با فرهنگ اربعین در همان عراق قیاس کنیم.

???فرهنگ و عقیده ای بس مکرّم که هر شیعه عراقی، هر آنچه دارد پیشکش زائر میکند. پیرزنی که هیچ در خانه ندارد، جز فرشی کهنه و یک طشت که لباسهای شما را بشوید. مردی که التماس میکند، یک ناهار مهمان او باشی و خستگی از پاهای تاول زده ات بستاند. 

?اما در این طرف مرز، در ایران، قیمت کرایه و غذا و هر آنچه به زائر ایرانی و غیرایرانی مربوط است، چند برابر میشود و با عشق مردم، کاسبی. 

⚠️این است تفاوت فرهنگ اسلامی و فرهنگ ظاهرا اسلامی که همچون ویروسی کشنده، بخشی از حکومت و جامعه ایران را مبتلا کرده است. چگونه اینگونه شدیم؟! درست پس از جنگ. از سالهای عصر سازندگی! بخوانید عصر سرمایه زدگی.

☑️همان ایرانی هایی که یک قوم و فامیل در یک خانه خوش و خرم زندگی میکردند و دار و ندارشان با هم بود.

☑️همان ایرانی هایی که دهه اول انقلاب، عارشان می آمد ماشین های گران قیمت خارجی در خیابان ها ببینند!

☑️همان ایرانی هایی که ساعتها در صف کوپن نفت می ایستادند و وقتی وسط صف تمام میشد، با همسایه ها شریک میشدند.

☑️همان ایرانی هایی که 8 سال تمام، با دست خالی جنگیدند. و تو گویی هسته اصلی این فرهنگ انسانی، همان مردان جبهه بودند.

??جنگ تمام شد و رئیس جمهور وقت بر منبر نماز جمعه رفت و رسما اعلام کرد، تجمل خوب است! مردان جنگ از این پس بیایید به میدان اقتصاد! به میدان بانک و سرمایه… بیایید بنشینید سر سفره…

?گاهی دل انسان عجیب برای شهدا می گیرد. دوست داری هی آه بکشی و بگویی حیف… حیف… متوسلیان رفت.. نفر اصلی آزادسازی خرمشهر.

?♨️و فلانی آمد تا با استراتژی “جنگ جنگ تا یک عدد پیروزی” یک عمر به نوشاندن جام زهر بنازد و از آن نان بخورد!

⚠️حیف.. حیف.. همدانی آن اسطوره مقاومت و بصیرت رفت.. تا صفدرها از در و دیوار چرب بیت المال بالا روند… و آن ژن برتر سلفی بگیر، بر گُرده رای این ملت سوار شود…

?چقدر حیف.. این ملت شهید سنجرانی را نمی شناسد که یک عمر با سختی و مشقت در مکتب قرآن پرورش یافت تا در این روزهای پایانی مبارزه با داعش پر بکشد..

??ولی فلان جاسوس بهایی یا پژاک را که هر شب بی بی سی برایش روضه میخواند، می شناسد و طوطی وار برای حقوق بشر از دست رفته چند خائن هشتگ میزند!

?حیف حیف که این گنج های نهفته در زمین دانه دانه پرپر میشوند.. و شهر در خور و خواب…

معیار اصلیِ «اهل کوفه نبودن» چیست؟

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام مهر, 1396

​?  حجت الاسلام ملااحمدی 

? این پرسش چندین‌سالۀ من است که «کوفیان چرا با حسین علیه‌السلام چنین کردند؟» از ابعاد مختلف پاسخ‌های گوناگونی قابل طرح هستند. اما دغدغۀ بیشترِ من، ترس و وحشتی است که همواره وجودم را فراگرفته که «نکند من هم….!» که مگر چه تفاوتی میانِ دینداریِ منِ محب اهلبیتِ مسلمان با دینداریِ آن کوفیِ محب‌ اهل‌بیت و حافظ قرآنِ نمازشب‌خوان است؟! با چه معیاری می‌توان بین دینداریِ جامعۀ ما با دینداریِ جامعۀ کوفه فرق نهاد و فاصله را معین کرد؟

? همواره در جستجوی پاسخ یا پاسخ‌های روشن و دقیق و صریح و منطقی و مستدل و مستند به واقعیت‌های تاریخی بوده و هستم…

?دیشب در حین سخنرانی، موضوعی که سال‌ها پیش برایم مکشوف شده بود، مجدداً به یادم آمد و از آنجا که با موضوعِ سخن سنخیت داشت، برای مخاطبینم بازگویش کردم. اینجا نیز تکرار می‌کنم تا شاید با هم‌فکری به پاسخ‌های روشن‌تری هم برسیم:

?بازگردیم به آن سخن اباعبدالله علیه‌السلام در آخرین لحظات حیات مقدسِ زمینی‌شان که با رمقِ باقیمانده در بدنِ غرقِ به خون، خطاب به لشکر کوفیان فرمودند: «إن لم‌تَکُن لکُم دینٌ و کُنتُم لاتخافونَ المعادَ فکونوا أحراراً فی دُنیاکُم» اگر دین ندارید و از معاد خوف ندارید، پس -لااقل- در این دنیایتان حُرّ باشید.

? برداشت من اینست که اباعبدالله علیه‌السلام در این عبارت، عصارۀ تمام مشکلی که دین‌داریِ کوفیان داشت را بیان کرده است. خیلی کوتاه و ساده، دقیقاً دست گذاشته‌اند روی آن نقطۀ مرکزی: «#خوف_از_معاد»…

چهارشنبه های  زهرایی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 8ام شهریور, 1396

بسم الله الرحمن الرحیم

وقتی در خیابانهای شهرمان راه می روم ثانیه شماری می کنم برای رسیدن به خانه…شایدهم برای در رفتن از زیر بار مسئولیت…با خودم می گویم اینکه به اینجا رسیدیم که حتی می ترسیم یک نُچ فقط یک نُچ برای دینمان به زبان بیاوریم

اغلب سکوت را ترجیح می دهیم حتما تقصیر خودمان است از بس در همان مرحله ی قول لیٌن” ماندیم و ازبس به جای امر به معروف خواهش به آن کردیم.

حتی حاضر نشدیم یک اخم را هم  تحمل کنیم.پس باید بکشیم این خفقان را …و بکشیم این دوری از صاحب عصرمان را…

آن موقع که خیلی راحتتر از الان می شد جلوی بدحجابی ها و بی حیایی ها را گرفت دست روی دست گذاشتیم و تنها دلیل حجاب را برای دخترانمان بهشت و تنها دلیل عدم بی حجابی را جهنم تعریف کردیم نگفتیم این دختر عقل دارد فقط یک دلیل عقل پذیر برایش بیاوریم حالا دیگر بزرگ شده با ملاکهای غرب و اصلا گوشش به ما نیست تا برایش بخوانیم تفسیر آیه ی حجاب را !!!

و تا کی

تا کی این تراژدی مرگبار ادامه خواهد داشت؟؟!

بازگشت تروریسم به خانه با تکفیری های اروپائی چه خواهند کرد ؟

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 4ام شهریور, 1396

?این روزها شرایط امنیتی کشورهای اروپایی  جالب به نظر نمی آید . 

کشورهای اروپایی درگیر جدال با بحرانی هستند که خود مسبب آن بوده اند و طی گذر زمان شاهد بازگشت این بحران  به کشورهایشان هستند .

 حمایت های مالی و سیاسی اروپا از داعش خود زمینه ساز تقویت و دوام هرچه بیشتر آن در سرزمین های مورد تصرف تروریسم بوده است .

اما ماجرا این است که  بخش قابل توجهی از نیروهای داعشی از اروپا وارد این سازمان شده اند ودر شرایطی که داعش رو به افول است بخش  عظیمی از تروریستهای تکفیری سعی بر بازگشت به کشور های خود دارند .

مسئله اینجاست که  دراندیشه  تکفیری‌ها مبنا این است که جهاد تمامی ندارد و هرجا مصادیق کفر هست جهاد نیز باید باشد و این اروپاست که در نگاه تکفیری ها به عنوان یکی از مهدهای کفر نگریسته میشود و این خود یعنی مسائل امنیتی پیش روی قاره سبز!

به عنوان مثال دولت آلمان برای پیشگیری از تروریسم سازمان یافته در خاک خود اقدام به ایجاد سیستم های شناسایی چهره کرده است یا انگلیسی ها تدابیر ویژه امنیتی در کنترل مسلمانان تدارک دیده اند یا در فرانسه شاهد شکل گیری یک فضای مرعوب از مسلمانان و سیستم های واکنش ضد ترویسم هستیم . اما ایا چاره ای هست ؟

 سئوال اصلی را باید اینگونه مطرح کرد که اگر تکفیری ها به کشور های خود نظیر آلمان، فرانسه و انگلیس برگردند آیا سکوت میکنند؟ هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. پدیده ای  که دولت های اروپایی با آن دست به گریبان هستند مبحث بازگشت تروریسم خانگی و شکل گیری هسته های ضربه زننده به امنیت ملی این کشور هاست . 

بازگشت تروریسم به اروپا مقوله ایست که در دوسال آینده منجر به شکل گیری بحران امنیتی گسترده  در دولت های حامی تروریسم خواهد شد به گونه ای که دیگر شاهد انفجار و حملات تروریستی پراکنده با تلفات کم در خیابان های پاریس یا مکزیک نیستیم بلکه هسته های تاثیر گذار تروریسم جوامع اروپایی را به محاق میبرند و آنجاست که تبعات سالها پرورش تروریسم در کشورهای منطقه این بار متوجه غرب و دولت مردان منفعت طلب غربی خواهد شد با این تفاوت که چشم آبی ها کمربند های انفجاری را منفجر میکنند .

بدعتی به نام «ایام مسلمیه»

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 3ام شهریور, 1396

چندی است که در تقویم هیئت های عزاداری، روزهای هفتم تا نهم ذی الحجه به نام «ایام مسلمیه» معروف شده و عده ای همگان را به عزاداری در این ایام ترغیب می کنند و روزهای سفید تقویم را به رنگ عزا در آورده اند.

 از این سه روز، تنها روز هفتم ذی الحجه به عنوان شهادت امام باقر ع معرفی شده. دیگر چه لزومی دارد روز هشتم (یوم الترویة) و روز نهم (روز عرفه) را روز عزا اعلام کنیم؟

بر فرض که چنین عزایی ثابت باشد، چرا نام امام باقر ع تحت الشعاع اسم مسلم بن عقیل شده و روز شهادت آن حضرت آغاز ایام مسلمیه است ؟؟؟ 

در متون اسلامی ما روز هشتم ذیحجه «روز مبارک» معرفی شده و عرفه را «عید»  دانسته اند. (در این باره به تفصیل خواهم نوشت)

وقتی امام صادق علیه السلام روز عرفه را عید معرفی می کند چه دلیلی دارد که برای حضرت مسلم لباس مشکی بپوشیم و بر سر و سینه بزنیم؟  

بعد از شهادت حضرت مسلم (نهم ذیحجه سال 60 هجری) تا زمان غیبت صغری که عصر حضور ائمه است کدام یک از آن بزرگواران به شیعیانشان سفارش کرده که هشتم و نهم ذیحجه را به یاد حضرت مسلم عزادار باشند؟ آیا لا اقل نمی بایست اشاره ای به این مطلب بکنند؟ حتی در زمان آل بویه و صفویه که شیعه در حاکمیت قدرت نمایی کرد باز خبری از این ایام نبود. 

مگر همه اقسام عبادت در عزاداری خلاصه شده که به کوچکترین مناسبت باید عزادار شد؟  این چه مصیبتی است که با مناسبت و بی مناسبت، عزای عمومی اعلام می کنند و زندگی عادی عموم جامعه را مختل می نمایند؟

مصیبت آنجاست که اگر کسی کوچکترین مخالفتی با عزاداری های بی سابقه کند، او را مخالف اصل عزاداری و از جمله دشمنان اهل بیت و بالخصوص امام حسین (علیه السلام) معرفی می کنند و او را همچون کافری می دانند که قصد تخریب بنیان های اساسی اسلام را دارد. 

بیایید خود را مطیع دستورات ائمه (علیهم السلام) بدانیم و از آنها نه جلو بزنیم و نه عقب بیفتیم چرا که فرموده اند «الْمُتَقَدِّمُ‏ لَهُمْ‏ مَارِقٌ‏ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ»

 حصول عدالت اجتماعی در گرو تحقق عدالتِ اَنفُسی و آفاقی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 3ام شهریور, 1396

? آنچه مصلحان و حقوق‌دانان با اخلاص گفته‌اند، همه سخن از #عدالت_اجتماعی است، یعنی: اجرای عدالت در میان اجتماعات بشر، و در حقوق اجتماعی، لیکن #عدالت، واقعیت عظیم دیگری است، که همواره مورد غفلت بوده است، مگر در تعالیم پیامبران.

?عدالت، پیش از اینکه در مرحلهٔ اجتماع مطرح باشد، باید در مرحلهٔ نفوس بشری مطرح باشد: هر نفسی و جانی باید عادل باشد، و عدالت را در ذات خود پدید آورده باشد. و ما این مرحله را، #عدالت_انفسی می‌نامیم.

?عدالتِ انفسی، هنگامی به تمام معنی تحقق خواهد یافت، که انسان عدالت را در همهٔ جهان، و برای همهٔ چیزها، حتی جانوران و گیاهان و دیگر مظاهر طبیعت بخواهد، و در همهٔ آن‌ها مُجریٰ دارد. و ما این مرحله را #عدالت_آفاقی می‌نامیم.

? پس باید همواره، برای تحقق عدالت آفاقی و انفسی کوشید. [زیرا هنگامی که این دو مهم تحقق پذیرفت]

تحقق عدالت اجتماعی امری است حاصل شده و پیش‌پا افتاده.

? منتظران مهدی(عج)، اکنون -و در طول تاریخ #انتظار - در طلب چنان آرمانی‌اند که یاد شد، یعنی تحقق عدالت جامع…

? #محمد_رضا_حکیمی، خورشید مغرب، ص۲۶۰و۲۶۱

مخالفت کن تا دیده شوی!

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

علیرغم #فواید فراوان گسترش فضای مجازی، با خطری بزرگ‌ مواجه هستیم.

انبوه گروهها و کانالها، #اطلاعات و داده هایی به گستره همه #موضوعات عالم از #خلقت_انسان گرفته تا #کوروش و سیاست و اقتصاد در اختیار همه قرار میدهد.

✅این #حجم از #داده بصورت کپسولی، تحلیلگران و صاحب نظرانی میسازد که مثل یک اقیانوس وسعت دارند اما #عمق آب این #اقیانوس یک بند انگشت است!

✅این خطر بزرگی است که از #مطالعات منظم (کتاب) به سمت مطالعات #فشرده و #کپسولی رفته ایم و آینده بی ریشه بودن این مدل را ثابت خواهد کرد.

✅ از لحاظ شخصیتی نیز، عده ای در #فضای_مجازی با همه چیز مخالفت میکنند تا #دیده شوند.

حتی اگر جمعی در اولیات #اشتراک داشته باشند، آنها #مخالفت میکنند تا جایی که حاضرند بگویند شب سیاه نیست و…

✅فضای مجازی بدون توانایی دسته بندی اطلاعات صحیح و غلط یک خطر بزرگ است

بیایید یک نمونه خوب باشیم!

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

?  تقریبا هیچ اعتمادی به پزشکها نداشتم و برای من در این میان فرقی بین پزشک سنتی و مدرن نبود. بخ حیال من هر دوی شان کاسب بودند. یک نفر با ویزیت فلان قدر و آزمایش و سونوگرافی و …جیب مردم را خالی می کرد و دیگری با شال به کمر بستن و عرقچین به سر گذاشتن! 

اما؛

? دو هفته پیش بود که درد کهنهء گردنم در دفتر عود کرد و به لطف و کمک دوستان رفتم بیمارستان تهران. بهمان وقت دکتر فرودی را دادند. کلی هم با منت که چون اورژانسی هستید وقت دادیم وگرنه آقای دکتر 10 نفر را بیشتر ویزیت نمیکنند. در ذهنم گفتم چه ادا و اصولها!؟ حالا ده نفر بشود یازده تا مگر چه میشود!؟

خلاصه اینکه نوبت مان شد و دلیلش را فهمیدم.

? آقای #دکتر برای هر مریضی حداقل نیم ساعت وقت میگذاشتند. یک ویزیت و یک شرح حال گیری دقیق. بعد هم نوشتن نسخه براساس اصل “هر چه دارو کمتر، بهتر". 

در این میان هم یک توضیح جامع و کامل از تک تک داروهایی که تجویز کردند و توضیح عوارض احتمالی دارو و چگونگی برطرف کردن آنها. 

?دکتر خیلی محترمانه از سطح درآمد سوال میکرد که مثلا دارو یا درمان گرانی تجویز نکند. بعد هم آدرس محل زندگی را می پرسیدند و فیزیوتراپی مورد اعتماد یا جایی که باید وسیله ارتوپدی را تهیه میکردی آدرس میدادند. 

? ویزیت من 40 دقیقه طول کشید. خودم خسته شده بودم. و از دقیقه پنج به بعد دائم این سوال در ذهنم میگشت که چرا؟ چرا باید اینقدر تفاوت داشته باشد؟ چه چیزی است که باعث میشود مثل بقیه نباشد؟ عامل خویشتنداری اش چیست؟

از آن روز به این فکر میکنم که چقدر یک نفر می تواند موثر  باشد و برای اینکه جامعه را درست کنیم لازم نیست کار خاصی انجام دهیم و دایم به فکر هدایت دیگران باشیم؛ بلکه تنها کافی است که “شهوت هدایت” را از دل مان بیرون کنیم و تنها خودمان یک نمونه خوب باشیم .

#مرتضی_روحانی

مرد توحید

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

بنا بر روایات اسلامی، آغاز ماه ذی الحجة سالروز تولد ابراهیم خلیل الله است که ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) همه به او منسوبند.

?( الکافی ج4 ص 149، من لا یحضره الفقیه ج2 ص 87، تهذیب الاحکام ج4 ص 304) 

دهمین روز از این ماه نیز یادآور تسلیم شدن آن ابرمرد تاریخ در پیشگاه الهی است که با دستان خویش فرزندش را به قربانگاه آورد.

بسیار پسندیده است که همچون هفته وحدت (فاصله دو روایت تاریخ ولادت پیامبر اکرم ص) مسلمانان پیشتاز شده فاصله میان این دو واقعه مسرت بخش را به عنوان «دهه گفتگوی ادیان ابراهیمی» معرفی کنند تا به این بهانه پیروان بزرگترین دین های جهان، گرد هم آیند و به جای این که از پشت دیوارهای شیشه ای لب خوانی کرده و به تکفیر یکدیگر روی آورند، روبروی هم نشسته و از نزدیک نظریات یکدیگر را شنیده، بر نقاط مشترک پافشاری کنند تا به جهانیان ثابت کنند که «دینداری» در ادیان ابراهیمی مایه نزدیک شدن به یکدیگر و در کنار هم ایستادن است نه تفرقه و رویارویی.

مسجد باید این‌گونه باشد

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

​? استاد قرائتی:

? مساجد ما باید علاوه بر این‌‌که محل عبادت، نماز و دعا باشند، هرکدام #پاسخگوی یک نیاز مشخص و ویژه‌ای هم باشند. مثلاً یک مسجدی باشد که پاسخگوی شبهات جوانان باشد و بتواند برای کسانی که سالی یک بار و آن هم در شب قدر به مسجد می‌آیند، حرف داشته باشد. آدم شبهه‌دار مانند آدم تیرخورده است. باید تیر را از پایش کشید. باید شبهه‌ی او را برطرف کرد وگرنه شاید از دست برود.

?یک مسجدی باشد که در آن برای #بچه‌ها قصه بگویند. بچه‌ی کوچک که تحمل دعای طولانی را ندارد. بنابراین در کنار مساجد ما باید یک اتاقکی باشد که بچه‌ها در آن بازی کنند. برای آنها اشعار و سرودهای خوب دینی بخوانند. در یکی از کشورهای کوچک عربی برای بچه‌های ابتدایی سرود درست کرده بودند بر وزن این شعر فارسی که «من راست می‌گم همیشه، دروغ سرم نمی‌شه» آنها می‌گفتند «ساداتی ‌الائمه، بابُ نَجاة ‌الأمّة، اَوّلهم علیٌّ، آخرهم مهدیٌ». باید برای بچه‌ها خوراک بچگانه درست کنیم و در مسجد این خوراک را عرضه کنیم.

?یک مسجد دیگری باید باشد که برای اساتید دانشگاه برنامه‌های ویژه داشته باشد. منبر و وعظ و نماز و امام جماعت این مسجد باید جور دیگری باشد. یعنی ما باید برای انواع نیازها، انواع پاسخ‌ها را در مسجد عرضه کنیم. در حدیث داریم کسی که به مسجد برود، هشت مطلب نصیبش می‌شود. یکی از آنها علم مستطرف است. علم مستطرف یعنی #حرف‌تازه. یعنی پیشنماز باید هر روز مطالعه‌ی جدید کند و مطالب جدیدی را به مردم عرضه کند.