« جملاتی زیبا ازحضرت علی علیه السلامعزل ابوبکر از تبلیغ سورۀ برائت »

توهم همراه‌سازی ملت‌ها با اسلام وارونه

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 1ام شهریور, 1396

? امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، آینده اسلام و مسلمین را [بدین صورت] ذکر می‏‌فرماید:

«وَ لُبِسَ الْاسْلامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلوبا»

یعنی مردم جامه اسلام را به تن می‏‌کنند ولی آنچنان که پوستین را وارونه به تن کنند.

?پوستین در زمستان برای دفع سرماست. یک وقت پوستین را می‌‏اندازند دور، لخت و عور در مقابل سرما ظاهر می‏‌شوند. و یک وقت پوستین را می‌‏پوشند اما نه آن طور که باید بپوشند، بلکه قسمت پشم‏دار را بیرون می‏‌گذارند و قسمت پوست را می‌‏پوشند. در این صورت نه تنها گرما ندارد و بدن را گرم نمی‏‌کند، بلکه به یک صورت مضحک و وحشتناک و مسخره‏‌ای هم در می‌‏آید.

‼️ می‌‏فرماید: اسلام را مردم چنین خواهند کرد، هم دارند و هم ندارند. دارند ولی چون آن را وارونه کرده‌‏اند، آنچه باید رو باشد زیر است و آنچه باید در زیر قرار بگیرد در رو قرار گرفته است. نتیجه این است که اسلام هست اما اسلام بی‏‌خاصیت و بی‏‌اثر، اسلامی که دیگر نمی‏‌تواند حرارت بدهد، نمی‌‏تواند حرکت و جنبش بدهد، نمی‌‏تواند نیرو بدهد، نمی‌‏تواند بصیرت بدهد، بلکه مثل یک درخت پژمرده آفت‌‏زده‏‌ای می‏‌شود که سرِ پا هست اما پژمرده و افسرده، برگ هم اگر دارد برگ‌های‏ پژمرده با حالت زار و نزار است.

⁉️ این از کجاست؟ بستگی دارد به طرز تلقی مسلمین از اسلام که چه‏‌جور اسلام را می‌‏گیرند و چگونه تلقی می‌‏کنند. آن را از سر می‏‌گیرند، ازپا می‏‌گیرند، از ته می‏‌گیرند؟ آن را تجزیه می‌‏کنند، قسمتی از آن را می‏‌گیرند و قسمتی را نمی‌‏گیرند؟ قشرش را می‌‏گیرند و لُبّش را نمی‏‌گیرند یا می‏‌خواهند لبّش را بگیرند و قشرش را رها کنند؟ بالاخره به صورتی درمی‌‏آید که: لایموتُ فیها وَ لایحْیی‏ نه مرده است و نه زنده. نه می‏‌شود گفت هست و نه می‏‌شود گفت نیست.

⚠️ …و اِلا تنها ما بنشینیم از تمدن و فرهنگ اروپایی انتقاد بکنیم، از فرهنگ اسلامی هم تمجید بکنیم و بعد هم خیال بکنیم که فرهنگ اسلامی و روح اسلام همان است که ما امروز داریم، پس مردم دنیا بیایند از ما پیروی کنند، کاری از پیش نمی‌‏رود. خوب، اگر مردم دنیا بیایند از ما پیروی کنند، مثل ما می‏‌شوند، یعنی به صورت نیمه‌‏مرده‌‏ای در می‏‌آیند.

? #شهید_مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص۱۹و۲۰


فرم در حال بارگذاری ...


 
مداحی های محرم