« آرامش مردم در پناه هندسه انقلابامنیت ثمره حضور حداکثری »

حکم نگاه استاد و دانشجو به یکدیگر

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 17ام بهمن, 1394


از امام باقر (علیه السلام) چنین نقل شده است: که جوانى از انصار در مسیر خود با زنى روبرو شد- و در آن روز زنان مقنعه خود را در پشت گوشها قرار مى‏ دادند (و طبعا گردن و مقدارى از سینه آنها نمایان مى‏ شد) چهره آن زن نظر آن جوان را به خود جلب کرد و چشم خود را به او دوخت هنگامى که زن گذشت جوان هم چنان با چشمان خود او را بدرقه مى‏ کرد در حالى که راه خود را ادامه مى‏ داد تا اینکه وارد کوچه تنگى شد و باز هم چنان به پشت سر خود نگاه مى‏ کرد ناگهان صورتش به دیوار خورد و تیزى استخوان یا قطعه شیشه ‏اى که در دیوار بود صورتش را شکافت!
هنگامى که زن گذشت جوان به خود آمد و دید خون از صورتش جارى است و به لباس و سینه‏ اش ریخته! (سخت ناراحت شد) با خود گفت به خدا سوگند من خدمت پیامبر مى‏ روم و این ماجرا را بازگو مى‏ کنم، هنگامى که چشم رسول خدا ص به او افتاد فرمود: چه شده است؟
و جوان ماجرا را نقل کرد، در این هنگام جبرئیل، پیک وحى خدا نازل شد و آیه فوق را آورد:«قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ [نور/۳۰] به مردان مؤمن بگو که چشمان خويش را ببندند و شرمگاه خود را نگه دارند، اين برايشان پاکيزه تر است زيرا خدا به کارهايی که می کنند آگاه است».[۱]
معمولا امروزه آنچه گریبان گیر انسان شده است و او را وادار به رسیدن به خواسته هایش می کند، از نگاه کردن سرچشمه می گیرد. زیرا بعد از نگاه کردن دل آنچه را دیده طلب می کند و قطعا بعد از هر خواستنی رسیدن حلال وجود ندارد برای همین باباطاهر عریان می گوید:

زدست دیده و دل هر دو فریاد

که هر چه دیده بیند دل کند یاد

بسازم خنجری نیشش ز فولاد

زنم بر دیده تا دل گردد آزاد [۲]

یکی از محیط هایی که بیشتر نگاه ها با هم درگیر است و معمولا هم در عرف محیطی است که نیاز به مراقبت دارد دانشگاه و کلاس مختلط دختران و پسران است. گاهی اوقات هم اساتید هم با شاگردان ارتباط تقریبا نزدیکی دارند. اما این ارتباط نیاز به دقت و مدیریت بالایی دارد تا خدا نکرده نگاهی آلوده نشود و بعد دلی به دلی گره نخورد تا بعد به مشکل تبدیل نشود.

آیت الله خامنه ای

وارد شدن به مراکز آموزشى مختلط براى تعليم و تعلّم اشکال ندارد، ولى بر زنان و دختران حفظ حجاب واجب است و بر مردان هم واجب است از نگاه حرام خوددارى نموده و همچنين از اختلاطى که موجب خوف فتنه و فساد است، اجتناب شود.[۳]

آیت الله مکارم شیرازی

س: در کلاسهاى دانشگاه اساتید مرد و زن تدریس مى کنند، نگاه کردن دانشجویان مرد به استاد زن و بالعکس چه حکمى دارد؟
ج: در صورتى که نگاه هوس آلود نباشد در مورد وجه و کفّین اشکالى ندارد.[۴]
——————————-
پی نوشت:
[۱]. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، ج‏۱۴، ص ۴۳۶ - ۴۴۵.
[۲]. گنجور » باباطاهر » دوبیتی‌ها » دوبیتی شمارهٔ ۲۳.
[۳]. سایت آیت الله خامنه ای/ پرسشهای متداول/ احکام نگاه و معاشرت.
[۴]. سایت آیت الله مکارم شیرازی.


فرم در حال بارگذاری ...


 
مداحی های محرم