« دعا برای نجات از نگرانی و اندوهایرانی ،ایرانی  بخر »

در کنار قبور اموات، چه سوره هایی از قرآن کریم را بیشتر تلاوت نماییم؟

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 19ام مرداد, 1396

1) سوره توحید

حضرت رضا علیه السلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل می‌کند که فرمود: هرکس از قبرستانی عبور کند، و یازده مرتبه سوره توحید را خوانده و پاداش آن را به اموات هدیه کند، به تعداد اموات به او پاداش داده می‌شود. (مستدرک الوسائل، ج2،ص483 به نقل از صحیفۀالرّضا)

2) سوره قدر

حضرت رضا علیه السلام فرمود: هیچ بنده مؤمنى‏ نیست که قبر مؤمنى را زیارت کند و در کنار قبر او 7 بار سوره قدر را بخواند، مگر آن که خداوند او و صاحب آن قبر را مى‏آمرزد. (من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص181) ‏‏‏

معصوم علیه السلام فرمود: کسى که سوره قدر را 7 بار نزد قبر مؤمنى بخواند، خداوند فرشته‏اى را به آنجا فرستاده تا خدا را در کنار قبرش عبادت کند، و براى خواننده و میّت ثواب عبادت آن فرشته منظور مى‏شود. پس هنگامی که خداوند میّت را از قبرش بیرون می‌آورد، از جا و موقف ترسناکی عبور نمی‌کند، مگر آن که آن فرشته موکّل، هول و هراس را از او بر طرف مى‏کند تا آن که وی را به بهشت وارد نماید. (کامل الزیارات، ص322) ‏

3) آیة الکرسی

رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: اگر مؤمن، آیةالکرسی را قرائت کند و ثواب قرائت آن را برای اهل قبور قرار دهد، خداوند متعال، آن آیةالکرسی را داخل قبر هر میّتی می‌کند، و درجه خواننده آیةالکرسی را هفتاد مرتبه بالا برده، و خداوند از هر حرف آیةالکرسی، فرشته‌ای را خلق می‌کند که تا روز قیامت برای او تسبیح می‌کنند. (مستدرک الوسائل، ج‏2، ص340-341)

رسول خدا صلّی الله علیه و آله در فضل آیةالکرسی فرمود: هرکس آیةالکرسی را خوانده و ثواب آن را به اهل قبور هدیه کند، خداوند گناهان اهل قبور را می‌آمرزد، مگر آن که گیرنده مالیات باشد. (مستدرک الوسائل، ج2، ص341 به نقل از لبّ اللُّباب)

4) سوره های قدر، فلق، ناس، توحید و آیةالکرسی

مفضّل از معصوم علیه السلام نقل می کند که فرمود: در کنار قبر مؤمن، بعد از حمد 7 بار سوره‏ قدر خوانده شود، سپس سوره حمد ، «معوّذتین» (یعنى‏ دو سوره فلق و ناس)‏ ، سوره توحید ، و «آیة الکرسى» ، هر یک 3 بار خوانده شود. (کامل الزیارات، ص322)

5) سوره یس

رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: نزد مردگان خویش، سوره یس بخوانید. (ذکرى الشیعة فی أحکام الشریعة، ج‌1، ص297‌)

رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: هرکس به قبرستان وارد شود و سوره یس بخواند، خداوند آن روز بر اهل قبور سبک گرفته، به تعداد کسانی که در قبرستان هستند، برای این فرد پاداش کارهای نیک منظور می‌شود. (عدّۀالداعی، ص146)

6) سوره مُلک

حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرگاه سوره ملک خوانده شود و به اموات هدیه گردد، این سوره به اذن خدا مانند برق جهنده به اموات می‌رسد. (البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏5، ص434 به نقل از خواصّ القرآن)

حضرت باقر علیه السلام فرمود: سوره ملک (تبارک) همانا رفع کننده و مانع از عذاب قبر است. (الکافی، ج‏2، ص633)

رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: هرکس سوره ملک را بخواند و به برادران ایمانیش هدیه نماید، این سوره همچون برق جهنده به ایشان می‌رسد، و عذاب ایشان را می‌کاهد و با ایشان در قبرهایشان انس می‌گیرد. (البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏5، ص434 به نقل از خواصّ القرآن)

7) سوره واقعه

حضرت صادق علیه السلام فرمود: تلاوت سوره واقعه منافعی دارد که قابل شماره نیست، از جمله اگر بر میّت بخوانند، خداوند او را می‌آمرزد. (البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏5، ص250)

8) سوره تحریم

حضرت صادق علیه السلام فرمود: اگر سوره تحریم قرائت شود و به میّت هدیه شود، ثوابش مانند برق به وی می‌رسد، و این سوره با او انس گرفته و از عذاب میّت کاسته می‌شود. (مستدرک الوسائل ، ج2،ص241)


فرم در حال بارگذاری ...


 
مداحی های محرم