« دو خصلتی که انسان را هلاک می کند | چهاردهم بهمن 1357 » |
رهبری حضرت امام(ره) عامل اصلی انقلاب کبیر اسلامی ایران بود
نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 13ام بهمن, 1394تأملی در تاریخ سیاسی و تحولات سیاسی ایران در ادوار گذشته، حکایت از آن دارد که در ایران، همواره ساختار
سیاسی منسجم و پایداری وجود نداشته؛ مستندات تاریخی بر این مهم صحه می گذارند که سقوط یک حکومت و
دولت در ایران، همواره منجر به هرج و مرج، خیزش و آشوب های داخلی و جنگ بر سر قدرت تا قدرت یافتن
حکومت و یا دولت دیگری می شده است. اغلب هم این افول و صعود حکومت ها، از هیچ قائده و قانونی تبعیت
نمی کرد و البته این حکومت ها، به واسطه عمل مستبدانه و فرامردمیِ خود، هیچ گاه در مقام ضعف، خطر و
سقوط، حمایت مردم را نمی یافتند و اگر گاهی در این سرزمین حرکتی خودجوش صورت می گرفت، بر مبنای
فرهنگ و با تفکرات ناسیونالیستی بود که آن هم در یکی دو قرن اخیر شدت یافت و نه صرفاً حمایت از دولت و یا
حکومتِ در شرف نابودی! به عنوان نمونه، مردم در تغییر حکومت از قاجار به پهلوی، کوچکترین دخالتی نداشتند و
حتّی پهلوی را حکومتی ناجی و نجات دهنده از دست استبداد قجرها تلقی می کردند؛ به مرور با روشن شدن
ماهیت واقعی دودمان پهلوی، ملّت از این حکومت نیز رویگردان شدند و اگر هم در وقایعی مانند جنگ جهانی
شاهد سقوط حکومت مستبد پهلوی اول و عدم حمایت مردم از این سقوط بودیم، این مهم نیز از
همین روند بی علاقه گی ملت به حکومت مستبد ناشی می شد؛ و اگرهم در خلال اشغال ایران توسط متفقین،
تحرکاتی بر ضد این اشغالگری صورت گرفت، از طرف قبایل و طوایف و متأثر از ناسیونالیسم نوپای ایرانی بود.
و امّا بعد، در معادله بی تفاوتی مردم نسبت به حکومت و عدم اطمینان حکومت ها از حمایت های مردمی
درصورت بروز خطر، حکومت ها هم در هنگامه قدرت و صعود، جایگاه مردم و طبقات اجتماعی را
برنمی تافتند و اقتدارگرایی و منابع قدرت را در انحصار خود نگاه می داشتند. البته از دوره قاجار به این سو حکومت
مجبور شد تا طبقه روحانیت شیعه را نیز همانند دوران صفویه در معادلات سیاسی جدی
بگیرد و حتّی اغلب هم در مشکلات داخلی و خارجی خود از نفوذ روحانیت تشیع در میان عوام بهره می جست که
به عنوان نمونه می توان به نقش روحانیت در دوره قاجار و در خلال شکست ایران در جنگ با
روس ها و نگاشتن رساله هایی تحت عنوان «جهادیه» در باب جهاد و تشویق مردم به حمایت از حکومت قاجار در
جهاد با روس ها اشاره کرد.
روحانیت شاید در دوره پهلوی، به دلیل ماهیت استبداری روزافزون حاکمیت و البته نفوذ دولت های غربی مانند
دوران صفویه و زندیه، به قدرت نزدیکی نداشته و همواره منتقد بودند و اتفاقاً این خود تمایل
بیشتر روحانیت به استفاده از نفوذ معنوی در میان مردم به جای نزدیکی به حکومت پهلوی و همچنین تفکر
تشکیل حکومتی مردمی بر مبنای اصول و تفکر کاملا اسلامی را در میان ایشان تشدید کرد و
خاصیت پخشی مرجعیت در تشیع و قابل قبول دانستن تضارب آرا در میان فقهای شیعی، منجر به وحدتی ذاتی و
زیرپوستی از منظر تمایل به سیاسی شدن دین شده و در نهایت تفکر ضد استبدادی برخی
از ایشان به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، از طرف مردم با اقبال عمومی و فراگیری مواجه شده و به مرور ریشه
های شکل گیری یک جنبش دینی تمام عیار مردمی و ضد استبدادی در حول محوریت فقه
سیاسی تشیع شکل گرفت که در نهایت با زعامت و رهبری برجسته ترین فقیه و روحانی زمانه، امام خمینی(ره)
منجر به برچیده شدن بساط حکومت مستبدانه پهلوی و استقرار نظامی مقدس بر اساس
آموزه های دینی شد.
فرم در حال بارگذاری ...