« معجزات و کرامت های حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها...صبح است و سلام ای شه کرببلا »

ساده زیستی و پرهیز از تکلف

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 23ام تیر, 1396

? گفتيم كه رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) ساده لباس مي‏پوشيد و در عين حال به اصول نظافت و پاكيزگي مقيد بود، هر روز صبح قبل از آنكه‏ جامه و سر و صورت و موي خود را مرتب كند و در آينه خود را ببيند از خانه بيرون نمي ‏آمد. او نه نسبت به اصول نظافت لاقيد بود و نه براي خود تكلفاتي درست كرده بود كه مدتي از وقت عزيز خود را صرف آن قيود و تكلفات كند.

? ولي مردمي هستند افراطي و مردمي ديگر هستند تفريطي. يك‏ دسته چنان پشت پا به قيود و حدود زده ‏اند كه يكباره نسبت به همه چيز لاقيد و لاابالي شده ‏اند، تنبلي و بيكاري را شعار خود قرار داده ‏اند، و دسته ديگر بر عكس به قدري خود را در ميان آداب و رسوم و عادات محبوس‏ ساخته‏ اند، هزارها قيد براي غذا خوردن و هزارها قيد براي جامه پوشيدن و هزارها قيد ديگر براي معاشرتها و پذيراييها و مهمانيها و عروسيها و مسافرتها ساخته‏ اند كه زندگي را براي خود سنگين و ناگوار كرده‏ اند، ساعتها بايد وقت صرف كنند تا خودشان را به شكل يك عروسك بسازند تا بتوانند از خانه قدم بيرون نهند و بعد هم مثل يك موجود كاغذي و يا يك موجود شكستني با هزاران قيد و احتياط راه بروند كه قيود ساختگي در هم نريزد. سخن گفتن آنها تكلف، راه رفتن تكلف، جامه پوشيدن تكلف، پذيرايي و مهماني‏ تكلف، نشستن و برخاستن تكلف و بالاخره براي يك عده از مردم زندگي يكسره تكلف شده است‏.

? رسول اكرم اجازه نمي‏داد كه مجلس او صدر و ذيل و بالا و پايين داشته‏ باشد، مخصوصا، دستور مي‏داد كه اصحاب و ياران حلقه و دايره وار بنشينند كه مجلس بالا و پايين نداشته باشد. در قرآن كريم مي‏فرمايد: در مجالس‏ جاها را باز كنيد، يعني مقيد نباشيد كه يك نقطه معين را اشغال كرده‏ باشيد.

به طور كلي مقيد شدن به زندگي متكلفانه ناشي از كوچكي روح و نداشتن‏ شخصيت است.

? #حکمتهاواندرزها ، شهید مطهری (ره)


فرم در حال بارگذاری ...


 
مداحی های محرم