« حضور در شبکه های اجتماعی؛ فرهنگ پذیری یا نفوذ فرهنگی؟!/ حرکت بر لبه تیغ فضای مجازی!درنگی در وظیفه شناسی امام خمینی(ره) »

شاخص‌های بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ فرهنگی

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 11ام بهمن, 1394



« نفوذ فرهنگی» نیز از واژه هایی کلیدی است که رهبر معظم انقلاب، به ویژه به تازگی، به دفعات بر اهمیت آن تأکید و مسئولان و مردم را به اهداف صریح و پشت پرده دشمن در این باره رهنمون کرده‌اند. در این پژوهش، با مطالعه و بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره واژه کلیدی « نفوذ »، شاخص های محوری ، مولفه های کانونی، پرسش ها و شبهه ها درباره نفوذ و بیانات رهبر معظم انقلاب در این باره از زاویه آینده نگری استخراج و به استناد عین عبارات آورده شده است.

از نظر رهبر معظم انقلاب، «مذاکره آمریکا با جمهوری اسلامی ایران یعنی نفوذ»، « نفوذ دشمن، پایه اقتصادِ محکم را متزلزل می‌کند» و « نفوذ فرهنگی جاده صاف کن دشمن برای نفوذ سیاسی و اقتصادی» است.

رهبر معظم انقلاب همچنین با آینده نگری، به طور غیرمستقیم به نفوذ فرهنگی پنهان اشاره می کنند و از مهدهای کودک مثال می زنند و با دشمن‌شناسی، از تلاش دشمن برای یافتن نقاط نفوذپذیر سخن می گویند و نظام اسلامی و ملت را از موانع نفوذ فرهنگی دشمن می دانند.

در بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ، واژه مهم «تور نامرئی» به نفوذ فرهنگی نسبت داده و بر بیرون کشاندن جوانان از این تور و دام تاکید شده است. برخی از شاخص های دیگری که رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ فرهنگی به آنها اشاره کرده اند عبارت اند از :

1- سابقه دیرینه نفوذ (سیاسی و فرهنگی) در ایران

2- بسیج، یکی از موانع نفوذ فرهنگی دشمن

3- قدرت علمی، پدیدآورنده نفوذ فرهنگی

4- نفوذ فرهنگی ابزار استعمارگران برای رسیدن به اهداف ظالمانه

5- زبان، ابزاری برای نفوذ فرهنگی

6- نفوذ فرهنگی یکی از راه های محاصره جمهوری اسلامی

7- نفوذ فرهنگی ایران در جهان، از آرمان ها

8- افتخار به ایستادگی ملت مقابل نفوذ فرهنگی بیگانه

9- لشکرکشی و زورگویی نظامی، نوعی طغیان نفوذ فرهنگی دشمن


فرم در حال بارگذاری ...


 
مداحی های محرم