« مصاحبه از پذیرفته شدگان آزمون ورودی سال تحصیلی 97-96 در سه مقطع حضوری – نیمه حضوری و پاره وقت به گزارش واحد آموزش حوزه علمیه باقرالعلوم (ع)آقای بهشتی جزء نوادر بود »

مصاحبه از پذیرفته شدگان آزمون ورودی سال تحصیلی 97-96 در سه مقطع حضوری – نیمه حضوری و پاره وقت به گزارش واحد آموزش حوزه علمیه باقرالعلوم (ع)

نوشته شده توسطحوزه علمیه باقرالعلوم (ع) 19ام تیر, 1396

مصاحبه از پذیرفته شدگان آزمون ورودی سال تحصیلی 97-96 در سه مقطع حضوری – نیمه حضوری و پاره وقت به گزارش واحد آموزش حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) با مصاحبه با متقاضیان ورودی سال تحصیلی 97-96 با حضور مدیریت حوزه و اساتید مصاحبه گر و مشاوران حوزه در حال برگزاری می باشد . به همین مناسبت برای اطلاع کامل از جزئیات این امر مهم گفتگویی با مدیر محترم سرکار خانم سلیمانپور انجام داده ایم که نظر شما را به آن جلب می نمائیم : سلام وقت شما به خیر -سلام علیکم وقت شما به خیر ان شاالله از چه تاریخی مصاحبه ها شروع شده است و چرا مصاحبه حضوری ؟ -مصاحبه ها از دهم تیرماه بلافاصله بعد از تعطیلات عید سعید فطر آغاز شده است . در برخی از زمینه ها نظیر انگیزه و میزان علاقه داوطلب به دروس حوزوی و احیانا سلامت اخلاقی فرد در آزمون حضوری که همان مصاحبه هست مشخص می شود تا بتوان در میان شرکت کنندگان برای ورود به حوزه های علمیه دست به انتخاب بزنند. چه تعداد مصاحبه گر و چرا شما را در این امر مهم یاری می کنند ؟ _ ببینید طبق بخش نامه ای که از مرکز مدیریت برای ما ارسال شده باید حتما سه مصاحبه گر حضور داشته باشند که البته حضور مدیر مدرسه در این جمع الزامیست اما مشاوران محترم مدرسه و معاونین آموزش و فرهنگی و گاهی نیز بعضی از اساتید گرامی نیز زحمت می کشند و ما را همراهی می کنند . روزانه چه تعداد مصاحبه می شوند و برای هر کدام چه مقدار زمان صرف می شود ؟ _ ما روزانه 15 نفر را مورد مصاحبه و سنجش قرار می دهیم که حدودا از ساعت 8 صبح آغاز و تا ساعت 17 این روند ادامه دارد و مقدار زمانی که برای هر فرد ممکن است صرف شود حداقل بین 20 تا 40 دقیقه متغیر است . متقاضیان بر چه مبنایی قضاوت می شوند و سطح سوالات چه گونه است ؟ _ البته سوالات ما کارشناسی شده و هماهنگ شده با مرکز مدیریت خواهران در سطح متوسط می باشد و ملاک ما میزان تحصیلات در حد دیپلم است اما اینکه دوستان بزرگوار بر چه مبنایی انتخاب می شوند این بسته به خود عزیزان دارد چون سوالات ما در سه محور شخصیت شناسی و روان شناسی و عقیدتی و اعتقادی و احکام می باشد و همچنین معدل دیپلم آنها که حداقل 6 درصد از کل سنجش را شامل می شود .  رقابت متقاضیان و سطح مصاحبه شوندگان را چگونه ارزیابی می کنید ؟ _البته نظر دادن در این دوروز خیلی زود است ولی الحمدلله در این دوروز سطح متقاضیان خیلی خوب بوده ما افرادی را داشتیم که خیلی خوب توانستند این مرحله را طی کنند و البته دوستانی هم بودنند که خیلی خوب درخشیدند ، همان طور که عرض کردم برای قضاوت قدری زود است چون صرفا امتیازات موجود در مصاحبه نمی تواند مشخص کننده باشد .

فکر می کنید چه چیز شانس آنها را برای پذیرش بالا می برد ؟ _ چون اهداف حوزه برای جذب طلبه جهت تربیت مبلغ و پژوهشگر و مدرس است ما تمام سعی خود را می کنیم که مسائلی که خدمتون عرض می کنیم را لحاظ کنیم از قبیل انگیزه ورود به حوزه و ….. نتایج چه زمانی و بعد از چه مراحلی اعلام خواهد شد ؟ _ ما تا آخر ماه جاری یعنی پایان تیر ماه مصاحبه داریم وبعد از اتمام مصاحبه ها در مرداد تحقیقات ما شروع می شود اعم از تحقیقات محل سکونت ، محل آموزش و یا احتمالا محل کار و بعد از آن نوبت سنجیدن امتیازات است که انشاءالله تمام ملاکها کنار همدیگر گذاشته می شود و بعد از احراز صلاحیتهای عمومی بهترین انتخاب را خواهیم داشت . ما حدودا 30 نفر حضوری 5 نفر نیمه حضوری و 25 نفر پاره وقت را پذیرش خواهیم کرد . توصیه و یا حرف آخر شما ؟ _ اول اینکه دوستان سعی کنند به موقع و منظم طبق برنامه ریزی ساعات مصاحبه حضور پیدا کنند چراکه عدم حضور در موعد مقرر برای انجام مصاحبه به منزله انصراف تلقی می شود و دوم اینکه دوستان زیاد نگران نباشند و با صداقت و آرامش و توکل به خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام حتمابه توفیق سربازی آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و خدمت به اسلام و مسلمین نائل خواهند شد . جمع بندی ملاک های انتخاب متقاضیان ورود به حوزه  1-انگیزه ورود به حوزه: انگیزه ورود به حوزه یکی از مهمترین سوالات است اینکه چرا این شخص مانند دیگران به دانشگاه نرفته است چرا حاضر شده است با وجود مشاهده فشارهای اجتماعی بر طلاب و روحانیون در حوزه علمیه تحصیل کند، در واقع مصاحبه کننده بدنبال کشف انگیزه حضور در حوزه علمیه است و البته طبیعی است که از تجربه کافی نیز برخوردارند و میتوانند براحتی صداقت را تشخیص دهند. برای مصاحبه کننده مهم است که بداند این فرد بخاطر پیدا کردن شغل به حوزه علمیه نیامده است، بخاطر فرار از سربازی به حوزه نیامده است، اینکه با اجبار خانواده راضی به خواندن دروس حوزوی نشده است، از این رو مسائلی مانند حضور در حوزه برای رشد اخلاقی –فکری  و تحصیل دروس حوزوی بخاطر خدمت به اسلام میتواند تعیین کننده باشد البته با توضیح منطقی و جزئی و بدور از کلی گویی و شعار دادن. البته میتوان انگیزه را از لحن سخن گفتن و غیره نیز براحتی فهمید.   2-علاقه به علوم اسلامی و حوزه و روحانیت: بسیار مهم است که داوطلب به دروس و علوم اسلامی علاقه داشته باشد اینکه مثلا کدام کتابهای اسلامی را خوانده است، برخی تصور میکنند با گفتن کتابهای شهید مطهری را خوانده ام کار تمام است و این در حالی است که ممکن است سوالات جدی تری مطرح شود از این رو بهتر است واقعا هر کتابی خوانده شده است همانها گفته شود سوال از فهم علاقه است و ممکن است لزوما ربطی به کمیت نداشته باشد، مسئله دیگر علاقه به روحانیت است اینکه از کجا با حوزه علمیه و روحانیت آشنا شده است و چگونه و از طریق چه کسی تشویق یا علاقمند به حضور در حوزه های علمیه داشته است، برخی از داوطلبان با زندگی بسیاری از علما آشنا هستند و از طریق خواندن کتابهای زندگانی آنان علاقه به حوزه پیدا کرده اند برخی از طریق طلبه های دیگر علاقمند شده اند و برخی دیگر از طریق دوستان طلبه شان و برخی دیگر از طریق امام جماعت مسجد محله و … از این رو علاقمندی به حوزه و روحانیت از معیار های مهم است اینکه آیا میخواهی در آینده لباس روحانیت بپوشی؟ آیا تا آخر در حوزه علمیه ادامه تحصیل میدهی؟ اینکه چند روحانی موفق از نظر خود را نام ببرید همه اینها میتواند مشخص کننده علاقه یک فرد به نظام حوزوی باشد.   3-اخلاق و رفتار و پوشش: زی طلبگی برای حوزویان بسیار مهم است، زی طلبگی شامل اخلاق و رفتار و ارزشهایی است که انتظار میرود یک طلبه آن را رعایت کند از این رو معمولا به طرز رفتار داوطلب دقت میکنند نوع پوشش لباس ، مدل مو، اینکه موهای صورت بر اساس ملاکهای اسلامی و ارزشهای حاکم برفضای حوزه است یا نه؟ نوع حرف زدن رعایت ادب و احترام و…   4-سوالات دینی: در مصاحبه معمولا سوالات دینی در حد داوطلب پرسیده میشود معمولا از احکام نماز، روزه، طهارت و احکامی که مردم در زندگی روز مره با آن مرتبط هستند، البته ممکن است از مباحث اعتقادی یا اخلاقی نیز پرسیده شود اما در مجموع سوالات متوسطی خواهد بود و هدف آن است که آیا داوطلب طلبگی در حد عمل خود با معارف اسلامی آشنا است یا نه.   5-مسائل اجتماعی و سیاسی: با توجه به سطح داوطلب معمولا سوالات سیاسی- اجتماعی مطرح میشود تا دیدگاههای دواطلب سنجیده شود، بطور مثال از مناسبت ها سوال میشود، مثلا دوازدهم فروردین چه روزی است؟ هفت تیر چه حادثه ای روی داده است؟ یا اینکه در مورد ولی فقیه سوال میشود، یا اینکه نقش شورای نگهبان در قانون اساسی چیست؟ البته ممکن است در این بخش کمی هم اعمال سلیقه شود اما در مجموع بهتر است داوطلب در چارچوب دیدگاههای مشهور و قانونی سخن بگوید و از اظهار نظرهای نادر خودداری کند، از سوی دیگر برخی از آقایان به بعضی از اندیشمندان نظیر شریعتی، سروش، مجتهد شبستری، ملکیان و حتی بعضی از علما حساس باشند از این رو بهتر است از پرداختن به این دیدگاه ها خوداری شود.   6- سنجش استعداد: یکی از دغدغه های مسئولین حوزه این است که آیا داوطلب توان خواندن درسهای حوزوی را دارد یا نه؟ باید توجه داشت تعدادی از طلبه های پذیرش شده بعد از یکی دوسال در امتحانات حوزه قبول نمیشوند و بعد از مدتی به اجبار حوزه را ترک میکنند از این رو حوزه با توجه به سختی دروس دغدغه این را دارد تا افراد با استعداد متوسط یا متوسط به بالا پذیرش شوند از این رو ممکن است سوالاتی نیز در این زمینه طرح شود تا به اصطلاح سطح استعداد فرد سنجیده شود.  


فرم در حال بارگذاری ...


 
مداحی های محرم